Artikkelforfatterne er advokatfullmektig Kamilla Olsen og senioradvokat Gaute Løchen i Advokatfirmaet Grette AS

Tidligfase utvikling: Hvordan sikre rettigheter når naboen sier nei?

Det kan medføre store tap og forsinkelser for utbygger dersom rettighetene til bruk av nabogunn ikke sikres i tide.

Mange utviklingsprosjekter forutsetter bruk av nabogrunn for å kunne realiseres. I noen prosjekter er behovet der kun i anleggsperioden, mens det for andre prosjekter er nødvendig å stifte varige/permanente rettigheter. Behovet er særlig stort ved utbygging i tettbygd strøk, og det kan medføre store tap og forsinkelser for utbygger dersom rettighetene ikke sikres i tide. Normalt vil man allerede i tidligfase forsøke å få på plass en avtale med naboen, men noen naboer er lite forhandlingsvillige eller stiller urimelige krav. Utbyggere må derfor kjenne til hva som skal til for å sikre prosjektet nødvendige rettigheter på nabogrunn dersom forhandlingene med naboen havarerer, og ikke minst hvordan dette kan gjøres i tide.

Viktigheten av å identifisere behovene tidlig

Rettighetene et prosjekt trenger på nabogrunn vil variere. Noen klassikere er veirett, rett til adkomst/oppstilling for maskiner i byggeperioden, og rett til fremføring av VA, strøm og annen teknisk infrastruktur. Andre eksempler kan være rett til å grave for etablering av spunt eller konstruksjoner i eller nær nabogrensen, rett til å plassere anleggsgjerde, eller rett til påkobling til eksisterende tekniske anlegg.

Felles for disse rettighetene er at de krever et særskilt rettsgrunnlag for å kunne utøves: En avtale, et offentligrettslig vedtak, eller en dom. Rettighetene har også til felles at de normalt er nødvendige gjennomføringsbetingelser for utbyggingen, og at de er fremdriftskritiske. Vi ser stadig prosjekter der kartleggingen i tidligfase ikke har vært god nok, med det resultat at utbygger får hastverk med å sikre rettighetene. Dette gir en dårlig forhandlingsposisjon overfor naboen, og gjør at fremdriftsplanen ryker dersom forhandlingene ikke fører frem.

Som regel kan rettighetene sikres gjennom forhandlinger 

Den raskeste veien til mål vil normalt være å inngå en avtale med naboen. Dette er en prosess som bør starte så tidlig som mulig, og etter vår erfaring lar de fleste rettigheter seg sikre gjennom godt forberedte forhandlinger. En forutsetning for å lykkes er ofte at naboen opplever at spørsmål og eventuelle bekymringer blir tatt på alvor og svart ut på en god måte. Normalt trenger utbygger heller ikke sukre pillen mer enn at naboen føler seg trygg på at de ikke vil påføres skade/tap dersom de avgir rettigheten. Det kan også være en fordel for naboen å få flere å dele drifts- og vedlikeholdskostnader til felles infrastruktur med. Slike fordeler er det viktig å synliggjøre i forhandlingene.

Av og til fører likevel ikke forhandlingene frem, slik at rettighetene må sikres på en annen måte enn gjennom en frivillig avtale. 

Alternativer til frivillig avtale

Vi har flere regelsett som kan benyttes for å sikre både midlertidige og permanente rettigheter på nabogrunn. Felles for regelsettene er at utbygger kan gis rett, mot å betale naboen erstatning/vederlag. I det følgende behandler vi et utvalg bestemmelser det er nyttig for utbyggere å kjenne til:

1) Etter plan- og bygningsloven § 28-3 (2) kan kommunen gi tillatelse til at nabogrunn blir benyttet midlertidig i forbindelse med bygge- og vedlikeholdsarbeid. Bruken må etter bestemmelsen være nødvendig, og det må (etter kommunens skjønn) medføre vesentlig økte kostnader for utbygger å løse behovet på en annen måte. For eksempel vil det ofte være mulig å frakte materialer til byggeplass med helikopter, men kostnadene vil fort bli uforholdsmessige målt opp mot å plassere kran på naboens uteareal. Dersom de eneste alternativene for plassering av brakkerigg ligger langt unna, kan bestemmelsen på tilsvarene vis gi grunnlag for plassering av riggen på naboens tomt. Bestemmelsen er veldig praktisk, og er anvendelig også for andre typer midlertidig bruk av naboeiendom i byggeperioden, som adkomst for anleggsmaskiner og plassering av anleggsgjerde og stillas.

Saksbehandlingstiden og kommunens vurderinger vil variere fra kommune til kommune, slik at det er viktig å starte prosessen tidlig. Bestemmelsen legger likevel normalt til rette for en vesentlig mer effektiv sikring av midlertidige rettigheter på nabogrunn enn gjennom ekspropriasjon.

2) Et annet grunnlag for rett til midlertidig bruk av naboeiendom har vi i grannelova (naboloven) § 14. Som etter plan- og bygningsloven § 28-3 kan det etter bestemmelsen gis rett til midlertidig bruk mot vederlag/erstatning. Det kan også etter bestemmelsen gis rett til å gjennomføre graving, sprengning og andre tiltak som kan medføre skade på naboeiendom. Også etter denne bestemmelsen skal det foretas en interesseavveining: Bruken må ikke være urimelig for naboen, og utbyggers fordel må være betydelig større enn naboens ulempe.

