SKJERPER KAMPEN MOT KRIMINELLE AKTØRER: - Vi ser dessverre fortsatt mange eksempler på sosial dumping, og da spesielt i bygge- og anleggsbransjen. Samtidig ser vi at myndighetenes innsats mot kriminelle aktører innenfor arbeidsintensive bransjer forsterkes, sier Thomas Steen Brandi, partner i Advokatfirmaet Selmer.

Nye regler begrenser bruk av underleverandører

Nye regler for offentlige innkjøp skal bidra til å bekjempe arbeidslivskriminalitet og setter strengere krav til bruken av underleverandører.

Publisert

Nå er det som utgangspunkt kun tillatt å bruke tre ledd i leverandørkjeden innen bygge- og anleggsbransjen. To ledd med underleverandører i tillegg til hovedleverandøren.

Thomas Steen Brandi, som er partner i Advokatfirmaet Selmer, har jobbet mye med granskning og compliance, og tror de nye reglene er et skritt i riktig retning for å bekjempe arbeidslivskriminalitet.

Les også: Nei til innsyn gir nei til Statsbygg-jobb

– Vi ser dessverre fortsatt mange eksempler på sosial dumping, og da spesielt i bygge- og anleggsbransjen. Seriøse oppdragsgivere risikerer bevisst eller ubevisst å medvirke til arbeidslivskriminalitet. Erfaringen viser at jo flere ledd som inngår i en kjede av leverandører, jo vanskeligere blir det for oppdragsgiver å avdekke og unngå arbeidslivskriminalitet, sier Brandi.

– Samtidig ser vi at myndighetenes innsats mot kriminelle aktører innenfor arbeidsintensive bransjer, slik som bygg- og anlegg, forsterkes.

Mads Fuglesang, som primært jobber med entreprise, bekrefter at reglene vil få betydning.

– Det er i dag flere entreprenører som bruker flere enn tre ledd i leverandørkjeden. Dette gjelder særlig innen byggebransjen. På anleggsiden ser vi oftere at offentlige byggherrer, for eksempel Nye Veier, allerede setter krav til antall kontraktsmedhjelpere, sier Fuglesang.

Reglene regulerer antall underleverandører og stiller i tillegg økte dokumentasjonskrav i alle ledd for offentlige innkjøpere. Begrensningene som legges på leverandørkjedene gjelder bygge- og anleggssektoren og renholdstjenester. Dokumentasjonskravene vil gjelde uavhengig av bransje. Kravene gir offentlige innkjøpere mulighet til å legge sterke føringer for en leverandørs bruk av underleverandører.

Det offentliges maktStat, fylkeskommune, kommune og offentlige organer kjøpte inn varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for 480 milliarder i 2015, og denne summen stiger år for år. Dette gir det offentlige stor makt til å påvirke leverandørmarkedet gjennom sine innkjøp.

Både Stortinget og Regjeringen har derfor kommet til at et av de viktigste tiltakene for å hindre arbeidslivskriminalitet er at det offentlige gjennom sine egne innkjøp av tjenester skal gå foran i arbeidet med å fremme et seriøst arbeidsliv.

Betydning i anbudsprosesserDe nye reglene er en del av anskaffelsesregelverket. En leverandør som ønsker å benytte flere ledd av underleverandører eller som ikke kan oppfylle de økte dokumentasjonskravene vil dermed bli avvist fra konkurranser hvor offentlige etater og organer er innkjøper.

Les også: Felles front mot skurker

Karen Anne Rekkedal jobber med offentlige anskaffelser og fremhever viktigheten av å overholde de nye reglene i anbudsprosesser.

– Det er viktig å overholde de nye dokumentasjonskravene som innebærer at også underleverandørene må dokumentere at de har oppfylt sine forpliktelser innen skatt og avgift, ikke er dømt for visse straffbare forhold og heller ikke på annen måte har brutt de faglige og etiske kravene i bransjen. Her må leverandøren være sitt ansvar bevisst for å unngå ubehagelige overraskelser ikke bare i forbindelse med selve anbudsprosessen, men også i kontraktsperioden, påpeker hun.

– Leverandøren må sørge for å innhente den nødvendige dokumentasjonen i god tid før tilbudsfristen går ut. Ellers kan man risikerer å oppdage at underleverandøren ikke er i stand til å levere inn den nødvendige dokumentasjonen, samtidig som det er for sent å inngå samarbeid med andre underleverandører.

Det vil også kunne være nødvendig at leverandøren gjør sine egne undersøkelser av underleverandøren og underleverandørens dokumentasjon for å sikre seg at den informasjonen leverandøren får fra underleverandøren er riktig.

Mulighet for unntakBegrensningen i leverandørkjeden gjelder kun for underleverandører i direkte kjede nedover som yter tjenester som er en direkte del av kontrakten. Vareleverandører omfattes ikke. Hvor de nærmere grenser for når en leveranse kan anses som en varekontrakt og når en leveranse er å anse som tjeneste er ikke dratt opp, og dette kan bli mat for både KOFA og domstolene.

– Leveranse av prefabrikkerte betongelementer eller spesialtilpasset armeringsjern – er det leveranse eller entreprise? spør Fuglesang retorisk.

– Dersom underleverandøren leier inn arbeidskraft etter arbeidsmiljølovens bestemmelser, og innleid personell går inn i underleverandørens arbeidsstokk, regnes ikke det som et eget ledd i leverandørkjeden.Reglene gir rom for unntak, og Rekkedal bekrefter at det kan gjøres unntak fra antall ledd dersom det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig konkurranse. Innkjøper må da angi hvor mange ledd som godtas i anbudsdokumentene. For leverandøren er det viktig å være bevisst på de nye reglenes rekkevidde.

– Etter at kontrakten er inngått, er det også mulig for oppdragsgiveren å godta flere ledd dersom det på grunn av uforutsette omstendigheter er nødvendig for å få gjennomført kontrakten, sier hun.

– I bygge- og anleggsbransjen hvor “uforutsette omstendigheter” snarere er hovedregelen enn unntaket, vil en slik regel komme godt med, tilføyer Fuglesang.

Fuglesang nevner som eksempler at uforutsette forhold kan være grunnforhold som må vurderes av geotekniker eller det kan være byggetekniske utfordringer ved eksisterende bygg som nødvendiggjøre spesialkompetanse.

Les også: Bygningseiere kan holdes ansvarlig for krav etter arbeidsmiljøloven

Samfunnsansvar utover minimumskravDe nye reglene får direkte anvendelse kun for offentlige etater og organer, og til dels innenfor visse sektorer. Reglene bør imidlertid sees i sammenheng med det samfunnsansvar som stadig flere aktører, både offentlige og private, tar for å bidra til redusert kriminalitet og for å verne om grunnleggende menneskerettigheter og samfunnsverdier.

Brandi nevner som eksempel at flere offentlige etater og organer har valgt å stille strengere krav enn det som følger av anskaffelsesregelverket og setter av store ressurser til å følge opp leverandører og underleverandører i kontraktsperioden.

– For de seriøse entreprenørene vil begrensning i antall underleverandører alene ikke være tilstrekkelig som forebyggende tiltak. Undersøkelser av leverandørens etiske etterlevelse i tidligere prosjekter, effektivisering av påse-plikten og økt byggeplasskontroll vil også være nødvendig. Får man slike rutiner på plass vil risikoen for anbudsavvisning eller foretaksstraff bli vesentlig redusert om man likevel skulle erfare økonomisk kriminalitet i leverandørkjeden, avslutter Brandi.

Powered by Labrador CMS