Artikkelforfatterne er partner og advokat Lise Sofie Stene og advokatfullmektig Nina Egeland i Advokatfirmaet Grette.
Solkraft på bolig- og næringsbygg – politisk vilje til å bruke både gulrot og pisk
Nå er det enighet om revisjon av EUs bygningsenergidirektiv, som også stiller krav om solceller. Vi oppfordrer derfor alle eiendomsaktører til å sette seg inn i energiregelverket og de ulike måtene solkraft på bygg kan organiseres på.
Stortinget har gjennom flere anmodningsvedtak vist
tydelig vilje til å bruke både insentiver og påbud for å fremme utbygging av
lokal energiproduksjon- og lagring. Nå er det også enighet om revisjon av EUs
bygningsenergidirektiv, som også stiller krav om solceller. Vi oppfordrer
derfor alle eiendomsaktører til å sette seg inn i energiregelverket og de ulike
måtene solkraft på bygg kan organiseres på.
Økt mulighet for å dele egenprodusert energi
Det er gledelig å se at NRK skriver at den nye delingsordningen, som trådte i kraft 1. oktober, nå
viser seg å virke etter hensikten og får flere borettslag og sameier til å
installere solceller. Vi ser også en økende interesse for å kombinere solceller
med batterier, slik at strøm kan lagres og brukes i perioder med høye
strømpriser. Dette er fullt mulig under delingsordningen, forutsatt at
prosjektet struktureres riktig.
Selv om delingsordningen er et steg i riktig
retning, er det fortsatt regulatoriske barrierer for deling av lokal
energiproduksjon, spesielt for næringsbygg. Dette skyldes kravene om at
produksjonen og kunden skal være lokalisert på samme gårds- og bruksnummer, og effektgrensen
på 1 MW produksjon per eiendom. I tillegg gjør dagens praktisering av konsesjonsregelverket
det vanskelig for andre enn nettselskapene å eie nettanlegg som går mellom
flere eiendommer, bygg og/eller nettkunder. Dermed må nettselskapets nett brukes
for å dele produksjon mellom nabobygg, noe som medfører nettleie og avgifter.
Heldigvis gir de politiske signalene grunn til å
tro at disse barrierene vil bli redusert.
På bakgrunn av flere anmodningsvedtak fra
Stortinget vurderer NVE et midlertidig fritak fra konsesjonsplikt for
etablering nettanlegg til nabobygg for salg av kraft. Et slikt fritak vil være
av stor betydning for nærings- og industriparker, hvor det ofte finnes både
bygg med store takflater og bygg med stort energibehov. Muligheten for direkte
kobling mellom slike bygg innebærer at lokal energiproduksjon kan deles uten at
det ordinære nettet belastes, og uten at det må betales nettleie og avgifter.
NVE har fått frist til å vurdere et slikt fritak,
sammen med andre regulatoriske barrierer for lokal energiproduksjon, innen 7.
januar 2024. Vi ser frem til resultatet og håper også at delingsordningen vil
bli bedre tilpasset for næringsbygg.
Plikt til å installere fornybar energiproduksjon på
nye bygg
Før sommeren vedtok Stortinget at regjeringen skal
stille krav om etablering av solceller og/eller lokalprodusert energi på alle
nye statlige byggeprosjekter med oppstart av forprosjekt i 2024, der ikke
spesielle hensyn tilsier noe annet. Kravet skal også gjelde ved større
oppgraderinger og rehabiliteringer.
I tillegg ba Stortinget regjeringen sende på høring
et forslag med krav om etablering av solceller og/eller lokalprodusert energi
på alle nye næringsbygg over 500 m2 utenfor LNF-områder, i løpet av første
halvår 2024.
Utformingen av et slikt påbud kan få stor betydning
for private eiendomsaktører som skal oppføre nye næringsbygg. Stortingets
anmodningsvedtak viser at kravet til nye næringsbygg skal omfatte både
solceller og/eller annen fornybar kraft, noe som tilsier at ulike kilder for
fornybar kraft kan brukes for å oppfylle kravet. Dette er fornuftig for å
tilrettelegge for at den best egnede fornybare teknologien for det aktuelle
bygget kan benyttes. Utover dette er det enn så lenge lite informasjon om hva en
plikt til å etablere lokal energiproduksjon på nye bygg vil innebære. Det er
spørsmål om det vil stilles krav til størrelsen på den fornybare produksjonen,
og hvilke unntak det vil gis for bygg hvor det er uhensiktsmessig å etablere
solceller eller annen lokalprodusert energi, eksempelvis for bygg som ligger i
skyggen i et tettbebygd strøk.
Det er Kommunal- og distriktsdepartementet som er
ansvarlig for å følge opp vedtaket, og tar sikte på å gjøre det som en del av
arbeidet med endringer i byggeteknisk forskrift og byggesaksforskriften.
Enighet om revisjon av EUs bygningsenergidirektiv
Det er nå enighet mellom Europaparlamentet og
medlemslandene i EU om en foreløpig avtale om revisjon av
bygningsenergidirektivet. Det opprinnelige kravet om innstallering av solceller
har blitt myket opp. Nå stilles det krav om at nye bygg skal gjøres «solklare»,
noe som betyr at de skal være egnet for solkraft på taket. For eksisterende
offentlige og næringsbygg skal det gradvis installeres solkraft fra 2027,
avhengig av bygningstype og størrelse, der dette er teknisk, økonomisk og
funksjonelt mulig. Når direktivet er endelig godkjent, vil regjeringen ta
stilling til om og hvordan det reviderte direktivet skal implementeres i norsk
rett. Det er likevel grunn til å tro at de nasjonale initiativene fra
Stortinget vil gjøre at lignende krav kommer på plass allerede før direktivet
eventuelt blir innlemmet i EØS-avtalen.
Organisering
Stortinget har gjennom sine anmodningsvedtak klart
signalisert at de ønsker å bruke både gulrot (oppmykning av dagens regelverk)
og pisk (påbud for større nye næringsbygg) for å fremme utbygging av lokal
energiproduksjon- og lagring. EU er også tydelige på at solkraft på bygg vil
bli normen der dette er mulig. Vi anbefaler derfor alle næringseiendomsaktører
å sette seg inn i regelverket og de ulike måtene solkraft på bygg kan
organiseres på.
For gårdeiere er det økonomisk gunstig å eie solkraftanlegget
selv og leie det ut til byggets leietakere. Denne investeringsleien vil normalt
øke eiendomsverdien. Alternativt kan gårdeier etablere anlegg som kun leverer
strøm til byggets fellesarealer, og som reduserer byggets felleskostnader. Reduserte
felleskostnader kan føre til at nye leietakere er villige til å betale høyere
leie, mens det for eksisterende leietakere bør avtales kompensasjon for de
reduserte felleskostnadene.
Dersom gårdeier ikke har mulighet til å investere i
solkraftanlegget selv, er det også et alternativ å leie ut takarealer til ulike
tredjepartsaktører som installerer anlegg og inngår avtaler med gårdeier
og/eller leietaker om bruk av strømmen. Alternativt kan leietaker leie takareal
og gis rett til å installere solkraftanlegg der, noe som er mest aktuelt ved
enbrukerbygg.
Den nye delingsordningen gir også spennende
muligheter for boligutviklere og andre som ønsker å installere solceller på
boligbygg, eventuelt i kombinasjon med batterier.
Artikkelforfatterne er partner og advokat Lise Sofie Stene og advokatfullmektig Nina Egeland i Advokatfirmaet Grette.