Et kontor er ikke lenger bare et kontor. Facility Management-leverandøren Toma sitt mål er at du skal kjenne på hotellfølelsen når du trer inn døra på arbeidsplassen.
mMed en visjon om å gi mennesker en bedre arbeidsdag, etablerte Tore Monsen Toma i 1978. Nå er familieselskapet blant de største Facility Management-leverandørene i Norge og Danmark. Selskapet leverer Facility Management, Facility Services og enkelttjenester til både gårdeiere og leietakere.
Høyere forventninger til kontorbygget
Konserndirektør for Salg & Marked, Stian Løken Blom, i Tomagruppen forteller om et marked i endring, der leietakere er stadig mer opptatt av gode og fleksible kontorlokaler, samt serviceopplevelser. Kontoret har blitt en destinasjon hvor et godt og sunt utvalg av mat i behagelige omgivelser, er med å påvirke leietakernes helse og produktivitet.
– Derfor har vi lagt vekt på å skreddersy bærekraftige servicekonsepter og tilby innovative løsninger til kontorbygg. Vi kommer tidlig inn i prosessen, slik at vi får kartlagt kundens behov og sammen kommer fram til den beste løsningen for å skape en god brukeropplevelse for både gårdeier og byggets leietakere.
Legenes Hus som eies av Legeforeningen og er et kontorlokale med moderne møte- og konferanselokaler på Christiania Torv, er et av kontorbyggene Toma har levert servicekonsept til.
–Vi har samarbeidet med Toma i flere år, særlig på renhold og vakthold. Det siste året har Toma også utviklet et servicekonsept som inkluderer personalrestaurant i Legenes hus og en kaffebar ut mot Christiania Torv. Valget falt på Toma siden vi opplever dem som en god samarbeidspartner, og hvor vi finner de beste konseptene i nært samarbeid. Toma sine leveranser holder en høy kvalitet og god service. Vi ser frem til flere år med samarbeid, sier Seksjonssjef Stein Runar Østigaard i Legeforeningen.
Økt fokus på digital kompetanse og bærekraft
I likhet med mange andre bedrifter, har Toma lagt bak seg et utfordrende Corona-år. Til tross for den vanskelige situasjonen, har renhold, som er det største forretningsområdet i Toma, hatt en stor vekst da renhold har blitt viktigere for bedrifter og institusjoner i pandemien.
Stian forteller at gårdeiere og leietakere ser optimistisk på fremtidens arbeidsplass med mange muligheter.
- Vi ser at det moderne kontoret er i endring. Det vil bli en større del av fleksible arbeidsplasser, samtidig som kontoret vil fungere som en møteplass, hvor det sosiale aspektet og trivsel er viktigere. Flere ønsker også å digitalisere byggene sine for å gjøre de smartere og mer bærekraftige, som igjen er helsefremmende for leietakerne og kostnadsbesparende for gårdeiere.
Blant grepene Tomagruppen har gjort for å komme seg styrket ut Corona-situasjonen, er å øke og fremskynde satsingen på digitalisering og teknologi.
En del av denne satsningen er utviklingen av Toma-appen, en app som leietakere kan bruke som en enkel og effektiv betalingsløsning i Toma sine kantiner og personalrestauranter.
- Toma-appen er en løsning som er kostnadsbesparende og gir et godt datagrunnlag som Toma og gårdeier kan bruke til å forstå leietakernes atferd. Toma-appen er i kontinuerlig utvikling sammen med våre partnere, spesielt med tanke på betalingsløsninger hvor vi samarbeider med et sterkt voksende FinTech selskap. Samarbeidet sikrer at Toma-appen til enhver tid har den nyeste betalingsløsning-teknologien, forteller Stian.
Et annet resultat av den digitale satsingen, er PropTech-samarbeidet mellom Toma og Energi Control om å digitalisere 300 bygg i 2021. Ved å digitalisere et bygg kan man oppnå en energibesparelse på opptil 40%, noe som utgjør en stor forskjell for klimaet, når energiutslipp fra bygningsmasse står i dag for hele 40% av klimagassutslipp på global basis.