Juss:

Forfatterne er advokat Trude Gran Melbye og advokat Stian Berger Røsland, begge partnere i Advokatfirmaet Selmer AS.

Akuttinnkvartering av flyktninger – ny forskrift vedtatt

Behovet for økt kapasitet for akuttinnkvartering av flyktninger er aktualisert igjen som følge av Russlands invasjonen av Ukraina. Regjeringen har nå vedtatt en forskrift som gir kommunene myndighet til å beslutte midlertidige unntak fra byggesaksbehandling.

UDI har behov for raskt å kunne etablere nødvendig akuttinnkvartering for det økte antallet ukrainere som forventes å søke beskyttelse i Norge. Akuttinnkvartering er innkvartering som skal benyttes i en kortere periode, før flyktningene bosettes i kommunene.

Ved endret bruk av et bygg eller lokale vil det som regel være behov for å søke om tillatelse til varig eller kortvarig bruksendring. Bruksendringssøknaden kan utløse krav om bygningsmessige tiltak, som igjen kan utløse ytterligere offentligrettslige krav. Når den endrete bruken opphører, kan ny bruksendringstillatelse bli nødvendig for å gjenoppta det som var opprinnelig bruk. Bruksendring kan med andre ord både ta lang tid og være kostbart for de involverte partene.

"Midlertidig forskrift om unntak fra plan- og bygningsloven for innkvartering av personer som søker beskyttelse (asylsøkere)" ble vedtatt 7. mars 2022. Den er innholdsmessig lik forskriften som kommunene kunne benytte under pandemien. Forskriften innebærer i hovedtrekk at kommunene gis myndighet til å gjøre unntak fra krav om søknad for kortvarig bruksendring (eller plassering av midlertidig bygg). Forskriften gir også unntak fra krav i byggteknisk forskrift (TEK17), og fra krav om nabovarsel og ferdigattest/midlertidig brukstillatelse. Det er kun offentlige myndigheter, som eksempelvis UDI eller kommunene selv, som kan be om unntak med hjemmel i forskriften.

Kommunene kan ikke gi unntak hvis dette vil medføre fare for skade på miljø eller kulturminner eller tap av naturmangfold eller dyrket jord. Kommunen skal fatte sitt vedtak innen fem virkedager. Varigheten av vedtaket skal fremgå av vedtaket og kan være for inntil ett år. Uavhengig av vedtaket skal tiltakshaver sørge for at den midlertidige bruken straks opphører når behovet for unntak ikke lenger er til stede. I så fall skal eventuelle midlertidig plasserte bygninger fjernes, og tidligere lovlig bruk kan gjenopptas uten søknad etter plbl. § 20-2.

Der tidsbestemt bruksendring eller plassering av midlertidige bygninger er avhengig av dispensasjon fra plan, skal søknad om dispensasjon avgjøres av kommunen innen fem virkedager. Midlertidig plassering av bygninger er kun avhengig av dispensasjon fra plan dersom planen selv oppstiller forbud mot denne type tiltak.

En typisk situasjon vil være at eier av bygget/eiendommen inngår leieavtale med aktøren som skal drive akuttmottaket. Denne aktøren inngår på sin side en driftsavtale med UDI. Eier av bygget (utleier) bør innta i leieavtalen at det er leietaker som er ansvarlig for at nødvendige offentlige tillatelser/unntak innhentes. Leietaker bør på sin side ta forbehold om at han får slike tillatelser, og eventuelt om at driftsavtale med UDI blir inngått dersom dette skal skje etter inngåelsen av leieavtalen. Det bør være gjensidig adgang til å avvikle leieforholdet dersom nødvendige tillatelser ikke foreligger innen en frist.

Powered by Labrador CMS