FERSK HR-KJENNELSE: Senioradvokat John Christian Deighan redegjør for en nylig avsagt kjennelse fra Høyesterett 22. mars 2024, hvor det ble fastsatt nærmere hvilken kompetanse jordskifteretten har i sak om rettsutgreiing etter jordskifteloven § 4-1 bokstav b.
Ny kjennelse fra Høyesterett klargjør kompetansen til jordskifteretten
Høyesterett kom i likhet med lagmannsretten til at jordskifteretten ikke hadde kompetanse til å behandle en sak der rekvirenten pretenderte å ha eksklusiv bruksrett (i motsetning til sambruk) til et areal til biloppstillingsplass.
Jordskifteretten er som regel et godt og effektivt alternativ
når det gjelder å løse saker om eiendoms- og bruksrettsforhold. En må likevel
være klar over at det ikke er alle spørsmål som jordskifteretten har kompetanse
til å behandle.
Jordskifteretten er en spesialdomstol der kompetansen er
avgrenset til spørsmål som har betydning for utnyttelse og bruk av fast
eiendom. I motsetning til for de alminnelige domstoler, er det positivt angitt
i jordskifteloven hvilke saker jordskifteretten kan behandle. Overordnet kan
dets sies at jordskifteretten behandler tre sakstyper, hvilket er
rettsfastsettende saker, jordskifte og skjønn.
I) Rettsfastsettende saker er saker om klarlegging
av eiendoms- bruksrettsforhold. Denne sakstypen er nærmere regulert i
jordskifteloven kapittel 4 (§ 4-1 gjelder rettsutgreiing og § 4-2
grensefastsetting).
II) Jordskifte etter kapittel 3 er en
samlebetegnelse på flere virkemiddel jordskifteretten kan ta i bruk for å bøte
på utjenlige eiendomsforhold, jf. jordskifteloven § 3-1. Virkemidlene er
nærmere fastsatt i §§ 3-4 - 3-12 og kan blant annet være ny utforming av
eiendom og bruksretter, oppløsning av sameier, bruksordning (dvs. utarbeide
regler om sambruk mellom eiendommer og bruksretthavere). Jordskifteretten kan
også pålegge felles tiltak og investeringer, samt opprettelse av selskap ved
sambruk. Innenfor disse virkemidlene har jordskifteretten en nokså vid
kompetanse til å utforme hensiktsmessige løsninger.
III) Skjønn etter jordskifteloven eller skjønn etter
særlover der jordskifteretten avholder skjønnet. Et eksempel på sistnevnte er
veiskjønn etter veglova kap. VII.
Nærmere om den aktuelle saken
Tvisten gjaldt bruk av en skogteig som
biloppstillingsplass. Den som anla saken hevdet at det fortsatt skulle være
anledning til å bruke del av skogteigen til biloppstillingsplass etter et salg
av skogteigen.
I jordskifteloven § 4-1 bokstav b er det bestemt:
«Jordskifteretten kan fastsetje innhaldet i rettar og
eigedomstilhøve som eiga sak
a. i sameige
b. i område der det er sambruk
mellom eigedommar eller uklart om det er sambruk
c. ved registrering av uregistrert
jordsameige
d. i område med reindrift i det
samiske reinbeiteområdet
e. i område der det er sambruk av
uteareala som ligg til eigarseksjonar.» (Vår
utheving)
Spørsmålet i saken var om jordskifteretten hadde
kompetanse til å behandle saken etter jordskifteloven § 4-1 bokstav b. Konkret
var spørsmålet om bruksrett til biloppstillingsplassen gjaldt «i område det
er sambruk mellom eigedommar eller uklart om det er sambruk».
Etter en
gjennomgang av ordlyden i loven og andre aktuelle rettskilder konkluderte Høyesterett
i avsnitt 22 i kjennelsen med at: «Overført på saken her betyr dette at
dersom det er et reelt behov for å regulere sambruken, faller ikke saken
utenfor kompetansen bare fordi den også reiser spørsmål om bruksrett overhodet».
Høyesterett la videre til grunn i avsnitt 24 at: «Lagmannsrettens flertall
har korrekt tatt utgangspunkt i at sambruk eller at det er uklart om det
foreligger sambruk, må pretenderes».
Sagt på en annen måte betyr det at det
må gjøres gjeldende at det foreligger sambruk eller er uklart om sambruk
foreligger for at jordskifteretten skal ha kompetanse til å behandle saken. Det
var ikke påstått at biloppstillingsarealet var i en form for sambruk mellom de
involverte eiendommene i saken. Det som var krevd var en eksklusiv bruksrett
til plassen. På den bakgrunn kom Høyesterett, i likhet med lagmannsretten, til
at det ikke var en sak jordskifteretten hadde kompetanse til å behandle etter
jordskifteloven § 4-1 bokstav b.
Flere av sakstypene som anlegges for jordskifteretten kan alternativt
anlegges for de alminnelige domstoler. Eksempler på slike saker er
rettsutgreiing og grensefastsetting etter kapittel 4 i jordskifteloven. I disse
sakene må det gjøres en konkret vurdering av hvilken prosessform som er mest
hensiktsmessig.
Videre er det enkelte sakstyper der saken kun kan behandles av
jordskifteretten eller kun kan reises for de alminnelige domstoler, slik som
saken nevnt i denne artikkelen. I disse sakene gjelder det å treffe blink ved
valg av prosessform.
Artikkelforfatteren er senioradvokat i Advokatfirmaet Haavind AS.