– Det nye Nydalen

Breivoll kan bli det nye Nydalen i Oslo og bygges ut med nærmere 700 000 kvadratmeter.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Aftenpostens aftenutgave skriver onsdag at om 20 år kan Breivoll romme 3000 boliger og 20 000 arbeidsplasser. Breivoll er i dag et heller slitent industriområde som ligger på østsiden av Groruddalens dalbunn, mellom E6 og de bratte skråningene opp mot Tveita og Fjellhus.

Enhetsleder Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten trekker overfor Aftenposten frem hvordan det kan bli i området.

– Industrien i Nydalen er borte, men det har aldri vært så mange arbeidsplasser og boliger der som i dag. Den type fremtid ser vi at Breivoll også vil kunne få.

Plan- og bygningsetaten ser for seg en ny metrolinje fra Økern til Furuset, som skal betjene de nye byområdene i bunnen av Groruddalen. Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) tror imidlertid det vil ta lang tid før det kommer en T-bane i dalbunnen, men vil i stedet ha en ny jernbanestasjon på Breivoll.

– Det vil være den enkleste måten å åpne dette området opp for næring og nye boliger på. Hovedbanen går allerede forbi området, sier Elvestuen til Aftenposten. Han sa i en annen sammenheng for halvannet år siden at en tverrgående T-bane i Groruddalen ligger langt unna i tid.

Plan- og bygningsetaten utarbeidet i september en prinsipplan for det offentlige rom for Breivoll (se illustrasjon). Her fremkommer det at dagens bygningsmasse i planområdet utgjør 320 000 kvadratmeter. Om det legges til grunn en utnyttelse som beskrevet i gjeldende kommunedelplan, vil området kunne utbygges med totalt 680 000 kvadratmeter.

Det tilsvarer en økning på over 210 prosent fra dagens utnyttelse. Planområdet vil ifølge etaten med en slik utnyttelse samlet kunne romme “eksempelvis 3000 boliger, 20 000 arbeidsplasser ogtilhørende servicefunksjoner og sosial infrastruktur”.

Plan- og bygningsetaten skriver at byggingen av god kollektivtransport vil være sentralt for å oppnå en slik utvikling på Breivoll. Den nye metroen som etaten foreslår mellom Økern og Furuset, vil i tillegg til Breivoll betjene Haraldrud/Ulven, Stubberud, Kjelsrud og Leirdal.

Alle disse områdene har et “stort utbyggingspotensial”.

Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

Powered by Labrador CMS