Men sentrum var ikke død

Butikkene og serveringsstedene i Oslo sentrum hadde en pen omsetningsvekst i 2015.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Instituttet for bransjeanalyser (IBA) presenterte fredag tallene for handelen i Oslo og Akershus på et medlemsmøte for Oslo Handelsstands Forening (OHF). Dette er en analyse som har pågått siden 1999 og er basert på omsetning i momsregisteret og bransjeinndeling fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Tallene som presenteres, er eksklusive moms.

Tallene for Oslo omfatter 3344 butikker, 4103 enheter innenfor detaljhandel og også 1485 serveringssteder. Den totale detaljhandelen i hovedstaden i fjor utgjorde ifølge IBA 70 388 millioner kroner.

Totalt omsatte Oslos 3344 butikker i fjor for 51 milliarder kroner, eksklusive moms. Det tilsvarer 78 122 kroner per innbygger i butikkomsetning. Butikkene i sentrum stod i fjor for 16,7 prosent av denne omsetningen.

En gjenganger i disse rapportene har vært at Oslo taper terreng til Akershus, og at Oslo sentrum har gjennom flere år vært en taper i handelen i Oslo og Akershus. De seneste tallene fra IBA viser imidlertid en omsetningsvekst i fjor for sentrumsbutikkene på 6,3 prosent. Serveringsstedene i sentrum kan vise til en vekst på 6,0 prosent fra 2014.

Det er særlig faghandelen i sentrum som går bra, disse butikkene hadde ifølge IBA i fjor en vekst på 7,6 prosent. Bekledning er den store enkeltsektoren blant sentrumsbutikkene, med en andel på 35 prosent av den totale sentrumshandelen. Bekledningsbutikkene i sentrum står for hele 44,3 prosent av omsetningen i Oslo innenfor denne sektoren.

Gullsmeder og urmakere i sentrum har en tilsvarende «markedsandel» på 41,6 prosent innenfor sin bransje i Oslo, bokhandel 37,4 prosent. Disse er de tre desidert viktigste bransjene som holder til i Oslo sentrum.

Analysen til IBA viser eller at i perioden 2009-2015 er det særlig butikker innenfor gull/ur/optikk, multivarer (Eks. Clas Ohlson) og bekledning som har styrket konkurransekraften i sentrum. Oslo-handelen har derimot generelt hatt en svakere utvikling enn Akershus i perioden 2010-2015.

Foto: OHF

Oslo som handlested har fått svekket sin posisjon de senere årene med 3,4 prosent lavere dekningsgrad i denne perioden. Det vil si en lavere andel av omsetningen enn det innbyggertallet i hovedstaden ellers skulle tilsi, målt opp mot et landsgjennomsnitt på 100. Oslo hadde i 2015 en befolkningsvekst på snaue 2 prosent.

Powered by Labrador CMS