Ingen riving av Galleri Oslo

Byrådet går imot planene om å rive Galleri Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Plan- og bygningsetaten i Oslo (PBE) har utarbeidet en områdeplan for Oslo S. PBE ønsker blant annet at Oslo S og området skal bli grønnere, mer publikumsvennlig og mer effektivt. 

Byutviklingskomiteen skal ifølge Journalen, som er et nyhetsorgan for Høgskolen i Oslo og Akershus, behandle områdeplanen 12. september. I byrådets forslag forkastes flere av tiltakene fra PBE, blant annet:

– Rive Galleri Oslo og legge bussterminalen over togsporene.– Åpne Akerselva fra Vaterland til fjorden og bygge 85 meter bred park langs elveløpet.– Legge lokk over togsporene og bygge boliger.

Urealistisk– Galleri Oslo er ikke eid av kommunen, så jeg mener det er helt urealistisk å rive det, sier byråd Bård Folke Fredriksen (H) til Journalen.

Galleri Oslo-eier Mona Ingebrigtsen i Oslo Areal lo i mai i år av planene om å rive det omstridte “galleriet”.

– Jeg klarer ikke ta slike utspill seriøst. Folk får mene hva de vil. Vi forholder oss til at leietakerne trives godt i Galleri Oslo, og det fungerer bra som et kontor- og service-bygg, sa Ingebrigtsen i Oslo Areal til NEnyheter.

Omstridt bussterminalRom Eiendom og Jernbaneverket har vært sterkt uenige om den nye bussterminalen i Oslo. Flytting av bussterminalen gjør byutvikling mulig på tomten til Galleri Oslo. 

Men Jernbaneverket har tidligere gått imot plasseringen. De mener en bussterminal over sporet ikke er forenlig med den ønskede flyttingen. Et lokk vil kreve svære søyler som vil “spise” arealer, noe Rom Eiendom bestrider. 

– Det er bedre å flytte bussterminalen til det nye sporområdet og heller gjøre Galleriet mer publikumsvennlig, kommenterer Bård Folke Fredriksen overfor Journalen.

Vil bygge høytPBE legger opp til to nye høyhus i henholdsvis Schweigaards gate og ved dagens flytogterminal, med henholdsvis 80 og 100 meter som maksimal høyde.

Leder for byutviklingskomiteen, Jøran Andrè Kallmyr (FrP), sier til Journalen at de kan tåle høyere utvikling enn de 90 meterne som er foreslått.

– Området ligger i Oslos fremste kollektivpunkt, miljø- og kvalitetsmessig. I tillegg til høye bygninger ønsker vi også å lage et parkeringsanlegg, sier han.

Powered by Labrador CMS