Kronikkforfatter er Rasmus Reinvang, seniorrådgiver byutvikling og bærekraft i Sopra Steria Footprint, og påtroppende administrerende direktør i OMA. Reinvang er også tidligere byråd for byutvikling for MDG.
Foto: Maria Jentoft
Ny vernestrategi utløser krangel og heftig tango i Oslo bystyre
Oslos nye Kulturmiljøstrategi vektlegger at (mer) vern ikke kun handler om å bevare intakte kulturminner, men også om ressursbruk, klimahensyn og stedsidentitet. Men hva skal det bety i praksis? Dette spørsmålet utløste krangel og nye samarbeidslinjer på forrige bystyremøte.
Kronikkforfatter er Rasmus Reinvang, seniorrådgiver byutvikling og bærekraft i Sopra Steria Footprint, og påtroppende administrerende direktør i OMA. Reinvang er også tidligere byråd for byutvikling for MDG.
Ny kulturmiljøstrategi
Oslo bystyre vedtok 31. januar i år
enstemmig en ny "Kulturmiljøstrategi 2023-2034 for Oslo", med
undertittelen "Kulturmiljø i den grønne byen". Strategien erstatter kulturminnemeldingen
fra 2003.
Strategien består av en visjon, med fem
hovedmål og underliggende delmål, samt et vedlegg med i form av et "Kulturmiljøgrunnlag".
Kulturmiljøgrunnlaget gir en oversikt over Oslos historiske utvikling og setter
søkelys på hva som er særlig viktig å ta vare på i Oslo.
De fem hovedmålene i strategien er:
1. Vern av kulturmiljøverdier skal sikre
Oslos egenart, videreføre og skape attraktive bymiljøer med særpreg.
2. Kulturmiljøer og kulturminner skal
gjennom vern og utvikling bidra til at Oslo når viktige klima- og
bærekraftsmål.
3. Kulturmiljøer og kulturminner i Oslo
skal tas vare på og utvikles gjennom en kunnskapsrik og målrettet forvaltning.
4. Kulturmiljøverdier skal synliggjøres og
formidles som ressurser i byutviklingen i Oslo.
5. Gjennom medvirkning og samarbeid skal
kulturmiljø i Oslo synliggjøres og sikres.
Ved første øyekast synes sosial,
miljømessig og økonomisk bærekraft å gå opp i en høyere enhet i den nye
kulturmiljømeldingen, som fikk enstemmig tilslutning. Et sterkt engasjement i
saken ble vist i innlegg fra Venstres Haakon Riekeles (leder av
byutviklingsutvalget), Høyres Grethe Horntvedt og MDGs Rauand Ismail.
Men allerede på neste bystyremøte 28.
februar begynte krangelen om hva strategien betyr i praksis.
Krangel og heftig tango
"Når jeg hørte kombinasjon av ordene
gamlebyen, verneverdig hus og riving, da ringte alle alarmbjeller. Allikevel
har vi altså valgt å følge Plan- og bygningsetaten og gå inn for å bygge ca. 80
nye boliger i Konowsgate 5-7", åpnet Høyres Arve Juritzen (fraksjonsleder
byutvikling) sitt innlegg til Konowsgate-saken. "Jeg håper dette er siste
gang", avsluttet han.
Saken handler om riving at et mindre
industribygg fra 1906, som i dag brukes som lager, for å oppføre boligblokker
og lage et offentlig tilgjengelig grøntareal inn mot et alunskiferbrudd i
Ekebergskråningen fra 1700-tallet. Byantikvaren ønsket bevaring, bydelsutvalget
i Gamle Oslo ønsket bevaring og et lokalt kulturhus, mens Plan- og
bygningsetaten (PBE) anbefalte prosjektet ut fra en helhetsvurdering hvor
bidrag til nærmiljø og behovet for nye boliger i Oslo også spilte inn.
Saken ble vedtatt mot stemmene til MDG, SV
og Rødt, som mente byrådet og et bystyreflertall her brøt klart med målene om
bevaring, stedsidentitet og klimahensyn i kulturmiljøstrategien. Byrådspartiene,
FrP, KrF og Arbeiderpartiet anla på sin side en mer pragmatisk holdning og
viste til at det i praksis ikke er realistisk å bevare det gamle industribygget,
at man her løfter frem et eldre kulturminne fra 1700-tallet, at nybygget har
estetiske kvaliteter og viste til etatens vurdering, samt behovet for flere boliger
i Oslo.
