Frykter ny forsinkelse

Kjell Kalland i Koksa Eiendom frykter ny forsinkelse av en metro til Fornebu.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Kalland er blitt leder av Koksa Eiendom, tidligere IT Fornebu Properties. IT Fornebu ble i desember i fjor delt i to selskaper. Technopolis eier og driver Terminalbygget, Portalbygget, Profilbygget og parkeringshuset på Fornebu.

Kalland har nylig gått tilbake til Koksa Eiendom, etter en kort periode å ha ledet Technopolis IT Fornebu. Nå er han redd for at den kraftige økte prislappen på en metro til Fornebu vil føre til ytterligere forsinkelser.

8-10 mrd.Bladet NæringsEiendom skrev i februar at prisen hadde doblet seg til mellom 8 og 10 milliarder kroner. Det legges til grunn at staten tar halvparten av regningen, og at 1,2 milliarder tas fra Oslopakke 3.

Den økte prislappen kan bety en ekstraregning for grunneierne. Grunneier OBOS nektet imidlertid i april å ta en ekstraregning som følge av de økte kostnadene, da blir det ingen metro. Kjell Kalland sier til Budstikka.no at en dobling av prislappen på Fornebubanen fra 5 til 10 milliarder er svært uheldig for prosjektets fremdrift.

Koksa Eiendom eier og driver alle de andre byggene IT Fornebu hadde ansvaret for og mesteparten av det Koksa-området mellom Snarøyveien og Rolfsbuktveien. Her kan de oppføre mer enn 150 000 kvadratmeter med kontorbygg og arbeidsplasser for opp mot 8000 mennesker. Den planlagte endestasjonen vil i utgangspunktet ha av- og påstigning i en av selskapets store eiendommer.

Svært uheldig– En T-bane med stopp like under føttene våre gir helt nye utviklingsmuligheter. Men da må den nye usikkerheten som er skapt om finansieringen av banen opphøre. Ruters dobling av prislappen fra 5 til 10 milliarder er meget uheldig for fremdriften av prosjektet, sier Kalland til Budstikka.no.

Han reagerer sterkt på fremgangsmåten, ettersom regningen er doblet, og at de har fått et nytt og mye mer omfattende prosjekt. Grunneierne har bidratt med en halv milliard i bidrag til en baneutbygging. En ekstra regning på 2,7 milliarder kroner er helt urealistisk.

– Vi har rett og slett ikke mulighet til å bidra i nærheten av et slikt volum, uten at kvalitetene i Fornebu-utbyggingen blir forringet. Fornebu er ikke Oslo sentrum og Barcode, vi har unike kvaliteter å ta vare på, sier Kalland til Budstikka.no.

Tidligst høsten 2021Kalland mener det bør være fullt mulig å få til en byggestart i 2016, slik at banen kan stå ferdig i 2020. Da kan han ikke ha fulgt ordentlig med i timen. Ruter uttalte til NæringsEiendom i februar at en metro kan stå ferdig tidligst høsten 2021, og det forutsetter i realiteten et Vinter-OL i Oslo i 2022.

– Hvis det ikke blir OL, endrer ikke det på planene. Det har imidlertid lett for å skli ut hvis man ikke er hundre prosent dedikert, uttalte utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Ruter for fire måneder siden.

Powered by Labrador CMS