WeWork spiller en viktig rolle i London. Foto: WeWork.

WeWork: Delemodellen gir økonomien et løft

WeWork og konsulentselskapet CEBR hevder at WeWorks modell for «kontor som service» er blitt en faktor å regne med i økonomien i London.

Publisert

Coworking og såkalt shared space (kontor som service) har tatt helt av i Storbritannia. Estate Nyheter har tidligere skrevet om WeWork, som er den kontorleietakeren som siden 2012 har signert flest leiekontrakter i sentrale London. Ifølge Forbes opererer WeWork nå hele 39 sentre i London. Selskapet har 600 ansatte og mer enn 35 000 medlemmer i sine lokaler. Dermed har WeWork blitt en viktig spiller i Storbritannias startup-scene.

Les også: Analytiker advarer mot WeWork

Ifølge Forbes, som siterer en rapport fra Centre for Economic and Business Research (CEBR), lagd på oppdrag fra WeWork, hevdes det at WeWork ikke bare er en tilbyder av kontorareal, men også en katalysator for økonomisk vekst. Nina Skero, head of macroeconomics i CEBR, uttaler til Forbes at deres rapport er delt i tre: WeWorks rolle i suksessen til leietakerne/medlemmene, hvilken effekt fasilitetene til WeWork har for selskaper i nærheten og en analyse av fordelene som kommer ut fra den bredere økonomien i London. Og CEBR konkluderer med at effektene fra kontor som service er håndfaste og positive.

– Vår analyse viser hvordan arbeidsmiljø som legger opp til samarbeid kan gi en økonomisk ringer i vannet-effekt som støtter den lokale økonomiske utviklingen og en bys utvikling, sier Skero ifølge Forbes.

CEBR fant at selskaper vokser raskere etter å ha blitt en del av WeWorks shared spaces. Basert på intervjuer med WeWork-medlemmer, fant konsulentene i CEBR at 34 prosent økte inntektene etter at de flyttet inn i noen av WeWorks klolaler. 81 prosent ga WeWork kreditt for å hjelpe dem med å øke produktiviteten. Forbes legger til at dette ikke burde overraske noen, da WeWork og andre tilbydere av kontor som service fokuserer på å tilby lokaler til vekstorienterte startups, og det dermed er naturlig at medlemmene klarer å øke inntekter og produktivitet.

Undersøkelsen viser også at det er en positiv korrelasjon mellom virksomheter som kontor som service og de som driver business utenfor. Blant annet er mange av medlemmene i lokalene til virksomheter som WeWork og Spaces høyt utdannede og med høye lønninger, noe som gjør at de bruker mer penger på kafeer, restauranter og annen næringsvirksomhet i nærområdet. Ifølge CEBR bruker WeWorks medlemmer tre ganger så mye penger på cafeer, restauranter og puber som den gjennomsnittlige London-innbygger. CEBR har anslått at hver ansatt som jobber i WeWorks lokaler skaper ytterligere 1,1 jobber andre steder, og at WeWorks økonomiske fotavtrykk i London er på 6,3 milliarder pund.

Powered by Labrador CMS