– Ikke opptatt av handel
Verken Oslo kommune eller staten er opptatt av handel i Oslo sentrum.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det mener sentrale gårdeiere som har handelseiendommer i sentrum. Bykonferansen Oslo Urban Arena hadde onsdag «Handel som byutvikling» som ett av deltemaene og hadde samlet til paneldebatt.
En av paneldeltakerne var Carl Erik Krefting i Søylen Eiendom, som blant annet eier high end-senteret Eger og andre shoppingeiendommer i sentrum. Krefting er helt overbevist om at de som gårdeiere må ta initiativ til å snu utviklingen i sentrum, men er likevel kritisk til den manglende satsingen fra kommunen på handel i Oslo sentrum
Prioriterer sykler– For tiden er sykkelveier prioritet nummer én for kommunen. Handel er noe kommunen ikke er veldig opptatt av. Det er trist, men bare å innse, sa Krefting. Han mener også det er et ulovlig vedtak å ta bort parkeringsplassene i Kirkegata. Det står nå 29 ledige butikklokaler i Kvadraturen, som foreningen Byfolk hevder i stor grad kan tilskrives fjerning av parkeringsplasser. http://www.estatenyheter.no/2014/05/21/den-sikre-butikkdod/
Oslo kommune har også fjernet parkeringsplassene i store deler av Thereses gate nord for Bislett. – I Thereses gate har omsetningen falt med 50 prosent. De første konkursene er kommet, hevdet Krefting. Senterleder Øystein Aurlien ved KLP-eide Paléet påpekte at staten eier en fjerdedel av eiendommene i Oslo sentrum.
Forutsigbarhet – Staten har ingen interesse av handel. Vi må ha forutsigbarhet når det gjelder åpningstider og parkering. Stikkordet for sentrum er tilgjengelighet, og man må kunne ha med bilen. Oslo er også den eneste byen i Norge som ikke er organisert når det gjelder handel, men vi jobber for å få en felles senterleder for sentrum, sa Aurlien.
Camilla van Deurs fra Gehl Architects står bak «Bylivsundersøkelse Oslo sentrum» for 2014. Formålet med undersøkelsen er å samle inn informasjon om utviklingen i Oslo sentrum. van Deurs mener Oslo sentrum er relativt godt dekket med parkeringsplasser i parkeringshus.
– 40-60 prosent av disse plassene står ledige, men folk oppfatter gjerne et parkeringshus som fullt, når det er fylt opp 70 prosent. Jeg kan likevel godt forestille meg at det er behov for mer parkering i Kvadraturen, sa hun.
Korttidsparkeringervan Deurs mener Oslo kommune må legge til rette for korttidsparkeringer inntil en halv time og handicap-parkering, men ikke langtidsparkeringer. – Handelen velger å plassere seg der det er gode forhold for fotgjengerne.
Men i 1987 var det 41 700 kvadratmeter med bilfrie gater og torg i Oslo sentrum. I 2013 er dette arealet økt til over det tredobbelte, til 129 200 kvadratmeter. Oslo, og Oslo sentrum, har tapt markedsandeler til Akershus de seneste 20 årene, selv om 2013 var et lite lyspunkt for Oslo sentrums del. 80 prosent av dem som drar til sentrum, har imidlertid ikke handel som prioritet.
– Hovedformålet med å dra til Oslo sentrum, er å treffe andre, ikke å handle. Og hvis det går 100-200 meter mellom butikkene, mister man interessen. Butikkene må ligge kontinuerlig etter hverandre, sa Camilla van Deurs.