FENOMEN: Folk flokker til nord for å få med seg den spektakulære naturopplevelsen.

Nordlyset ga all time high for hotellene i Tromsø

Et knallsterkt Q1 gir Tromsø total dominans i alle de tre enkeltmånedene, samt topp halvårstall.

Publisert Sist oppdatert

Halvårsstatistikken fra Wiederstrøm Hotel Consulting som baseres på tall fra Benchmarking Alliance, viser at ingen norske hotellmarkeder slår Tromsø på rompriser, rombelegg og revpar som betyr omsetning per tilgjengelig rom. Til tross bunnplass når det gjelder belegget i mai.

Statistikken tar i utgangspunktet for seg det de kaller 12 storbyer og hotellmarkedet på Gardermoen som er landets femte største – rundt 68.000 rom.

– Ti av disse 12 markedene har nominell revpar-økning fra første halvår i fjor. Tromsøs posisjon kommer som resultat av nordlysturisme i første kvartal. 1.229 kroner er all time high for revpar i et første halvår for en norsk storby, sier Peter Wiederstrøm.

På de neste fire plassene havner Oslo med Fornebu, Haugesund som har hatt en enormt god utvikling fra 2019, Bergen og Stavanger/Sandnes.

– Oslo topper på pris i alle tre månedene i Q2, men ikke nok til å fravriste Tromsø førsteplassen for første halvår. Kristiansand har lave priser i Q1, men Harstad-Narvik havner nederst i første halvår, påpeker hotellrådgiveren.

God vekst i Nord-Norge

 Samtlige storbyer har økning i hotellrompris fra første halvår i fjor til første halvår i år, mens Gardermoen har uforandret.

– Svakest prisutvikling fra første halvår i fjor finner vi på det sentrale Østlandet med Oslo og Gardermoen. Fra første halvår 2022 har nesten alle disse markedene en prisvekst på mellom10 og 20 prosent, mens det i Tromsø har steget med utrolige 48 prosent, sier han.

Ni av de 12 markedene har beleggvekst fra første halvår i fjor, og Bodø aller mest med 25,4 prosent.

– Går vi tilbake til tiden før pandemien ser vi at sju av de 12 har lavere belegg i 2024 enn i 2019 – for første halvår. Men i samtlige 12 er det solgt flere hotellrom i år enn tilsvarende i 2019, poengterer Wiederstrøm.

For de tre første ukene av juli, som er landets beste sommermåned sier statistikken dette kontra juli i fjor:

Norge belegg +4,5 % pris + 4,3 %

Oslo/Fornebu belegg +0,3 % pris - 3,3 %

Bergen belegg +10 % pris +17,3 %

Stavanger/Sandnes belegg -0,1 % pris + 6,1 %

Trondheim/Værnes belegg +7,4% pris + 5,5 %

Kristiansand belegg +1,5% pris + 8,7 %

Totalomsetningenfor norske hoteller fordeles på 64 prosent losji og 36 prosent annen omsetning.

Aller mest nordmenn

SSB-tall for årets fem første måneder viser følgende fordeling av hotellgjestedøgn:

 Ferie/fritid 51,5 %.

Yrke/forretning 35,6 %.

Kurs/konferanse 12,9 %.

– Alle tre formålene har vekst fra 2023, men bare innen ferie/fritid er nivået i år høyere enn i siste normalår som var 2019. Norske hotellgjester utgjorde 74,6 prosent av belegget. Det er solid vekst i utenlandstrafikken, både målt mot 2023 og 2019. Alle de 10 største utenlandsmarkedene for norske hoteller øker fra 2023, sier hotellrådgiveren.

Det er svensker, amerikanere, dansker, briter og tyskere som er de mest ivrige til å beske norske hoteller.

De mindre markedene

I tillegg til statistikkens 12 storbyer, er det også mindre hotellmarkeder i Norge, med et betydelig innslag av distrikt og småby.

– Her er også rombelegget lavere, mens romprisene er noe høyere enn i storbyene. Kun Østfold har beleggfall fra første halvår i fjor. Fra første halvår 2019 som var siste normal har kun Sogn/Fjordane og Vestfold økning. Sju av ni har beleggøkning fra første halvår 2022 som var preget av pandemien, sier Wiederstrøm.

Disse mindre markedene omfatter blant andre

Arendal-Grimstad med drøyt 400 rom.

Lofoten med rundt 900 rom.

Ski-destinasjonene Geilo, Hemsedal, Trysil, Voss, Gudbrandsdalen m.m. med 2.400 rom.

Sogn og Fjordane med ca. 950 rom.

Vestfold med drøyt 2.000 rom.

Buskerud med drøyt 3.000 rom.

Akershus minus Gardermoen med drøyt 2.900 rom.

Østfold med rundt 1.050 rom.

Ålesund med rundt 750 rom.

– Alle unntatt Akershus har nominell prisvekst fra første halvår i fjor, men økningene er små/moderate spesielt når vi ser på markedene veid etter størrelse. Prisveksten fra første halvår 2022 er betydelig større, og de fleste har priser som er i størrelsesorden 30 - 40 prosent høyere enn før pandemien. Alle har høyere revpar nominelt i år enn i 2019, mens sju av ni slår fjorårets revpar nominelt, påpeker han.

Powered by Labrador CMS