Aktuelt:

BYGGEVIRKSOMHET: På grunn av byggevirksomheten for Nye Rikshospitalet, må en midlertidig landingsplass lokaliseres nord på sykehusområdet.

Skal bygge midlertidig helikopterdekk på Rikshospitalet

Dekket skal betjene de nye AW101-helikoptrene, som har en vesentlig sterkere rotorvind enn hva tilfellet er for Sea King.

Publisert

På vegne av Oslo Universitetssykehus Hf har Per Knudsen Arkitektkontor bedt om forhåndskonferanse byggesak for å få oppføre et midlertidig helikopterdekk på Rikshospitalet. Dette er nødvendig for å kunne lande de nye AW101-helikoptrene, som skal erstatte Sea King.

I en forhåndskonferanse hos Plan- og bygningsetaten (PBE) ønsker arkitektselskapet og tiltakshaver å få innspill til om tiltaket vil påvirkes av pågående planprosess for Nye Rikshospitalet. De lurer også på om tiltaket kan rammesøkes iht. gjeldene reguleringsplan, samt
hvilke dispensasjoner som vil være nødvendig å søke om for tiltaket.
Det er også et spørsmål om det er andre myndigheter utover Luftfartstilsynet som bør / skal uttale seg.

Av en forprosjektrapport som er send til PBE, fremgår det at AW101 betyr en utvidelse av flyoperativ kapasitet, men den har to vesentlige utfordringer for landingsplassene ved sykehusene:

· AW101 er ca. 60 % tyngre enn Sea King som har konsekvenser for bæreevne plattformdekke og potensielle støtlaster.

· AW101 har en vesentlig sterkere rotorvind enn hva tilfellet er for Sea King.

Det finnes ikke eksplisitte avstandskrav eller andre absolutte miljøparametere fra leverandør av helikopteret, men Forsvaret har anbefalt en høyde over bakken på minimum 31 meter, der en elevert plattform står nær område trafikkert av myke trafikanter. For landingsplasser på bakken oppgir danske myndigheter en avstand på 60-70 meter som absolutt minimum til nærmeste bebyggelse eller ferdselsvei, med henvisning til erfaringer fra bl.a. Bornholm.

Regelverk for utforming av helikopterlandingsplasser er fastsatt av Luftfartstilsynet, og er i stor grad forankret i internasjonalt regelverk.

Det planlegges en utvidelse ved Rikshospitalet, omtalt som «Nye Rikshospitalet», som på sikt vil innebære at all aktivitet ved Ullevål sykehus flyttes. Det nye sykehuset vil få eleverte landingsplasser, men disse er ikke operative før i år 2030.

– Byggevirksomheten for Nye Rikshospitalet vil bety tårnkraner med rekkevidde som båndlegger mulig plassering av en midlertidig landingsplass og begrenser mulige inn- og utflygingssektorer. En midlertidig landingsplass må lokaliseres nord på sykehusområdet om man skal ha direkte tilgang til bygningsmassen og ingen omlasting av pasienter, heter det i forprosjektrapporten.

Powered by Labrador CMS