Juss:

ALLE TILFLUKTSROM SKAL KONTROLLERES: Grottefesten i tilfluktsrommet på St. Hanshaugen har ført til at alle tilfluktsrom i Norge skal kontrolleres. I denne artikkelen redegjøres det for hvilke krav som gjelder for eiere av bygg med tilfluktsrom. Foto: Jil Yngland / NTB scanpix

Når grottefesten er over

I Norge eksisterer omkring 19 200 private tilfluktsrom, med plass til om lag 2 200 000 mennesker. Eier av bygg med tilfluktsrom er pålagt en rekke krav. Brudd på kravene kan medføre betydelige kostnader for eier av bygget.

Publisert Sist oppdatert

Natt til 30. august 2020 ble den mye omtalte «Grottefesten» arrangert i et tilfluktsrom på St. Hanshaugen. Festen var privat og arrangørene hadde ulovlig tatt seg inn i tilfluktsrommet. I kjølvannet av hendelsen har direktør for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) uttalt at 18 000 tilfluktsrom i Norge skal kontrolleres.

Estate Nyheter har tatt en prat med advokatfullmektig Erlend Husebye Haug og senioradvokat Ulrik Rød Karlsson i Arntzen de Besche om hva som skjer når grottefesten er over.

Plikt til å etablere tilfluktsrom

- Det alminnelige utgangspunkt etter sivilbeskyttelsesloven § 20 annet ledd er at private tiltakshavere skal bygge, utstyre og innrede private tilfluktsrom til bruk for dem som normalt oppholder seg på eiendommen, sier advokatene i Arntzen de Besche.

SENIORADVOKAT: Ulrik Rød Karlsson.

- I 1998 besluttet Justisdepartementet en midlertidig stans i plikten til å bygge tilfluktsrom. Justisdepartementets beslutning gjelder per dags dato.

Det nærmere innholdet i byggeiers plikt til å etablere og vedlikeholde tilfluktsrom følger av forskrift om tilfluktsrom. I § 11 fremgår at private tilfluktsrom skal bygges ved i) oppføring av bygg med mer enn 1 000 kvadratmeter bruksareal og ii) tilbygg, påbygg eller underbygg hvor bruksarealet øker med mer enn 1 000 kvadratmeter.

- Med andre ord pålegger ikke forskriften etablering av private tilfluktsrom for etablerte bygg hvor det ikke var krav om tilfluktsrom på oppføringstidspunktet. Plikten til etablering gjelder heller ikke ved ny- eller ombygging av boliger. Ved ny- eller ombygging av kombinerte bygg, herunder bygninger med for eksempel kontor/næring og bolig, inntrer plikten hvis det nye kontor-/næringsarealet overstiger 1 000 kvadratmeter bruksareal, sier Rød Karlsson.

Fritak fra plikten til å oppføre tilfluktsrom

- Hvem kan fritas fra plikten til å etablere tilfluktsrom?

- En utbygger kan fritas fra plikten til å etablere private tilfluktsrom mot å bidra til anlegg eller opprustning av offentlige tilfluktsrom. Hvorvidt et slikt fritak skal innvilges eller ikke avgjøres av kommunen og Sivilforsvaret, poengterer advokatene.

Det økonomiske bidraget beregnes ut fra en fast sats per plass som tilfluktsrommet i det aktuelle bygget er dimensjonert for. Per i dag er satsen per plass NOK 6 010, jf. forskrift om satser for frikjøp av tilfluktsromplasser.

ADVOKATFULLMEKTIG: Erlend Husebye Haug.

- Det er ikke uvanlig at tilfluktsrom dimensjoneres for 200 - 300 plasser. Dersom en utbygger skal unntas fra plikten til å etablere tilfluktsrom i et bygg som er dimensjonert for 200-300 plasser, vil dette beløpe seg i størrelsesorden NOK 1 200 000 – 1 800 000. Et fritak fra plikten til å etablere tilfluktsrom kan med andre ord påføre utbygger betydelige kostnader, sier Husebye Haug.

Vedlikeholdsansvar for tilfluktsrom

Byggeier er ansvarlig for vedlikehold av tilfluktsrommet og for at det gjennomføres regelmessig inspeksjoner slik at tilfluktsrommets verneevne ikke forringes. Plikten innebærer blant annet at slitte og defekte komponenter skal utbedres eller skiftes ut. Det er også oppstilt særskilte krav til vedlikehold og utskiftning av vitale deler av tilfluktsrommet, så som ventilasjonssystem, dører- og rømningsveier, elektriske anlegg og sanitærinstallasjoner.

Ved beordring om klargjøring av tilfluktsrom fra Sivilforsvaret skal fullstendig vedlikeholdsinspeksjon gjennomføres. Blant annet skal det ved funksjonsprøve kontrolleres at de tekniske installasjoner m.v. virker som forutsatt og eventuelle mangler skal straks utbedres.

- Arntzen de Besche har i flere saker bistått potensielle kjøpere av eiendommer i due diligence-prosesser hvor det har blitt avdekket potensielt store kostnader til opprustning av tilfluktsrom, sier Rød Karlsson.

Utnyttelse av tilfluktsrom i fredstid

- Hvordan kan tilfluktsrommet utnyttes i det daglige?

- Det er investert, og det investeres fortsatt, betydelige beløp i bygging av tilfluktsrom. For at rommene ikke skal bli stående ubrukt, bør rommene gis en hensiktsmessig utnyttelse i fredstid, sier advokatene.

- Derfor kan tilfluktsrommene i fredstid utnyttes til ethvert (lovlig regulert) formål såfremt i) rommets beskyttende evne ikke reduseres, og ii) rommet kan klargjøres som tilfluktsrom i løpet av 72 timer. Særlig det siste vilkåret ser vi at mange byggeiere ikke er kjent med, tilføyer Husebye Haug.

Fjerning og nedleggelse av tilfluktsrom

Av forskrift om tilfluktsrom § 40 følger det at private tilfluktsrom som er bygget etter tidligere forskrifter, skal holdes ved like etter de forskrifter som gjaldt da byggetillatelse ble gitt. Denne plikten gjelder selv om bebyggelsen er en del av et område hvor det ikke lenger kreves tilfluktsrom. Dette innebærer at eldre tilfluktsrom skal ha utstyr etter nærmere bestemmelser fra Direktoratet for sivil beredskap.

- Derfor kan vedlikehold, sikring og utstyring av eldre tilfluktsrom påføre grunneier betydelige driftskostnader, sier Rød Karlsson.

- Avslutningsvis nevnes at eier kan søke om dispensasjon fra forskrift om tilfluktsrom og dens bestemmelser dersom det foreligger særlige omstendigheter. Slik dispensasjon vil normalt bare være aktuelt når hele bygget med tilfluktsrom skal rives. avslutter Arntzen de Besche-advokatene.

Powered by Labrador CMS