I motsetning til etter pbl. § 28-3 (2) er ikke utbygger avhengig av kommunens samtykke for å få rett etter grannelova § 14. I stedet kan utbygger begjære naboskjønn for tingretten i den rettskrets eiendommen ligger. Prosesser for domstolene kan være både ressurs- og tidkrevende, slik at man normalt vil forsøke å sikre rettigheten gjennom samtykke fra kommunen først. Og nettopp fordi alternativene kan ta lang tid, bør samtykke fra kommunen innhentes så tidlig i prosjektet som mulig.

3) Plan- og bygningsloven kapittel 16 inneholder flere ekspropriasjonshjemler som kan benyttes for å sikre prosjektet både midlertidige og permanente rettigheter på nabogrunn.

Etter pbl. § 16-2 kan kommunestyret (på vegne av utbygger, etter søknad) ekspropriere til gjennomføring av reguleringsplan. Dette er en svært vid og anvendelig ekspropriasjonshjemmel, som åpner for ekspropriasjon av rettigheter som er nødvendige for å realisere utbygging i tråd med reguleringsplanen. En forutsetning er imidlertid at reguleringsplanen ikke er eldre enn 10 år.

Etter pbl. § 16-5 kan kommunestyret samtykke til at utbygger selv eksproprierer arealer for å oppfylle opparbeidelsesplikt for offentlig vei, hovedavløpsledning (inkl. vannledning) og overvannshåndtering, samt opparbeidelse av regulerte fellesarealer for flere eiendommer (f.eks. felles avkjørsel, parkering, lekeareal, overvannshåndtering, gårdsplass osv.). Kommunestyret kan etter bestemmelsen også samtykke til at utbygger eksproprierer arealer for oppfyllelse av tilknytningsplikten til offentlig VA-anlegg etter pbl. § 27-1 og § 27-2.

Det er verdt å merke seg at ekspropriasjon etter pbl. § 16-5 ikke er underlagt en tilsvarende 10 års-frist som etter pbl. § 16-2, slik at ekspropriasjon til de angitte formålene kan foretas selv om reguleringsplanen er eldre enn 10 år.

En ekspropriasjonsprosess kan bli veldig tids- og kostnadskrevende, og er først og fremst aktuell for å sikre permanente rettigheter på nabogrunn. I mange tilfeller vil det være mulig å få tilgang til naboeiendommen før et ekspropriasjonsskjønn er gjennomført (såkalt forhåndstiltredelse), enten gjennom avtale med naboen eller etter søknad. I så fall får utbygger tilgang til naboeiendommen, med et påfølgende rettslig skjønn om erstatningens størrelse (for utbyggers regning) dersom partene ikke blir enige om erstatningen. Uavhengig av muligheten for forhåndstiltredelse er det viktig å avklare så tidlig som mulig om forhandlingene med naboen kan føre frem. I en del saker må ekspropriasjonsprosessen også påbegynnes før utfallet av forhandlingene er avklart, for å redusere risikoen for forsinkelser.

4) Dersom det er behov for å sikre prosjektet (privat) vei-/adkomstrett over nabogrunn, kan også veglova § 53 gi grunnlag for ekspropriasjon. Rett til gangvei og det som naturlig hører til vei, slik som grøfter, stikkrenner, rekkverk og lignende er også omfattet av bestemmelsen. Krav etter bestemmelsen behandles av jordskifteretten, og vilkåret for at utbygger skal få rett er at inngrepet er mer til fordel enn ulempe, der det sentrale vurderingstemaet er om inngrepet er nødvendig. En prosess for jordskifteretten er ofte raskere, billigere og mer uformell enn ordinær domstolsprosess.

5) For noen typer teknisk infrastruktur har anleggseier normalt sikret seg rett til å fremføre anlegget til andre eiendommer i tilknytningsvilkårene. Dette gjelder for eksempel for strøm- og fjernvarmeanlegg. Selv om anleggseier da har en avtalt rett til å fremføre anlegget fra naboeiendommen til utbyggers eiendom, vil selve gjennomføringen kunne ta tid, slik at det også her er viktig å starte prosessen tidlig.

Oppsummering

Mange prosjekter er avhengige av bruk av nabogrunn for å kunne realiseres. Godt forberedte forhandlinger med naboen fører etter vår erfaring ofte frem, og de fleste rettigheter kan sikres selv om forhandlingene med naboen skulle havarere.

Alternativene til en frivillig avtale kan imidlertid være tidkrevende å gjennomføre, og forutsetter alltid et offentligrettslig vedtak eller en dom. Det er derfor viktig at det gjøres en fullstendig kartlegging av behovene for rettigheter på nabogrunn i tidligfase, og at utbygger posisjonerer seg for å sikre rettighetene også dersom forhandlingene med naboen ikke fører frem.

Artikkelforfatterne er advokatfullmektig Kamilla Olsen og senioradvokat Gaute Løchen i Advokatfirmaet Grette AS

 

Powered by Labrador CMS