CASHET INN: Stig Fische solgte Støtvig Hotell for rundt 500 millioner kronerFoto: Marte Gjærde
Selgeren av Støtvig Hotell: Fem stjerners storyteller
Stig Fische har skjønt at storytelling er viktig for å lykkes i hotellbransjen. Det er derfor én av haiene fra Steven Spielberg-filmene Haisommer henger ved svømmebassenget på særdeles lønnsomme Støtvig Hotel.
Dette er en artikkel fra Estate Magasin i 2018 om Stig Fische, selgeren av Støtvig Hotell:
Annonse
En mann med rød pique skjorte og turkis
shorts kommer farende mot oss i resepsjonen til Støtvig Hotel, men stopper
først når han er fremme ved en syklist som tramper rundt med sykkelsko. Høflig
men bestemt forteller han syklisten at dette ikke er et greit skotøy mot
hotellets gulv. Det han ikke sier, er at hotellets popularitet medfører et
stort trykk og ditto høye vedlikeholdskostnader.
Den uformelt antrukne mannen er Stig
Fische, som har bygget og eier hotellet med sin unike beliggenhet ved
Oslofjorden. Han er fortsatt «hands on» når han er her én gang i uken, men har
for øvrig overlatt driften til Laila Aarstrand, som er «en jævlig god daglig
leder». Selv kaller han seg åndelig leder for hotellet, som i år omsetter for
90 millioner kroner – det vil si 1 million per rom – og sitter igjen med et
resultat før skatt på 10-12 millioner.
Annonse
Men
det var ikke gitt at Støtvig Hotel skulle ende opp med høyt belegg (nærmere 75
prosent) og svært gode økonomiske resultater. Da Fische våknet opp på gamle
Støtvig Hotel etter bestevennens 60 års lag i 2006, tenkte han at «her må noen
gjøre noe».
Ville
ikke selge
- Jeg ringte eieren og spurte om jeg fikk
kjøpe, men han sa nei selv om han leide det ut. Da han ringte meg 2 år senere,
sa jeg nei, for da hadde jeg nettopp investert 250 millioner i Dr. Holms Hotel
på Geilo. Men dagen etter klarte jeg ikke å la være. Jeg ringte eieren, og vi
ble enige på timen, forteller Fische.
Neste
utfordring var å få revet det gamle hotellet, for dette var lokalbefolkningen
sterkt imot. Det hjalp heller ikke at den kjente arkitekten Niels Torp hadde
hytte rett ute i fjorden og ble medlem av hylekoret.
Word
of mouth
I 2011 startet imidlertid rivingen av det
gamle hotellet, og det nye stod klart i 2013.
For den
kreative sjelen Stig Fische var prosessen med å utforme hotellet en gavepakke
på øverste hylle. Han er selv en bereist herre, og kjenner utmerket til verdien
av «word of mouth». Selv husker han to hendelser spesielt godt: Ved
frokostbordet på et hotell i München fikk han en lapp diskret levert av
kelneren. På den stod
det «Excuse me Sir, You have shawing foam behind your ear».
De
gode hotellopplevelsene
Den andre hendelsen var ved Grand Hotel i
Stockholm, hvor Fische en morgen ikke var spesielt lysten på frokost. Han
røyker, og kunne heller tenke seg en kopp kaffe og et halvt rundstykke med ost
utenfor hotellet.
-
Jeg spurte hovmesteren om dette var mulig, og hun svarte «Selvsagt, hvilken
halvdel av rundstykket ønsker du?». Det er klart at man blir glad i slike
hoteller. Det er ikke nødvendigvis de dyreste hotellene du husker best. Det er
de gode hotellopplevelsene.
Kreative
krumspring
De gode opplevelsene som gjestene får på
Støtvig Hotel på Larkollen, er godt hjulpet av de kreative krumspringene til
Stig Fische. Utenfor inngangen står det en 1946-modell Ford Woodie med 85
hestekrefter, V8-motor og gangstersolskjerm. For dem som ikke kjenner til
Woodien, var dette en hotellbil i USA i perioden 1920-1950. Den ble brukt til å
frakte både gjester og kofferter til og fra hotellet.
