Annonsørinnhold
Interiørarkitekt MNIL Nicole Emblem og partner i Monn, interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar (Foto: Kolonihaven)
Boligutvikling: Kjøpers marked krever fellesarealer som skiller seg ut
Boligmarkedet har snudd, og boligutviklerne ser etter det lille ekstra som vekker markedets interesse. Nøkkelen ligger i prosjektets fellesarealer, mener interiørarkitekt MNIL Nicole Emblem hos Monn.
- Fellesarealene må få økt oppmerksomhet.
Prosjektet må markedsføres som en helhet, og fellesarealer som skiller seg ut,
gir mer omtale og økt synlighet.
Høy
kvadratmeterpris skaper forventninger om gjennomgående kvalitet. Det er ikke
nok å legge ressurser i flotte fasader – alt, innvendig som utvendig, må
knyttes sammen til et harmonisk hele, understreker Nicole Emblem. Folk ønsker å
være stolte av hjemmet sitt, og vi må aldri glemme at boligen starter ved
ytterdøren.
Tre
tips
Boligutvikleren
må tilby mer enn selve leilighetene. Inngangsparti, trappehus,
korridorer og garasjeanlegg må fremstå som en forlengelse av boenhetene. Det kreves nivåmessig symmetri mellom
fellesarealene og boenhetene.
- For det første må det interiørmessige
uttrykket stemme hele veien fra ytterdøren til over leilighetens dørstokk. Å skape
hotellfølelse i fellesarealene, gjerne et lobby-preg, er derfor en god idé.
For
det andre må farger og materialer være riktige og belysningen stemningsskapende.
Materialene skal ikke bare se fine ut; de må også være gode å ta på og være
slitesterke over tid.
- Sist, men ikke minst: Det skal være
enkelt for beboere og gjester å orientere seg. Tydelig og dekorativ skilting ute
og inne hever nivået på hele boligprosjektet samtidig som det er viktig med
tanke å universell utforming.
Totalinntrykket
Når konseptet til slutt sys sammen, må
det kle målgruppene det retter seg mot. Prosjekter
som fra først til sist skiller seg ut og synliggjør hvem boligene er ment for, vil
ha en konkurransefordel i dagens marked, mener Nicole Emblem.