Artikkelforfatterne er Senior Associate og advokat Henriette Lyngholt og partner og advokat Ståle O. Meleng i Wiersholm.
Ny lov skjerper kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet
Stortinget vedtok rett før årsskiftet en ny lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet.
Bedre lovforankring på det boligsosiale
feltet har de siste årene vært etterspurt av flere.
Hovedbegrunnelsen for dette har vært det økende
behovet for å klargjøre kommunenes ansvar gjennom et tydeligere og mer samlet
regelverk – et regelverk som frem til nå både har vært uoversiktlig og
vanskelig tilgjengelig. I tråd med dette ønsket vedtok Stortinget rett før
årsskiftet en ny lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet.
Den nye loven er ment å presisere, og til
dels også utvide, kommunenes ansvar for boligsosiale tiltak. I den nye loven er
det enkelte plikter som videreføres, som for eksempel kommunenes
medvirkningsansvar for å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet, mens andre
plikter skjerpes. Sentralt i denne forbindelse er at den nye loven innebærer en
tydelig innstramming av kommunens plikt til boligsosial planlegging.
Dette gjøres gjennom to hovedgrep:
- For det første innebærer den
nye loven at kommunene vil være pålagt å utarbeide en oversikt over behovet for
både ordinære og tilpassede boliger for vanskeligstilte på boligmarkedet. Med
tilpassede boliger menes boliger med hjelpe- og vernetiltak for de som trenger
det pga. alder, funksjonsnedsettelse, rus eller psykiske lidelser.
- For det andre skal denne
oversikten knyttes opp mot kommunens planarbeid. Etter plan- og bygningsloven
skal kommunen utarbeide kommunal planstrategi minst en gang i hver valgperiode
og vedta den senest ett år etter kommunestyrets konstituering. At behovet for
ordinære og tilpassede boliger skal inngå som grunnlag for kommunens
planstrategi, innebærer derfor mer konkret at kommunen i sitt arbeid med
planstrategien må vurdere i hvilken grad dagens planer ivaretar utfordringene
knyttet til boligbehovet i den aktuelle kommunen. I tillegg skal kommunene
fastsette overordnede mål og strategier for det boligsosiale arbeidet i
kommuneplanen.
Det er grunn til å både tro og håpe at
vedtakelse av den nye loven vil føre til at kommunene vil styrke sitt
boligsosiale arbeid. Loven trer i kraft 1. juli 2023, og inneholder en
overgangsbestemmelse som gir kommunene fire år på å oppfylle de skjerpede
kravene til planstrategi og kommuneplan.
Alle offentlige og private aktører som jobber med
kommunale leveranser på området bør ta tak i problemstillingene, og ikke minst
se hvilke muligheter en slik samlende beskrivelse gir. En ting (blant mange)
som aktørene bør se på, er muligheten for å løse en del av de kommunale
forpliktelsene gjennom samarbeid mellom offentlige og profesjonelle aktører i
privat og frivillig sektor. I dette ligger det store muligheter til å redusere
utbyggingsrisiko på offentlig hånd, samtidig som det kan gi mulighet for en
gunstig finansiering i Husbanken. Det er ingen grunn til at vår offentlige
felleskasse skal ta kommersiell risiko i prosjekter som spesialiserte aktører
kan håndtere enklere.
Artikkelforfatterne er Senior Associate og advokat Henriette Lyngholt og partner og advokat Ståle O. Meleng i Wiersholm.