GODE OPPLEVELSER: Bilen, som er av merket Ford Woodie, skal være med på å gi gjestene gode opplevelser.Foto: Marte Gjærde
Fische,
som delvis vokste opp i USA, er så begeistret for denne bilen, at han på mange
måter har bygget huset rundt den. Baren ved siden av resepsjonen heter Woodie,
og har samme treverk som bilen.
New-England
stil
For øvrig er han også veldig begeistret
for New England-stilen, og har bygget og innredet hotellet deretter.
Tilknytningen til Amerika har han understreket ved å få bygget en modell av
Amerikalinjens «MS Oslofjord». Modellen har fått plass i hotellets hovedrestaurant,
801 Oslofjord.
Men
Fische har ikke glemt at han også vokste opp i Rygge, og at det nettopp er i
denne kommunen Støtvig hotell er lokalisert. Han inviterte derfor en italiensk
kunstner og kona hans til Larkollen for å male de fem hovedgårdene i Rygge.
-
De bodde hos meg i 14 dager, sier Fische foran ett av maleriene, som alle er
plassert ved heisdørene i romfløyene.
Spektakulært
svømmebasseng
Historiene stopper selvsagt ikke der. Ved det
spektakulære svømmebassenget, hvor du kan svømme til utedelen gjennom en luke,
henger det en 6 meter lang modell av en hai. Fische fant ut at det var fem
slike modeller som var brukt i Haisommer-filmene laget av Steven Spielberg, og
en italiener eide alle. Fische fikk kjøpt én av den for ca. 75.000 kroner.
HAISOMMER: En av haiene fra Haisommer-filmene henger ved bassenget på Støtvig Hotell.Foto: Marte Gjærde
-
Det var ikke så gærent, sier han, og får plutselig øye på en håndkleknagg som
er borte i spaavdelingen.
Fische
fisker frem telefonen, og tar et bilde av den manglende knaggen.
Bibliotek
fra Leeds
- Det er bare meg som ser slike ting, vet
du. Og dette er også et bilde på hvordan det er å drive et frittstående hotell;
vi har personlig interesse av at alt er bra. Stordalen hadde ikke sett at den
knaggen manglet, sier han.
Men tilbake til
Fische sin storytelling på hotellet. Bibliotek har han fått bygget i Leeds, og
montert ferdig i hovedetasjen. I kjelleren er kinoen en kopi av kinosalen i Det
hvite hus. På samme plan er det også kokketeater (hvor du kan lage mat sammen
med venner eller kolleger og kokker), vinsmaking i vinkjelleren, amerikansk
diner og fire bowlingbaner. I resepsjonsområdet er det også et selvspillende
piano – for Fische vet hva det koster å ha en pianist på hotellet.
LEGENDARISK: Biblioteket på Støtvig Hotell fungerer nesten som en egen markedsføringskanal.Foto: Marte Gjærde
Alt
dette er selvsagt noe gjestene vil fortelle videre til venner og kolleger, noe
som har en stor markedsføringsverdi.
Prins
hadde med møbler
Noe han ikke har flagget høyt, er at flere
celebriteter har besøkt Støtvig Hotel. At Charlie Sheen har bodd her, nevner Stig
Fische bare i en bisetning. Men historien om den saudiarabiske prinsen, er for
god til å la ligge, når vi ankommer det eneste hotellrommet med badekar.
- Vi åpnet
døren mellom to suiter slik at prinsen fikk nok plass. Og så ville han ha
badekar istedenfor dusj, derfor installerte vi ett. Dessuten hadde han med seg
sine egne møbler, forteller Fische.
Prinsen ville
dessuten ikke sitte og spise i restauranten sammen med de andre gjestene,
derfor fikk han langbord i et eget glassavlukke.
