UTFORDRENDE: Flere segmenter innen detaljhandelen kan få det utfordrende i 2016, mener Colliers International.

Usikkerhet preger detaljhandelen

2016 kommer til å bli et svært spennende år. Det mener retailrådgiver Haakon Reed Larsen hos Colliers International.

Publisert

 

– Vi opplever at det er stor usikkerhet der ute. Jeg tror nok at noen av aktørene kommer til å oppleve 2016 som et krevende år med nedgang i omsetningen, sier Haakon Reed Larsen hos Colliers.

SegmentavhengigHvem som kommer til å klare seg bra og hvem som kommer til å slite avhenger ifølge ham hvilke segment man er i.

– Vi tror at tekstil og sko kommer til å slite innen visse segmenter. Det samme har vi også sett innen bijouteri og sport. Dette er pressede segmenter, men jeg tror egentlig også at det er flere som kommer til å kjenne at det rister i grunnvollene, sier Reed Larsen.

Les også: Utleiere må tenke nytt

Han tenker først og fremst på de butikkene som ikke er tilknyttet de store kjedene.

– De har ofte mindre marginer, samtidig som de har kronekursen mot seg. De har den siste tiden fått noen uforutsette utfordringer som mer med og presser marginene, sier Reed Larsen.

Les også: Her kommer Norges største kjøpesenter

Midtsjiktet vinnerHan forteller også at de stiller et spørsmålstegn ved norsk økonomi.

– Folk har blitt mer engstelige for privatøkonomien. Det innebærer at de blir litt mer sparsommelige, noe som selvfølgelig vil gå ut over handelen. Vi har jo sett rapporter som forteller at disse lavpriskonseptene som er avhengig av volum begynner å merke det. Volumet faller, samtidig som de som ligger i midtsjiktet opplever en liten vekst. Man kjøper altså litt færre ting, men litt bedre kvalitet når man først handler, sier Reed Larsen.

Les også: Thon vil ha flere butikker på svenskegrensen

Les også: Satser 250 millioner kroner på utvikling av kjøpesenter i Drammen

Regionale forskjellerRetailrådgiveren sier at det som skjer i norsk industri selvfølgelig også er med og påvirker handelen.

– Jeg tror ikke nødvendigvis at dette rammer de store kjøpesentrene mest. De er store maskiner hvor man får alt det man trenger. De som er mest sårbare er de mellomstore og små kjøpesentrene som ligger i konkuranseutsatte områder. De kommer nok til å merke det mest, sier Reed Larsen.

Les også: Vekst i shopping

Powered by Labrador CMS