Både boliger, kontor og hotell er aktuelle bruksformål.

Kan bli høyhus over Helsfyr stasjon

Eiendoms- og byfornyelsesetaten utreder mulighetene for et tårn på 23 etasjer over dagens bussterminal på Helsfyr i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

4B arkitekter og COWI er engasjert av Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) for å utarbeide en mulighetsstudie på kommunens areal på Helsfyr stasjon. Utgangspunktet for oppdraget er innspill om å plassere et høyhus på et lokk over dagens bussterminal på Helsfyr.

Kommuneplanen utpeker Helsfyr som et kollektivknutepunkt for bymessig utvikling med høy utnyttelse. I strategisk plan for Hovinbyen er Helsfyr ment å ha en rolle som flerfunksjonell by med hovedvekt på næring. Strategisk plan peker også på Helsfyr som et område egnet for et nøkkelprosjekt.

Plan- og bygningsetaten planlegger oppstart av områderegulering for Helsfyr i løpet av 2017/2018, og mulighetsstudien er tenkt å fungere som et innspill i dette arbeidet.

I studien skisserer 4B arkitekter/COWI tre alternativer, hvorav det ene er et landskapsorientert konsept som maksimerer mulighetene for å etablere et offentlig rom over bussterminalen. Det er dette alternativet EBY har valg til videreutvikling.

– Prosjektet gir stort handlingsrom i møtet mellom bro, fortau og lokk – et område der gående, syklende, kjørende og trikk alle møtes. Konseptet følger prinsippet med lokket fungerende som en «utvekslingsetasje» som gir det konstruktivt gunstigste bæresystemet med tanke på fleksibilitet på bakkeplan, heter det i studien.

Det påpekes også at den store åpningen i dekket konsentrerer all sirkulasjon mellom etasjene i et felles rom på en oversiktlig og arkitektonisk samlende måte.

Både utadrettet virksomhet, kontor, hotell/konferanse og bolig oppgis som aktuelle bruksformål for eiendommen. I ett av alternativene er hele tårnet på 23 etasjer avsatt til boligformål.

4B arkitekter/COWI mener at plassering av tårnet i tomtens nordre hjørne gir gunstige sol- og skyggeforhold, god synlighet mot E6 og et fotavtrykk som går klar av underliggende T-bane.

Powered by Labrador CMS