Utvikling:

NYTT: Slik ser BNE for seg sitt nye næringsbygg.
NYTT: Slik ser BNE for seg sitt nye næringsbygg.

River parkeringshuset - vil ha nytt næringsbygg

Bane Nor Eiendom bladde opp over en milliard kroner for parkeringshuset i Oslo sentrum. Nå er skissene til arvtakeren klare.

Publisert Sist oppdatert

Strandgata 19 er en av Oslo sentrums virkelig attraktive og sentrale eiendommer. Tomta måler 2,3 mål og er bebygd med 16.200 kvadratmeter kontorer, forretninger og 400 parkeringsplasser - over ni etasjer.

Jernbanens eiendomsselskap betalte 1.09 milliarder kroner for bygget i fjor, også kjent som Paleet parkeringshus.

- Det er ekstremt sjelden at store eiendommer rett ved Oslo S er til salgs. Vi var derfor klare på at dette var en tomt vi ønsket å investere i med et langtidsperspektiv, sa utviklingsdirektør Morten Austestad i den forbindelsen.

Paleet Parkeringshus i dag.
Paleet Parkeringshus i dag.

Sju etasjer med næring

Nå planlegger giganten å rive parkeringshuset til fordel for et næringsbygg på 11.000 kvadratmeter over sju etasjer. Lund+Slaatto Arkitekter vant den inviterte konkurransen, og vil blant annet åpne både gatenivå og andre deler av bygget for publikum ifølge en pressemelding.

Strandgata 19 skal huse butikker, kontorer og restaurant for å skape liv i området. Bygget får BREEAM Excellent standard og BNE ser på å gjenbruke betongelementer fra dagens parkeringshus.

- Nybygget er med på å skape et helhetlig kvartal med samspill mellom bygninger fra hver sin tid. Fasadene i tegl knytter bygget til både rødfargen i Den norske Amerikalinjen og til de to historiske bygningene Tollkammerbygningen og Tollboden. På den måten passer nytt og gammelt sammen, sier arkitekt Pål Biørnstad blant annet.

Bærekraftig bygg og bruk

BNEs prosjektsjef Knut Yngve Larsen leder prosjektet og sier at bærekraft står i fokus når de erstatter 400 parkeringsplasser med liv på gateplan og flere arbeidsplasser.

- Vi gleder oss til å vitalisere nedre del av Prinsens gate og få en god sammenheng mellom Kvadraturen og Bjørvika. Transformasjonen bidrar til å løse viktige samfunnsoppgaver samtidig som Oslo endelig får en etterlengtet og sterk vitalisering av bygulvet ved inngangen til Kvadraturen, påpeker han.

BNE er dessuten i samtaler med Oslo kommune om å bygge en samlastsentral i bygget. Det betyr at store vareleveringer kan skje om natten og at mindre kjøretøyer kan levere disse til kundene på dagtid. De ser på dette som er et viktig verktøy for å få færre og mindre biler i sentrum, og kan kombineres med en buss for tog-terminal.

Powered by Labrador CMS