Serviceopplevelser på et nytt nivå

Et kontor er ikke lenger bare et kontor. Facility Management-leverandøren Toma sitt mål er at du skal kjenne på hotellfølelsen når du trer inn døra på arbeidsplassen.

mMed en visjon om å gi mennesker en bedre arbeidsdag, etablerte Tore Monsen Toma i 1978. Nå er familieselskapet blant de største Facility Management-leverandørene i Norge og Danmark. Selskapet leverer Facility Management, Facility Services og enkelttjenester til både gårdeiere og leietakere.

Høyere forventninger til kontorbygget

Konserndirektør for Salg & Marked, Stian Løken Blom, i Tomagruppen forteller om et marked i endring, der leietakere er stadig mer opptatt av gode og fleksible kontorlokaler, samt serviceopplevelser. Kontoret har blitt en destinasjon hvor et godt og sunt utvalg av mat i behagelige omgivelser, er med å påvirke leietakernes helse og produktivitet.

– Derfor har vi lagt vekt på å skreddersy bærekraftige servicekonsepter og tilby innovative løsninger til kontorbygg. Vi kommer tidlig inn i prosessen, slik at vi får kartlagt kundens behov og sammen kommer fram til den beste løsningen for å skape en god brukeropplevelse for både gårdeier og byggets leietakere.

En av Oslos flotteste personalrestauranterm

Det siste årene har Toma inngått samarbeidsavtaler med blant andre Höegh Eiendom, Norwegian Property, Mustad Eiendom, HCH Eiendom, og Legeforeningen.

Legenes Hus som eies av Legeforeningen og er et kontorlokale med moderne møte- og konferanselokaler på Christiania Torv, er et av kontorbyggene Toma har levert servicekonsept til.

–Vi har samarbeidet med Toma i flere år, særlig på renhold og vakthold. Det siste året har Toma også utviklet et servicekonsept som inkluderer personalrestaurant i Legenes hus og en kaffebar ut mot Christiania Torv. Valget falt på Toma siden vi opplever dem som en god samarbeidspartner, og hvor vi finner de beste konseptene i nært samarbeid. Toma sine leveranser holder en høy kvalitet og god service. Vi ser frem til flere år med samarbeid, sier Seksjonssjef Stein Runar Østigaard i Legeforeningen.

Økt fokus på digital kompetanse og bærekraft

I likhet med mange andre bedrifter, har Toma lagt bak seg et utfordrende Corona-år. Til tross for den vanskelige situasjonen, har renhold, som er det største forretningsområdet i Toma, hatt en stor vekst da renhold har blitt viktigere for bedrifter og institusjoner i pandemien.

Stian forteller at gårdeiere og leietakere ser optimistisk på fremtidens arbeidsplass med mange muligheter.

- Vi ser at det moderne kontoret er i endring. Det vil bli en større del av fleksible arbeidsplasser, samtidig som kontoret vil fungere som en møteplass, hvor det sosiale aspektet og trivsel er viktigere. Flere ønsker også å digitalisere byggene sine for å gjøre de smartere og mer bærekraftige, som igjen er helsefremmende for leietakerne og kostnadsbesparende for gårdeiere.

Blant grepene Tomagruppen har gjort for å komme seg styrket ut Corona-situasjonen, er å øke og fremskynde satsingen på digitalisering og teknologi.

En del av denne satsningen er utviklingen av Toma-appen, en app som leietakere kan bruke som en enkel og effektiv betalingsløsning i Toma sine kantiner og personalrestauranter.

- Toma-appen er en løsning som er kostnadsbesparende og gir et godt datagrunnlag som Toma og gårdeier kan bruke til å forstå leietakernes atferd. Toma-appen er i kontinuerlig utvikling sammen med våre partnere, spesielt med tanke på betalingsløsninger hvor vi samarbeider med et sterkt voksende FinTech selskap. Samarbeidet sikrer at Toma-appen til enhver tid har den nyeste betalingsløsning-teknologien, forteller Stian.

Et annet resultat av den digitale satsingen, er PropTech-samarbeidet mellom Toma og Energi Control om å digitalisere 300 bygg i 2021. Ved å digitalisere et bygg kan man oppnå en energibesparelse på opptil 40%, noe som utgjør en stor forskjell for klimaet, når energiutslipp fra bygningsmasse står i dag for hele 40% av klimagassutslipp på global basis.

Powered by Labrador CMS