Aktuelt:

INNOVASJONSSTØTTE: – DIP-midler er utløsende for mange typer prosjekter, sier Anne Bull i DOGA.

Gir pengestøtte til kjøpesenter og boliger

Et bærekraftig kjøpesenter i Oslo. Et boligkonsept som setter kjøpers behov i sentrum. De to eiendomsprosjektene får nå en million kroner til sine prosjekter.

Publisert

Design og arkitektur Norge (DOGA) er en del av regjeringens virkemiddelapparat for innovasjon og verdiskaping - og får årlig penger over statsbudsjettet. Hensikten er å fremme god bruk av design og arkitektur i Norge for å skape fremtidens løsninger.

Deres Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) gir penger til virksomheter for at designere kan involveres i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

Nå skyter DIP totalt én million kroner inn i prosjektene til Modul og Usbl. Pengene skal sørge for at innovasjonsprosjektene tuftes på designmetodikk og brukerstudier ifølge en pressemelding.

Mange sterke søkere

– Designdrevet innovasjon betyr bedre og mer bærekraftige produkter og tjenester. Nettopp dette trenger vi mer av i omstillingen av norsk næringsliv. Jeg gleder meg til å følge disse prosjektene videre, sier prosjektleder Anne Elisabeth Bull i DOGA.

Årets DIP-utdeling er nummer 13 i rekken, og 86 bedrifter søkte om 42 millioner til prosjekter verdt 88 millioner.

– Juryen har hatt en tøff jobb med å velge blant mange sterke innovasjonsprosjekter. Med andre ord er det godt gjort å komme gjennom nåløyet, slik Modul og Usbl har gjort med sine prosjekter, påpeker Bull.

– Vi fikk søknader fra alle fylkene og mange bransjer. Over halvparten holdt såpass høy kvalitet at vi svært gjerne skulle gitt dem støtte. Det viser at designdrevet innovasjon er i ferd med å modnes. Designmetodikk brukes i stadig flere innovasjonsprosjekter, og kunnskapen og kompetansen øker i takt med dette, poengterer hun.

Modul: Kjøpesenter med bærekraftig innhold

I tomme fabrikklokaler i Oslo har det vokst fram et uvanlig samarbeid mellom offentlige, private og frivillige krefter. I fire år har Vollebekk Fabrikker vært et samlingssted for gründere innen gjenbruk, reparasjon og grønn produksjon.

Snart skal lokalene rives. Modul og Netlife skal så bruke designmetodikk for å utvikle et bærekraftig kjøpesenter. Prosjektet skal kartlegge de viktigste målgruppene og definere behov og ønsker, i tillegg til å utforske hvordan tilbudet kan nå ut til et enda bredere publikum. Prosjektet får 500.000 DIP-kroner fra DOGA.

Juryen fremhever den høye innovasjonsgraden og den gode bruken av designmetodikk i prosjektet:

– Gjennom høy grad av brukerinvolvering viser prosjektet på ypperlig vis hvordan bærekraftige forretningsmodeller kan lykkes, skriver den blant annet.

Usbl: Tar bruker inn i boligutviklingen

Utviklingen av byggeprosjekter er innviklet og tidkrevende, og kan føre til lang avstand mellom utvikler og kjøper. Det gjør terskelen høy for å ta fremsynte valg som reduserer CO2-utslipp og øker den sosiale bærekraften i prosjektene.

Boligbyggerlaget Usbl forvalter nesten 1.700 borettslag og er en betydelig byggherre. Med designhjelp fra Comte Bureau ønsker de nå å utvikle metodikk for brukerinvolvering og samskapning. Ved å sette kundens behov i sentrum, håper Usbl å utvikle bedre boligmiljøer og skape forståelse og betalingsvilje for bærekraftige kvaliteter. Prosjektet får 500.000 DIP-kroner fra DOGA.

Juryen mener prosjektet demonstrerer hvordan brukerorienterte og designdrevne prosesser bør spille en sentral rolle når private aktører driver med stedsutvikling:

– Prosjektet utfordrer dagens prosesser i virksomheten, med ønske om å implementere en mer brukerorientert prosess inn i brukermanualen og sikre at dette blir en del av forretningsmodellen. Usbl ser at den tilnærmingen kan gi dem et konkurransefortrinn i utvikling av fremtidens bolig, heter det i vurderingen.

Reduserer risiko og øker treffprosenten

DOGA deler i år ut 8,5 millioner kroner til 18 prosjekter gjennom DIP-programmet. I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår regjeringen å styrke tilskuddet til DIP med 3,6 millioner kroner sammenlignet med 2022.

– Det betyr at enda flere norske bedrifter kan få støtte til å bruke designmetodikk i utviklingen av nye produkter og tjenester. Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse for de reelle behovene til kunder og brukere, og avdekker ofte nye muligheter. Dermed kan både bedrifter, organisasjoner og myndigheter skape langt bedre og mer treffsikre produkter og tjenester, sier Bull.

FAKTA

* DIP skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 97,5 millioner kroner til totalt 244 prosjekter.

Powered by Labrador CMS