Artikkelforfatterne er advokatfullmektig Fanny Fløgstad Sohlberg og senioradvokat Gaute Løchen i Advokatfirmaet Grette AS.
Hvordan lykkes med dispensasjonssøknaden?
Vår erfaring er at eiendomsutviklere som forstår hensynet bak planbestemmelsene, og spiller på lag med kommunens ønsker og overordnede føringer, ofte lykkes med dispensasjonssøknadene.
Praksis fra de siste årene viser at kommunene
er lydhøre for gode argumenter, og at mange søknader om dispensasjon fra nye
reguleringsplaner innvilges. Vår erfaring er at eiendomsutviklere som forstår
hensynet bak planbestemmelsene, og spiller på lag med kommunens ønsker og
overordnede føringer, ofte lykkes med dispensasjonssøknadene. Signalet fra
departementet er samtidig at det ønskes en mer restriktiv dispensasjonspraksis.
Trolig vil det derfor bli enda viktigere fremover å finne de gode argumentene
for å lykkes med dispensasjonssøknaden.
Liberal dispensasjonspraksis, men
innstramminger i horisonten?
Utgangspunktet etter plan- og
bygningsloven er at det ikke skal være kurant å få dispensasjon fra reguleringsplan,
særlig dersom planen er av nyere dato. Likevel ser vi at knapt noen større
prosjekter realiseres uten at det gis dispensasjoner.
En studie fra Nord universitet fra 2022 fant
at Oslo kommune i perioden 2017-2019, i 353 byggesaker med til sammen 504
søknader om dispensasjon fra nyere reguleringsplaner, innvilget hele 9 av 10 dispensasjoner. En
studie Holth & Winge og Multiconsult utførte på oppdrag fra departementet
(KDD), publisert tidligere i år, viste at 90 % av søknader om dispensasjon fra
arealplaner ble innvilget. Bakgrunnen
for sistnevnte utredning er at departementet ønsker å stramme inn på bruken av
dispensasjoner.
Dette aktualiserer spørsmålet: Hva er det
som skal til for å lykkes med dispensasjonssøknaden?
Rettslige skranker og fritt
forvaltningsskjønn
Dispensasjonsvurderingen etter plan- og
bygningsloven er en kombinasjon av rettslige vilkår og fritt
forvaltningsskjønn. Etter lovens § 19-2 (2) kan dispensasjon bare gis dersom
hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, hensynene i lovens
formålsbestemmelse og nasjonale eller regionale interesser, ikke blir vesentlig
tilsidesatt. I tillegg må fordelene ved å gi dispensasjon være klart større enn
ulempene.
Dersom disse rettslige vilkårene er
oppfylt, står kommunen i utgangspunktet fritt til å avgjøre om dispensasjon
skal gis eller ikke (kun avgrenset av forbudet mot usaklig
forskjellsbehandling). Som utbygger har man derfor ikke krav på
dispensasjon. I stedet må man lykkes med å overbevise kommunen om at dispensasjon
bør gis. Å finne de gode, relevante argumenter blir da ofte avgjørende.
Hensynet bak planbestemmelsene må
identifiseres
En første viktig øvelse er å identifisere
hvilke hensyn planbestemmelsen man ønsker dispensasjon fra er ment å ivareta. Reguleringsplaner
vedtas på bakgrunn av kunnskapen og forventningene man har på
vedtakstidspunktet. Det er verken mulig for forslagsstiller eller kommunen å
tenke på alt i en slik prosess, og ofte ser man under den senere
detaljprosjekteringen at andre løsninger kan være bedre enn de regulerte.
I mange tilfeller blir heller ikke
utviklingen rundt prosjektet helt slik man hadde sett for seg på
reguleringstidspunktet. En konsekvens av dette kan være at hensynene som i sin
tid begrunnet planbestemmelsene ikke lenger gjør seg gjeldende med samme styrke.
