Bolig

NYTT LUKSUSKONSEPT TIL NORGE: Medeier og daglig leder, Eric Horne i A-One og Marianne Wollan, medgründer og eier av A-One.

Nytt luksuskonsept inntar markedet

Coworking-gründer, Marianne Wollan solgte Evolve til R8 Property i 2019. Nå er hun i gang med et helt nytt hig-end-konsept.

Publisert

Sammen med medeier og daglig leder, Eric Horne har de startet selskapet A-One, som betyr førsteklasses eller utmerket. A-One skal være en slags krysning mellom hotell og apartment hotell innenfor high-end segmentet.

– Vi tar de samme prisene som premium hotellene, men gjennom å tilby «noe mer for mindre». Gjestene som overnatter hos A-One får eksempelvis fantastisk utsikt over fjorden, større areal, innbydende grøntområder og private uteområder. A-One skal ikke kun være et sted å bo, men en helt ny måte å oppleve byen på, forklarer Horne.

Han har en Mastergrad i hotelledelse fra Swiss Hotel Management School, og bachelorgrad fra Markedshøyskolen i hotelledelse.

– Etter studiene jobbet jeg som Revenue manager trainee for hovedkontoret til Scandic, før turen gikk til THE THIEF. Her jobbet jeg fem år i ulike stillinger (siste stilling var Revenue & E-Commerce Manager). De to siste årene har jeg jobbet som medierådgiver i GroupM Norge med store og mellomstore bedrifter i Norge og utlandet, forteller han.

Sikret seg flere attraktive eiendommer

Selskapet har allerede sikret seg to leiligheter i Vannkunsten, en villa i Solmheimgata, en villa i Marbella, to leiligheter i Sommerrokvartalet og en leilighet til Clementskvartalet.

– Disse eiendommene er helt fantastiske med utrolig kul arkitektur. Vi starter her, og utvider etter hvert, sier Marianne Wollan, medgründer og eier av A-One.

Wollan har jobbet flere år med å gründe og bygge opp co-working kjeden Evolve, og jobbet før dette på kryss og tvers av Europa innenfor retail.

– Det er vår bakgrunn sammen; hotell, retail og næringseiendom som gjør oss til ett bra team, sier Marianne.

Alle boligene selskapet skal leie ut er nybygg som ligger sentralt i byen med de hippeste nabolagene rett utenfor dørstokken.

Luksus i særklasse

En viktig nøkkelfaktor er at konseptet er sømløst og digitalt, samtidig som A-One skal yte personlig service.

– Vi ønsker å innlemme typiske hotelltjenester som f.eks. henting på flyplass, frokost, renhold og concierge. I tillegg skal vi tilby mer unike opplevelser som personal shopping, guidede turer, personlig trener med mer. Dette er hva vi ønsker å omtale som et «wellness-tilbud» for våre gjester, som viser at vi bryr oss om helsen til de som bor hos oss fysisk, mentalt og sosialt, sier Horne og legger til at alt A-One leverer er knyttet til én eller flere av disse verdiene.

Gjestene som overnatter i en av selskapets boliger kan kjøpe alt de ser, fra møbler, kunst, skjorter, parfyme, bøker til dekor.

Ekspansjonsplanene til A-One er å tilby boligutleie for både virksomheter og privatpersoner i Oslo (og etter hvert Skandinavia). Målet er at tilbudet skal være et nytenkende og innovativt alternativ til den den tradisjonelle utleievirksomhet som allerede eksisterer i dag.

Et gap i det norske markedet

A-One sitt konsept vil egne seg best for de som ønsker kortidsovernatting, men det kan også tilrettelegges for lengre opphold. Gründerduoen skal rekruttere kunder fra bedriftsmarkedet som typisk bruker hotell ofte, og i helger og ferier vil de i større grad rettet seg mot ferie-, og fritidsmarkedet. Det vil også være mulighet for å avholde mindre og intime eventer som private middager, ledersamlinger og selskaper i alle boligene.

– Det synes å være ett gap i det norske markedet hvor ingen aktører tilbyr det samme som A-One. Retter vi derimot blikket til utlandet til byer som Paris, London og New York er denne trenden i sterk anmarsj, og har nærmest eksplodert de seneste årene. Eksempelvis har AirBnB en lignende tjeneste som heter AirBnB Lux, men dette eksisterer ikke i Norge eller Skandinavia i dag, sier Wollan.

Horne fremhever at Oslo har blitt en utrolig spennende by de siste årene.

– Nyåpninger innenfor kunst og kultur anført av operaen, Munch Museet, Nasjonalgalleriet og Deichmanske har satt Norge og Oslo på kartet i større grad. I tillegg har det jo også kommet mange hoteller, utallige gallerier, restauranter, barer og butikker med internasjonal standard, sier han og avslutter: – Vi lever kanskje i den mest spennende tiden for Oslo / Norge noensinne, og det vil vi gjerne spinne videre på!

Powered by Labrador CMS