KRISE: Korona, valutakurs og mer netthandel er en svært dårlig kombinasjon for handelsstanden. Illustrasjonsfoto: Glen Widing
Frykter langvarig skader
Handelsnæringen er bekymret for fremtiden.
Handel- og serveringsnæringen ser med bekymring på hva en langvarig koronakrise kan føre til: Bortfall av arbeidsplasser, økt arbeidsledighet, svakere økonomi, endrede handlevaner og lavere omsetning.
– Det blir derfor viktigere enn noen gang å få folk tilbake til byen når krisen er over. Mange er engstelige for hva fremtiden vil bringe, sier administrerende direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening i en pressemelding.
LES OGSÅ: Gikk til handelskrig mot korona – og det virker
Han påpeker at mange aktører frykter at en langvarig krise vil føre til tap i omsetning, konkurser og arbeidsledighet og at folk generelt vil bruke mindre penger. Dette vil igjen gå hardt utover spesialbutikkene, som kan bli offer for at vi vil handle mindre og billigere.
– Det er nettopp spesialbutikkene som gjør sentrum til en spennende arena. Vi håper at flest mulig klarer seg og minner om at dersom vi ønsker mangfold må vi også bruke dem, sier Næss.
LES OGSÅ: Suksess i indre by
Svak kronekurs har lenge vært en stor utfordring for mange i faghandelen, og oljekrisen har ført til ytterligere svekkelse av den norske kronen.
– Det er kritisk for faghandelen som i stor grad baserer seg på import. Svak kronekurs gir dyrere varer og dårligere bunnlinje. Når smitteverntiltakene oppheves må vi få folk raskt tilbake, fastslår Næss og minner om tiltak som gratis parkering og kollektivtrafikk, som Oslo Handelsstands Forening har foreslått for byrådet.
– Dessuten nevner flere medlemmer at Oslo er en komplisert kommune å drive næring i. Vi ber kommunen om å merke seg dette. Blir det mange konkurser, kan det ta veldig langt tid før nye tør å etablere seg igjen, påpeker han.
LES OGSÅ: Klare til å bygge 270 leiligheter i strandsonen
En annen virkninger av krisen kan bli at folk fortsetter å handle mer på nett i fremtiden.
– Det blir derfor viktig for butikkene å ha gode nettløsninger og bruke butikklokalene som show room, sier Næss som tror at mange butikker i fremtiden vil ha lagre utenfor bykjernen og sende varer til kunden direkte fra lager.
LES OGSÅ: Tror bransjen. stor grad kan reddes