ELEKTRISK: Byrådsleder Raymond Johansen testet mandag den elektriske varesykkelen som blant andre KLP Eiendom er med på innføre i Oslo. I tillegg blir det brukt elektriske varebiler. Foto: Birger Morken

KLP Eiendom blir med i miljøkampen

Tre store aktører går nå sammen om å bedre klimaet i hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

I samarbeidsprosjektet vil Biskop Gunnerus gate 14b ved Posthuset fungere som en logistikksentral for alle næringsdrivende i sentrum. Her leverer Bring gods som lastes over på elektriske varebiler og kjører det til kundene. I stedet for å kjøre tomme tilbake, som en vanlig varebil ville gjort, tar den elektriske varebilen med seg avfall tilbake til lageret i BG14b. Her sorteres avfallet over i gjenvinningsbilene til Ragn-Sells, som deretter frakter det ut av byen.

Prosjektet heter Elskede by og er helt nytt for Oslo.

– Vi bor i en by som blir større og større. Vi blir flere og flere. Samtidig skal vi møte klima og miljøutfordringene som er her i dag og i morgen. Elskede by-samarbeidet har som mål å redusere trafikk, utslipp og støy i Oslo sentrum slik at den fortsetter å være en god by å bo i – i dag og i morgen, melder KLP Eiendom som poengterer at med denne ordningen slipper de store varebiler og avfallsbiler som bråker og forurenser i sentrum.

– Oslo sentrum blir et bedre sted å bo, jobbe og leve, med færre biler og mindre støy i bygatene. Sammen tar vi det første steget mot et bedre og mer behagelig bymiljø, heter det.

Mandag ble Elskede by åpnet av byrådsleder Raymond Johansen og byråd Lan Marie Nguyen Berg.

– Som del av Miljøhovedstadsåret har vi utfordret næringslivet til å komme opp med nullutslippsløsninger for transport. Når vi vet at transportsektoren står for 55 prosent av utslippene, er det svært gledelig å se at tre store næringslivsaktører går sammen for å redusere trafikken og bidra til at oslolufta blir reinere, sier byrådsleder Johansen i en pressemelding.

Initiativet er alt i drift i Stockholm under navnet Älskade stad – med Ragn-Sells og Bring som sentrale aktører. Til sammen 11 varebiler er i Sveriges hovedstad erstattet med en elektrisk – og CO2-utslippene for de aktuelle transportene er redusert med 73 prosent.

Utover våren og sommeren vil Elskede by bli testet ut i sentrumsgatene, med klimavennlige elektriske kjøretøy og elektrisk varesykkel.

Powered by Labrador CMS