I saken Ensjøveien 8 fortsatte krangelen
om når det egentlig er riktig å rive et fungerende bygg. Ensjøveien 8 er et
kontorbygg fra 1950-tallet, som ligger igjen som en enklave i den nye boligbyen
som har vokst frem i tråd med Ensjøplanen. Transformasjon til bolig er i tråd
med overordnede planer, og eieren har leid ut lokaler midlertidig til kunstnere
i påvente av transformasjon. PBE anbefalte planforslaget, som innebærer riving
og oppføring av 45 nye boliger. Byantikvaren hadde ikke innsigelser og heller ikke
bydelsutvalget. Allikevel stemte MDG, som eneste parti, mot planen.
Saksbehandlingen begynte med at Venstres
Anna Dåsnes (gruppeleder og fungerende leder av byutviklingsutvalget),
forklarte hvorfor det (også) her er riktig å rive et bygg. Dåsnes påpekte at
boligbygging på gråarealer og ved kollektivknutepunkt, er nødvendig om grønt og
marka skal bevares samtidig som Oslo vokser. Hun understreket at hun "er
enig i at ombruk skal være hovedregelen", men at i denne saken har
byantikvaren uttalt at det ikke foreligger kulturminner av betydning.
MDGs Sigrid Heiberg påpekte i sitt innlegg
at klimahensyn gjør at vi ikke lenger kan/bør rive funksjonelle bygg og siterte,
fiffig, fra Venstres Haakon Riekeles' innlegg da kulturmiljøstrategien ble
vedtatt: "En god forvaltning av kulturminner i byen vår krever imidlertid
også at man finner måter å ta vare på de litt mindre spesielle og særegne
byggene. Også industribygg og lagerbygg, også mindre forseggjorte bygg fra
andre halvdel av forrige århundre kan tilføre noe verdifullt til sitt
nærområde. Ikke minst i transformasjonsområder som trenger en stedsidentitet.
Det er derfor viktig at dette får en sentral plass i Oslos forvaltning av
kulturminner."
Med dette var frontene trukket opp. Arbeiderpartiets
Andreas Halse fulgte opp med to innlegg, hvor han understreket at
knutepunktutvikling er kjernen i klimavennlig byutviklingspolitikk og
kritiserte MDGs Heiberg for å ha et for ensidig fokus på bevaring av
enkeltbygg. Høyres Juritzen uttalte på sin side glede over det gode samarbeidet
mellom Høyre og Arbeiderpartiet i byutviklingssakene i dagens møte, som han
beskrev som en "heftig tango". Byutviklingsbyråd James Stove Lorentzen
fra Høyre kastet seg på og understreke at Høyre-Venstre-byrådet faktisk har fremmet
mange planer med bevaring, og viste til flere eksempler inkl. Etterstadgata 2-6
("Sota-hjørnet") på Vålerenga.
Så hvor er vi nå?
Det første som slår en når man ser på
sakene i bystyremøtet 28 februar, er at byrådet med støttepartier og
Arbeiderpartiet fant sammen i en pragmatisk tilnærming. Dette kan antyde et
nytt politisk tyngdepunkt i Oslos byutviklingspolitikk. Men det er ikke så
enkelt som at byrådet, støttepartiene og Arbeiderpartiet nå vil gå sammen om en
utbyggingsvennlig politikk, hvor hensyn til vern og ombruk ikke veier tungt. Temaet
vern og gjenbruk engasjerer på tvers av blokkene.
Venstre fremmet opprinnelig forslaget som
førte til at det ble utarbeidet en ny Kulturmiljøstrategi, og har i
utgangspunktet en prinsipiell tilnærming til tematikken - noe MDGs Heiberg
synliggjorde i møtet på en effektiv måte. Også i Høyre er mange opptatt av
kulturminner og stedsidentitet, noe både Juritzens, Horntvedts og Lorentzens
innlegg bar preg av.
Selv om begge "rivingssakene"
ble vedtatt med klare flertall i bystyremøtet, viser debatten at den nye
kulturmiljømelding innvarsler et større fokus på ombruk enn før i
byutviklingspolitikken i Oslo. Den politiske agendaen knyttet til
stedsidentitet (særlig anført av Høyre) så vel som agendaen knyttet til miljø
og klima (særlig anført av MDG i møtet), underbygger dette.
I saker som innebærer riving av
funksjonelle bygg vil Oslos politikere sannsynligvis fremover i enda større
grad stille spørsmål om stedsidentitet samt etterspørre grundige klima- og
miljøregnskap. Å lese Oslos nye Kulturmiljøstrategi er derfor å anbefale for
Oslos byutviklere.