Svak vekst for kjøpesentrene
De største kjøpesentrene har bare en organisk vekst på 0,6 prosent hittil i år.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det viser tall fra Kvarud Analyse. Totalveksten for de 60 sentrene er 2,6 prosent, men korrigert for ombygginger og utvidelser, havner veksten faretruende langt ned mot null. I de ni første månedene av 2009 var veksten 3,3 prosent.
Den kvartalsvise veksten har variert veldig i år, fra 6,8 prosent i første kvartal til -0,2 prosent i andre kvartal. Organisk vekst økte med 5 prosent i årets tre første måneder, men falt så med 1,6 prosent i andre kvartal og ytterligere 1,0 prosent i tredje kvartal.
– Den veksttakten vi nå har, er lav sett i historisk sammenheng og tilsvarer knapt prisstigningen, uttaler Tore Kvarud til Finansavisen. Kvarud sier videre til avisen at han nok må tilbake til slutten av 1980-tallet for å finne en lavere veksttakt i detaljhandelen.
Samlet sett har de 60 største kjøpesentrene omsatt for 49 675 millioner kroner i årets ni første måneder, mot 48 432 millioner i tilsvarende periode i fjor. På toppen av listen finner vi som vanlig Olav Thon-eide Sandvika Storsenter, med 2121 millioner kroner i omsetning ved utgangen av tredje kvartal, en vekst på 1,6 prosent.
Lagunen Storsenter utenfor Bergen kan vise til en vekst på 2,9 prosent og er nest størst med 2060 millioner kroner, mens AMFI Moa utenfor Ålesund er tredje størst med 1614 millioner kroner. Det er en marginal nedgang på 0,1 prosent.
Strømmen Storsenter har det største prosentvise fallet i toppen, med en nedgang på 7,5 prosent, men det skyldes at flere store butikker på senteret er i en ombyggingsfase. Vinneren blant de ti største sentrene er CC Vest, som har økt omsetningen med hele 10 prosent til 1281 millioner kroner. Dette senteret ble ombygd i 2009 og nyåpnet for et snaut år siden.
Som alltid med slike oversikter er det engangsforhold for flere av sentrene, Finansavisen har hele 19 fotnoter under oversikten.
Nye Lambertseter senter (bildet) ble åpnet i går. Senteret er eid av OBOS Forretningsbygg. Ifølge Finansavisen har OBOS investert 600 millioner kroner i senteret. Eiendomssjef Synnøve Sterri anslår overfor Finansavisen at omsetningen i senteret vil havne tett opp mot 900 millioner kroner i 2011. Målet er en milliard i løpet av 2012.
– Vi er sikre på at Lambertseter senter blir en suksess, sier Sterri til Finansavisen, og hun bekymrer seg ikke over den svake kjøpesenterveksten.
Vinmonopolet, Meny, G-Sport, Meny og Hennes & Mauritz er noen av attraksjonene på det nye senteret.
Foto: OBOS Forretningsbygg