Lyspunkter for Oslo-handelen
Oslo har slitt med handelslekkasje og tap av markedsandeler på 2000-tallet, tallene det seneste året er mer oppløftende.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Instituttet for bransjeanalyse gjennomfører årlig en stor undersøkelse av Oslo-handelen. Forskningsleder Per Gunnar Rasmussen kunne tirsdag presentere tallene for 2009 og første halvår 2010, i regi av Oslo Handelsstands Forening.
Totalt omsatte Oslos 3525 handelsbedrifter for 41,8 milliarder kroner i 2009. Da snakker vi om ren butikkomsetning. Inkluderer vi servicebedrifter og lignende, stiger omsetningen til 75,4 milliarder, antallet bedrifter til 6584. Butikkomsetningen tilsvarte i 2009 71 923 kroner per Oslo-innbygger.
Hver sin veiAv den totale omsetningen på 41,8 milliarder kroner, utgjør bilhandelen 12,1 milliarder kroner, servering 7,8 milliarder. Servering hadde en pen omsetningsøkning på 6 prosent i 2009, men har hatt et sterkt, og til dels uforklarlig fall på 11 prosent i årets seks første måneder. Derimot har bilbransjen hentet seg inn igjen fra finanskrisen. Et omsetningsfall på 2,3 prosent i fjor, er snudd til en vekst på hele 15,6 prosent i årets seks første måneder.
Oslo har gjennom hele 2000-tallet hatt en lavere omsetningsvekst enn Akershus, men i første halvår var det en liten bedring i favør Oslo. Innenfor dagligvarehandel har de to fylkene hatt en lik vekst den seneste tiden, og Oslo har til og med hatt en klart høyere vekst innenfor området interiør. Derimot vokser byggevareforretningene i Akershus mer enn i Oslo.
Større handelsoverskuddDekningsgraden for Oslo-handelen var i fjor 106,7 prosent, som er økt til 107,5 prosent i første halvår 2010. Oslo har dermed et handelsoverskudd på 7,5 prosent i forhold til landet som helhet (Norge = 100).
Men i 2000 lå Oslos dekningsgrad på hele 125,5. Det illustrerer at Oslo på hele 2000-tallet har hatt handelslekkasje til andre områder, og da primært Akershus, som følge av kjøpesenterveksten i nabofylket. Økt grensehandel trekker også litt ned.
Oslo er imidlertid sterke på bekledning. Omsetningen her er hele 47,5 prosent høyere enn det befolkningsgrunnlaget og inntektene ellers skulle tilsi. Turister fra inn- og utland kjøper mye klær når de er Oslo.
Mange nedleggelserInteressant nok, det kom til 179 nye handelsbedrifter i Oslo i 2009, mens det forsvant hele 164 i første halvår i år. Bare i bekledningsbransjen så vi 61 nyskapinger i Oslo i 2009, men i årets seks måneder forsvant 31 i denne bransjen.
– Det er nok etterdønninger av finanskrisen vi begynner å se i handelen, kommenterte Per Gunnar Rasmussen.
Det er nå registrert 46 kjøpesentre i Oslo. Disse sentrene omsatte i 2009 for 15,95 milliarder kroner, 18 milliarder hvis vi også inkluderer servering og servicetjenester. Det gir kjøpesentrene en markedsandel på 38,2 prosent av Oslo-handelen. Butikkomsetningen i Oslo-sentrene økte med 2,9 prosent i 2009, 3,3 prosent totalt, inkludert service/servering.