SAMLING I SENTRUM: Danskebåtens hjem på Vippetangen kan også få inn Kiel-ferga om politikerne får det som de vil.

Byrådet vil samle utenriksfergene på en terminal i havnebassenget

De foreslår en felles terminal for å frigjøre plass til utviklingen av Filipstad.

Publisert

Oslo fordeler i dag utenrikstrafikken på to fergeterminaler, danskebåtens på Vippetangen midt i sentrum ved Akershus Festning, og Kiel-fergas på Filipstad rett vest for Aker Brygge og Tjuvholmen.

Byrådet ønsker ifølge en pressemelding på sikt en felles terminal på Vippetangen for de to fergene.

– Det vil bli en svært god løsning når vi skal utvikle fjordbyen Oslo fremover, sier byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG) blant annet.

Mer byutvikling

De rødgrønne politikerne vil med dette grepet avvikle havnearealene og frigi Filipstad til grønn og fremtidsrettet byutvikling.

– Vi kan åpne for boliger, arbeidsplasser og kultur. Jeg ser også for meg flotte rekreasjonsområder langs fjorden, torg, butikker og serveringssteder, sier byråden.

– En samlet terminal på Vippetangen sikrer at Kongshavn bevares som godshavn og at mer by- og næringsutvikling på Hjortnes kan være med å finansiere en terminal på Vippetangen. Dette er vinn-vinn for alle tre områdene, sier Rina Mariann Hansen (Ap) som byråd for næring og eierskap.

De tror også på at samlokaliseringen kan gi mer liv på Vippetangen.

– Vi er opptatt av at Vippetangen skal bli et attraktivt sted med aktiviteter som gjør Oslo til en enda bedre by. Fergene vil bidra til økt tilstrømming av mennesker til Vippetangen og det vil gi økt byliv i området året rundt, påstår Hermstad.

Er og blir en havneby

Byrådet vil dessuten at Kongshavn bevares som godshavn fordi Oslo trenger en bynær havn. Kongshavn er i den sammenhengen en avgjørende arealreserve for å nå målet om å flytte mer godstransport fra vei til sjø.

– Oslo er en havneby. Sjøtransport reduserer klimagassutslipp, luftutslipp, veiulykker og behovet for å bygge veier. Mange tidligere havnearealer er allerede transformert til annen byutvikling, og Kongshavn er en avgjørende arealreserve for å ivareta kapasiteten fremover, påpeker Mariann Hansen.

Saken sendes til Oslo bystyre til endelig vedtak. Deretter starter arbeidet med reguleringsprosessen igangsettes.

Powered by Labrador CMS