- Vi måtte
kjøpe inn persienner, slik at ingen kunne se inn. Der satt prisen og en kamerat
og spiste. Og så hadde han med seg en haug med livvakter. Men han bodde her 1
uke og betalte godt. Da kan vi selvsagt gjøre tilpasninger.
VIP
seminarhus
Faren til Stig Fische drev bilforretning,
og sistnevnte så at det var muligheter innen eiendom i tillegg til
bilvirksomheten. Etter hvert ble eiendomsvirksomheten så omfattende, at Fische
eide 12-14 næringseiendommer, deriblant politihuset i Bodø.
Nå
er det meste solgt for å ha fokus å Støtvig Hotell. Fische har også kjøpt huset
som ligger rett ved siden av hotellet. Planen er at Villa Støtvig skal bli et
VIP seminarhus, men kanskje skal han selv bo der en tid.
Skal
bygge 50 eneboliger
Fische eier dessuten en tomt på 17 mål bak
hotellet, og har i tillegg opsjon på ytterligere 20 mål. Der er planen å
oppføre 50 eneboliger og 2.000 kvadratmeter næringsarealer – det sistnevnte kan
kanskje bli et tilbud i tilknytning til hotellet.
Det
kan også tenkes at de 50 eneboligene vil bli attraktive som feriehus, for det
er ikke boplikt i Larkollen. Den korte avstanden til Oslo gjør ikke dette
mindre attraktivt.
50
minutter fra Oslo
- Det betyr veldig mye for hotellet at det
bare er 50 minutter fra Oslo. Samtididig er det såpass langt unna at man får
følelsen av å komme seg bort. Det er profilerte aktører som ikke ønsker være
synlige, og synes dette er et fint sted å stikke seg bort. Her kan de også
komme med yatcher og sjøfly, sier Fische – igjen stående i resepsjonsområdet
med storslått utsikt mot ytterste Oslofjord.
- Jeg betalte
50 millioner kroner for vraket av et hotell. Det jeg betalte for, var utsikten.
Opplevelseshus
Fische kaller Støtvig et opplevelseshus.
Men uansett hvor god beliggenheten er og hvor mye innhold han klart å putte inn
i huset, er det avgjørende å være god på drift. I jakten på en drivende dyktig
daglig leder, brukte han reklamebyrået til Ingebrigt Steen Jensen, Alle Gutta,
for å få utformet stillingsannonsen. Den lød: «Fem stjerners direktør søkes til
fire stjerners hotell.»
OPPLEVELSER: Opplevelser har stått sentralt i alt Stig Fische har gjort med Støtvig Hotell.Foto: Marte Gjærde
-
Der var Ingebrigt Steen Jensen på sitt beste. Vi rykket ikke bare annonsene inn
i de vanlige kanalene, men også i Se og Hør.
Stillingsannonse
i Se og Hør
Laila Aarstrand (som nå er direktør i Eiendomsspar, red. anm) så annonsen i Se og Hør,
ville ikke søke ettersom hun nettopp hadde begynt å jobbe hos Choice. Men så
ble hun oppringt og oppfordret til å søke.
-
Opplæring, utvikling, opplæring, utvikling, svarer hun når vi spør hva som er
suksessfaktorene for den gode driften.
-
Vi går også foran med et godt eksempel lokalt og får inn lærlinger. Vi skal
skape et brand, som det er attraktivt å jobbe med.
Lidenskap
og engasjement
Om bedriftskulturen sier Aarstrand
følgende: «Stor lidenskap og engasjement som smitter fra eier».
-
Vi må også være endringsvillige, og ikke bare gjøre som vi alltid har gjort.
Sist men ikke minst må vi være lønnsomme, for vi har tross alt 97 personer på
lønningslisten, sier hun.
Fische bare ser
på oss med sitt bredeste glis. Han behøver ikke å gjenta at Støtvig Hotell har
fått «en jævlig god daglig leder».
Om han er
sulten på flere eiendomsprosjekter i kjølvannet av suksessen på Larkollen?
- Nei. Jeg er
72 år, derfor får dette være signaturprosjektet mitt. Jeg er ikke Olav Thon
heller.