– Må tilpasse oss markedet

DNB Næringsmegling mener det er lettere å gjøre omorganiseringer i et godt marked.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

For en uke siden ble det kjent at DNB Næringsmegling vil avvikle alle avdelingskontorene utenfor de fire største byene i Norge. DNB skrev i en melding at markedet er i endring, og en stadig større del av markedet domineres av store og profesjonelle og mer finansielt orienterte kunder. Det er også flere internasjonale aktører på banen.

DNB Næringsmegling vil derfor legge ned virksomhetene i Østfold, Vestfold/Telemark, Lillehammer og Ålesund. Dette, til tross for at de berørte kontorene «har levert og leverer resultater og har en meget god standing i sine markeder». Næringsmegleren vil imidlertid ha en spissing av virksomheten.

EkspanderteNedleggelsene kommer under fem år etter at DNB Næringsmegling besluttet å ekspandere virksomheten gjennom å åpne et kontor i Stavanger, samt i innlandet, som skulle dekke Hamar og Lillehammer. Bare det sistnevnte kontoret beholdes. Så hva er gått galt siden DNB tok denne beslutningen i 2011?

– Det er ikke noe som har gått galt, men det handler om å være dynamisk og tilpasse oss et marked i endring. Som tidligere beskrevet er det strategisk riktig å tilpasse virksomheten til markedet, ved at vi spisser og fokuserer mot hovedmarkedene. Det betyr jo ikke at vi ikke skal håndtere transaksjoner i de berørte regionene, men heller hvilke type oppdrag vi skal fokusere på, sier leder av DNB Næringsmegling, Anne Helene Mortensen (bildet).

Men et naturlig oppfølgingsspørsmål er hvorfor DNB Næringsmegling avvikler disse avdelingskontorer etter et rekordår, forsvarer ikke volumene i de mellomstore byene et eget kontor?

God standing– Aller først må jeg minne om at vi avvikler ikke regionkontorene fordi de ikke leverer. De har meget god standing i sine lokalmarkeder og leverer. Jeg har forståelse for at du stiller spørsmålet, men det er kanskje bedre å gjøre en omorganisering i et godt marked enn et dårlig, svarer Mortensen.

– Vi gleder oss over tidenes omsetning, men det er klart at det er et begrenset potensial i regionene. Jeg minner om at ca. 80 prosent av transaksjonsvolumene er knyttet til fire største byregionene hvis vi ser på eiendommer med en minimumsverdi på 50 millioner kroner. Vi erfarer stadig at de større aktørene selger ut eiendommer for å konsentrere seg om de fire største byene, eksempelvis Entra, fortsetter hun.

Samspill– Hvilket kontor skal betjene et marked som Ålesund fremover?– Ålesund har historisk tilhørt Trondheim og Region Midt-Norge. Håndteringen av Ålesund fremover vil være et samspill avhengig av type oppdragsgiver og oppdrag.

– Hvor mange ansatte som er berørt tror du det er plass til i organisasjonen fremover?– Det kan jeg ikke uttale meg om, men det pågår prosesser for å finne best mulig løsning for de som er direkte berørt, sier Mortensen.

Foto: Thomas Bjørnflaten

Powered by Labrador CMS