Norsk på svensktoppen
Flere norske aktører var innblandet i Sveriges største transaksjoner i fjor.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Fastighetsvärlden har rangert Sverige største transaksjoner for 2014 og kommet frem til at øverst troner amerikanske Starwoods kjøp av SveaReal og Fortin fra DNB. Med andre ord er det i fjor de samme aktørene på «norsktoppen» og «svensktoppen».
Fastighetsvärlden vurderer kjøpet av den svenske porteføljen til SveaReal, som består av 79 eiendommer, til 6,8 milliarder svenske kroner. Av dette utgjør porteføljen i Stockholm 3,9 milliarder. Fortin eier drøyt 78 prosent av SveaReal.
Som nummer fem på fjorårets liste kommer Heimstadens (Ivar Tollefsen) kjøp av aksjene i Henry Ståhl Fastigheter AB. Transaksjonen skjedde i november 2014 og er estimert til 3,7 milliarder svenske kroner. Heimstaden tar over 334 000 kvadratmeter med boliger og lokaler i tre mellomstore svenske byer.
Olav Thon og Steen & Strøm kommer på plassen bak, med Olav Thon Gruppens kjøp i vår av fem svenske kjøpesentre. Samlet pris for de fem Steen & Strøm- sentrene var 3,25 milliarder svenske kroner, om lag 3 milliarder norske kroner i vår. Thon fikk gjennom kjøpet tilført 123 000 kvadratmeter med nye utleibare arealer i broderlandet.
Pandox, som eies med 50 prosent av Eiendomsspar og 50 prosent av Sundt-familien, solgte i vår 14 hotelleiendommer i Sverige for til sammen 2,2 milliarder svenske kroner.
Transaksjonen vurderes av Fastighetsvärlden som den tiende største i det svenske markedet i 2014. Kjøperen av porteføljen var det svenske børsnoterte eiendomsselskapet Balder. Over 40 prosent av hotellverdiene ligger i Stockholm-regionen.
Fastighetsvärlden har for øvrig ved å sammenliknet anslagene fra de ulike svenske næringsmeglerne kommet frem til et gjennomsnittlig anslag for for fjorårsomsetningen på 157 milliarder svenske kroner. Det er trolig tidenes høyeste volum i Sverige.
Anslagene for 2014-volumene spriker fra 152 til 161 milliarder kroner. Boligsegmentet er stort i Sverige (25-30 prosent), som drar opp omsetningen mye i forhold til det norske markedet.