DIALOG: Lars Simen Paulgaard mener gårdeiere som leier ut til retail og servering må ta opp dialogen med leietakerne.

Gårdeierne tilpasser seg ikke retailfallet

Lars Simen Paulgaard i Malling & Co signerte leiekontrakter for 10 000 kvadratmeter med handel og servering i fjor. Han forteller om et gap mellom hva leietakerne vil betale og hva gårdeierne krever.

Publisert

Fjoråret var et aktivt år for Malling & Co-rådgiveren Lars Simen Paulgaard. I segmentene high street retail og servering signerte han leiekontrakter for 10 000 kvadratmeter. Han har blant annet hentet inn Powert til Lille Grensen 5, flere bevertningskonsepter til Torggata Bad og Volvos nye Polestar-butikk i Øvre Slottsgate 7 og Møbelringens nye lokaler på Tårnåsen ved Skøyen. Han forteller om et tøft retailmarked.

– Det er harde tider for mange aktører innenfor handel. Mange leietakere sitter nok på gjerdet og vurderer om de skal fornye sin leiekontrakt. Aktiviteten i markedet vil jeg betegne som stor, men generelt sett er det et gap mellom hva leietakere er villig til å betale i leiepris, og hva gårdeierne ser for seg av leieinntekter, sier Paulgaard.

Ifølge Malling-rådgiveren har det vært et stort fall i leieprisene i løpet av de seneste to årene. Flere kjeder har gått konkurs, samtidig som det også har vært aktører som har satset. Han viser til nye flagship-butikker fra både HM og Zara på og rundt Karl Johan.

– Begge disse tjener fortsatt gode penger i Oslo sentrum og det samme gjelder luksusforretninger og suvenirbutikker, sier Paulgaard.

Når det gjelder servering, mener Paulgaard at det har vært en enorm utvikling de siste to-tre årene.

– Det har kommet mange nye spennende konsepter. Kampen om gjestene er tøff fordi det nå er mange stoler å fylle. Bransjen opplever nok ikke like stort press som handelsstanden, men serveringsbransjen vil nok også møte tøffe tider de neste årene. Å utvikle gode konsepter som er levedyktige over tid er derfor helt sentralt, sier Paulgaard.

For gårdeiere som leier ut til handelsvirksomheter og serveringssteder, er det ifølge Paulgaard viktig å være proaktiv overfor leietakerne og invitere til dialogen.

– Få oversikten over hvordan det går med forretningen, avdekk leietakerens bekymringer og vær behjelpelig med å få opp lønnsomheten til leietakerne. Eksempelvis kan man være med på å finansiere nye oppgraderinger og å vri konseptene, selvfølgelig mot en fornyelse av leiekontrakten. Da slipper man ledighet, som er noe av det dyreste en gårdeier kan oppleve. Vi ser at gårdeiere er nødt til å være med å dele risikoen med leietaker. Viktigheten av proaktivitet i dialogen med leietakere har aldri vært større. Det er også viktig å tiltrekke seg levedyktige konsepter. Fokuser på den langsiktige lønnsomheten fremfor den kortsiktige gevinsten ved høy minimumsleie. Ingen, hverken gårdeier eller leietaker, er tjent med at det kommer inn konsepter som ikke overlever, sier Paulgaard.

Se hvordan Malling & Co brukte sin flytteprosess til å gjøre endringer i organisasjonen:

Powered by Labrador CMS