Salg av flyplass skaper storm

Lista Flypark AS kjøpte Lista Flystasjon i 2002. Det viser seg i ettertid at kjøperen fikk 11 millioner i kompensasjon for å overta flyplassen. Graderte dokumenter avslører nå at Forsvaret trolig har brutt avhendingsinstruksen, fordi andre aktører som var villig til å betale en bedre pris, ble forbigått. Nå skal salget granskes av en revisjonsgruppe.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Kjøpesummen ble aldri offentliggjort. Derfor krevde lokalvisen Farsunds avis å få se salgsdokumentene som var unntatt offentligheten. Disse viste at det nystiftede selskapet Lista Flypark betalte 3.5 millioner kroner, samtidig som de fikk en kompensasjon på 14.5 millioner kroner for å overta flyplassen, som har en bygningsmasse på 20.000 kvadratmeter.Det ble aldri stilt noen krav i forhold til drift. Det betyr at Lista Flypark har fått 11.5 millioner kroner, uten at de har forpliktet seg til noe som helst. I praksis kan de bruke pengene til hva de har lyst til. I ettertid har imidlertid selger og kjøper blitt enig om å tinglyse kompensasjonen som en heftelse på eiendommen. Kompensasjonen ble nemlig gitt for å utbedre tekniske installasjoner og infrastruktur.

GranskningNå skal alle sider ved eiendomssalget granskes av en revisjonsgruppe. Det skjer på oppfordring av regionsjef i Skifte Eiendom AS, Jan Pedersen. Både saksbehandlingene og de økonomiske sidene ved saken skal belyses.– Det er en komplisert og innviklet sak som vi nå ønsker å få et retroperspektivt syn på. Men jeg ser ingen røyk, bare så det er sagt, sier Pedersen.

IrritertForretningsmannen Torrey Nørset fra Lyngdal i Vest-Agder bød i mars 2000 8.3 millioner kroner for deler av byggingsmassen, men fikk avslag. Planen var å gjøre om deler av flyplassen til et flykningemottak. Han hadde gjerne overtatt hele flyplassen når han nå vet hva Lista Flypark fikk i kompensasjon.– Hvem ville ikke være interessert i å overta flyplassen når det viser seg at man kunne få millioner av forsvarskroner på bok? Jeg ville i alle fall vurdert det mer nøye enn jeg gjorde den gang. Det er vanlig ved alle eiendomssalg at når man først har gitt et bud, så er man med også i neste runde. Dette gjelder tydeligvis ikke Forsvaret. Jeg hørte aldri noe om at hele flystasjonen skulle selges før jeg leste i avisen at den var solgt, sier Torrey Nørsett til Farsunds avis.

BruddSalget av Lista Flyplass er trolig et brudd på instruks om avhending av statlig eiendom. I instruksen står det blant annet at et salg skal kunngjøres i Norsk Lysningsblad og minst en avis som er alminnelig kjent på stedet. Det ble aldri annonsert at flystasjonen var til salgs. Skifte Eiendom, som er Forsvarets eget eiendomsselskap, har hele tiden hevdet at ingen av aktørene, bortsett fra Lista Flypark AS, ble sett på som “tunge nok” til å overta flyplassen.– Det er mildt sagt en uvanlig måte å drive forretning på. Måten dette er blitt gjort på stemmer ikke med normal norsk praksis for eiendomssalg, understreker Nørsett.

Lang rullebane Den militære aktiviteten ved flyplassen ble nedlagt i 1996, og det er Forsvarsbygg som har stått for vedlikeholdet siden den gang. Det er flere ganger prøvd å få til ruteflyvinger uten at det har lykkes. Det har blitt spekulert i om flyplassen skal brukes til internasjonal flyfrakt. Rullebanen er blant de lengste i Norge med 2995 meter, og kan ta ned store fraktefly som jumbojet. I en periode var flyplassen transitthavn for laks, som skulle til Japan. EU satte imidlertid en stopper for dette da de innførte nye miljøkrav for fly. De russiske Topolev-maskinene støyet for mye og kunne dermed ikke brukes lenger.

ForkjøpsrettLista Flypark AS eies av Intervest Eiendom hvor Sverre Hanssen er største aksjonær. Han jobber med flere store eiendomspro-sjekter i Rogaland, og skal ifølge Stavanger Aftenblad investere for nærmere 300 millioner kroner de neste årene. Han har blant annet bygget Smart-hotellet og høye kontorbygninger på Forus utenfor Stavanger. Hanssen har også etablert selskapet Deal, som skal ta kampen opp med Thorn.– Ingenting av det vi har gjort kan måle seg med kjøpet av Lista Flystasjon, sier Ørnulf Wang Sandaas i Intervest, til Fædrelandsvennen.

TilretteleggeInterconsult Prosjektutvikling, et datterselskap av Interconsult, er også inne på eier-siden i Lista Flypark AS. De holder allerede til i Farsund, og kan tilby totalløsninger innen prosjektering og drift av bygg og anlegg. Hovedaksjonærene er Statoil, DnB, Fokus Bank, Sintef og Nilu. Resten av aksjene på 40 prosent eies av de ansatte i Norge og i utlandet.– Vi kan bidra med å tilrettelegge og tilby totalløsninger for bygg og anlegg for leietakere på Lista Flystasjon, sier Pertti Andersson, som er Interconsults mann i Farsund.

Powered by Labrador CMS