Nå venter kjøpesentrene omsetningsvekst

Leser vi overskriftene om handel i disse dager, så kan mye tyde på at kjøpesentrene har møtt veggen, men en undersøkelse viser klart og tydelig at de tror på vekst.

I Colliers-rapporten Kjøpesenterutvikling2020 undersøkes hvilke forventninger de som driver kjøpesentere i dag har til fremtiden, og hvilke tiltak de planlegger å gjennomføre. De møter alle samme utfordring: Hvordan skal man tilfredsstille morgendagens kunde? 

En ting er tydelig: Bransjen sover ikke, den er akutt klar over behovet for å imøtekomme nye forbruksmønstre.

Kjøpesentre i endring

Ikke overraskende ser vi at 82 % forventer en endring i kundenes handlemønster og at dette vil endre hvordan sentrene brukes.

Det som kanskje er (litt) mer overraskende er hvor positive kjøpesentrene er til fremtiden. 72 % forventer en omsetningsvekst (over KPI) de neste 5 årene. Noe som er oppsiktsvekkende er at gruppen som svarte at de forventer endret bruk av kjøpesenteret, er enda mer positive til omsetningsutviklingen; hvor 74 % forventer omsetningsvekst over KPI. Det kan se ut til at kjøpesentrene har stor tro på positiv utvikling, og at denne oppfatningen er enda sterkere blant de som forventer endrede handelsmønstre.

 I følge vår rapport er det stor endringsvilje hos gårdeiere.

Kjøpesentrene planlegger tiltak som krever investeringer. Opplevelser og aktivitet blir satsningsområder for mange sentre. Godt over halvparten, like stor andel vurderer å endre butikkmiksen, de ønsker ombygging og utvikling av fellesareal. Om forventingene slår til, kan kundene vente seg utvidet serveringstilbud og økt tjenesteytelse.

 Tøffe forhandlinger med leietakere

Mange kjeder og kjøpesentre har tøffe forhandlinger om nye leieavtaler i disse dager. Det er naturlig når butikkene opplever svakere marginer og butikkomsetning ikke lenger er hva den var. Likevel rapporterer kun 15,5 % at de vurderer det som sannsynlig å redusere leienivået. Det er kanskje ikke så rart, da det ikke direkte adresserer endrede forventninger hos sluttkunden. Samtidig er begge avhengig av å utvikle et levedyktig handelstilbud. En strategi hos flere av gårdeierne er nettopp derfor å gå sammen med leietaker om videreutvikling for å skape tilbud som trekker, og holder på, kundene. 52 % vurderer det som sannsynlig at de vil bidra økonomisk til utvikling, eller ombygging av butikklokaler.

Servicetrening og bærekraftfokus

Kjøpesentrene planlegger økt satsning på servicetrening. Dette er noe som tidligere ofte ble ansett som den enkelte butikk/kjede sitt ansvar. 55 % vurderer (det nå som sannsynlig å) gjennomføring av  servicetrening blant butikkansatte. Endringen hvor kjøpesenteret tar initiativ til dette ser ut til å understreke ønske om et tettere samarbeid mellom leietakere og kjøpesentereiere. Bærekraft er også et viktig satsningsområde. Det viser seg at 52 % planlegger gjennomføring av ENØK og bærekraftstiltak. Med en potensiell oppside med reduserte kostnader kan dette bli en vinn-vinn-vinn for bransjen; bra for miljøet, bra for kostnadsbildet, og bra for attraktiviteten til sentrene.

«Survival of the fittest»

Ja, kjøpesentre møter utfordringer, butikkens form og funksjon endrer seg, men det å ha en butikk har fortsatt verdi. Utfordringene handelsnæringen møte, kan vise seg å være det beste som har skjedd kjøpesenterhandel. Det er evolusjon vi ser. Det handler om overlevelse av den mest tilpasningsdyktige «survival of the fittest». Disse endringene kan bli krevende, men resultatet kan bli virkelig positivt, for kundene, for leietakerne, og for kjøpesentrene.

Les Kjøpesenterutvikling2020 her

Powered by Labrador CMS