Hvorfor ble for eksempel byggegrensen plassert
der den ble? Hvis det var av hensyn til en forventet veiutvidelse som nå er
skrinlagt, vil en dispensasjon fra byggegrensen ikke komme i konflikt med
hensynet som begrunnet den. Dersom planbestemmelsene forbyr boliger på en bestemt
del av tomten som følge av for mye veistøy, gir det grunnlag for dispensasjon dersom
veien senere legges under lokk. Dersom høydebegrensningene i reguleringsplanen
ble satt av hensyn til omkringliggende bebyggelse, og det senere er åpnet for større
høyder på naboeiendommene, kan det gi grunnlag for en dispensasjon fra planens høydebegrensninger,
osv.
Eksemplene er enkle, men illustrerer viktigheten
av å forstå hensynene bak bestemmelsene man ønsker dispensasjon fra for at man
skal kunne argumentere godt for hvorfor dispensasjon bør gis.
I noen tilfeller kan det også være mulig å
gjøre justeringer andre steder i prosjektet, slik at summen av endringene ikke
medfører noen (vesentlig) tilsidesettelse av hensynet bak bestemmelsene det dispenseres
fra. Å synliggjøre slike muligheter kan være avgjørende for utfallet av
dispensasjonssøknaden, og her vil det normalt være opp til utbygger å ta
initiativet.
Synliggjør de samfunnsmessige fordelene
ved dispensasjonen
I avveiningen av om fordelene ved en
dispensasjon er klart større enn ulempene, er subjektive forhold på utbyggers
side av liten betydning. I stedet må man løfte blikket og identifisere de mer
objektive fordelene ved at dispensasjonen gis. Særlig relevant er det hvis tiltaket
svarer opp et behov i samfunnet eller har en samfunnsmessig verdi.
Eksempler på slike behov og ønsker kan
være at det er et stort behov for flere boliger, eller at det er et politisk
ønske om at fortetting skal skje i det aktuelle området. For å identifisere slike
argumenter er det nær sagt alltid nødvendig å se utenfor den aktuelle reguleringsplanen.
Både kommuneplanens arealdel og samfunnsdel kan her være viktige kilder til
gode argumenter, i tillegg til uformelle arealplaner (som VPOR) og andre
politiske dokumenter som sier noe om hvilke behov kommunen må løse og hvilken
utvikling som ønskes innenfor et område. Å plassere dispensasjonssøknaden
«riktig» i en slik kontekst kan etter vår erfaring være avgjørende for utfallet.
I dispensasjonssaker bør man normalt også synliggjøre for kommunen om
virkningene av dispensasjonen ligger innenfor det området «tåler» og som
allerede er vurdert i forbindelse med reguleringsplanen. Dette kan f.eks. være at
trafikkanalysen tar høyde for den mer intensive utviklingen man ønsker, at også
annen infrastruktur er tilstrekkelig dimensjonert, og at endringene ligger
innenfor vurderingene av fjern- og nærvirkninger som ble gjort i planprosessen.
Erfaringsmessig er det også viktig å synliggjøre det dersom man kan ta grep
ellers i prosjektet som kan balansere ut eventuelle ulemper tiltaket som krever
dispensasjon fører med seg.
Kilden til de gode argumentene i
dispensasjonssaker kan være mange, og de ligger både i prosjektets fysiske
omgivelser og i de overordnede politiske føringene. Dette er sammensatte
vurderinger som gjør at utbygger i mange tilfeller vil ha behov for bidrag fra flere
rådgivere/fag for å lykkes med dispensasjonssøknaden. Tallenes tale er imidlertid
klar: Kommunen er lydhør for gode argumenter, og mange (velbegrunnede)
dispensasjonssøknader innvilges. Dersom lovgiver strammer inn på
dispensasjonsbruken, slik departementet synes å ønske, må vi forvente at det
blir enda viktigere enn før å finne de gode argumentene.
Artikkelforfatterne er advokatfullmektig
Fanny Fløgstad Sohlberg og senioradvokat Gaute Løchen i Advokatfirmaet Grette
AS.