Eiendomsbransjens digitale svinn

“Disruptive” teknologi er spennende og det er lett og bli revet med av de siste buzz-ordene innen “smarte bygg”, men hva med smarte eiendomsselskaper?

Mye er skrevet om digitalisering av bolig- og eiendomsbransjen – om det enorme potensialet. Diskusjonen dreier seg hovedsakelig om de store buzz-ordene, “Internet of things” og digital tracking av miljøavtrykk, men er det her eiendomsbransjen kan utnytte den virkelige verdien av digitalisering? Hva med mulighetene knyttet til effektivisering av bedriften? Eller redusering av unødvendige kostnader og tid? Hvor mye digitalt svinn har din bedrift egentlig?

 

Et digitalt fokusskifte For å få det på det rene med en gang; banebrytende teknologi, IoT og alle de andre fantastiske mulighetene teknologisk innovasjon skaper, er bra. Nyskaping er spennende og det er lett og bli revet med av de siste buzz-ordene innen “smarte bygg”, men hva med smarte eiendomsselskaper?

Utfordringen ligger i å benytte seg av teknologi som et hjelpemiddel for å skape målbar verdi. De konservative kreftene i eiendomsbransjen har med sin tradisjonelle tankegang hatt hovedfokus på prosjekteringer og planer, noe som også har vært nødvendig før det digitale inntoget. Eiendomsbransjen ligger derfor bakpå i forhold til automatisering og digitalisering av manuelle oppgaver og prosesser. Vi må utvikle oss som bransje ved å stille spørsmålet; hvordan kan digitalisering skape verdi gjennom reduksjon av bedriftens digitale svinn?

 

Fremtiden er nå: smarte selskaper Fremtiden høres ofte skremmende ut, og mange ser derfor til kortsiktige løsninger fremfor å fokusere på langsiktig verdiskaping som vil revolusjonere bedriften. Dette er ytterligere forsterket av produktene i markedet som reflekterer denne tankegangen. Resultatet er at utbyggere, gårdeiere og meglere jobber på disse produktenes premisser og ikke realiserer sitt eget potensiale.

I andre enden har vi aktører som allerede ser at digitalisering gir resultater. De har tilgang til brukerdata som blant annet tillater dem å systematisk øke antall henvendelser. Dette er dokumentert verdiøking. Samtidig tilpasser de sin kommunikasjon gjennom mer dynamisk redigering av både prosjektsider og annonser. Slik hopper de over ledd, effektiviserer sine prosesser og minimerer sine kostnader. Alt med et verktøy –  digitaliseringsplattformen Plyo. Et riktig digitalt fokus tillater kommunikasjon med kunder på en ny måte, skape flere henvendelser og formidle både mer og raskere.

 

Et nytt kappløp Med flere om beinet og tøffere konkurranse står eiendomsbransjen ovenfor et kappløp der frigjorte ressurser vil spille en sentral rolle. Digitalisering av eiendomsselskapene, og ikke eiendommene, er det som i første omgang vil avgjøre dette. Mulighetene er her, men de krever tiltak. De som våger å prøve vil oppleve at de får dokumentert mindre svinn og målbar vekst, slik digitaliseringen lover.

Vil du vite mer om digitaliseringens målbare resultater? Prat med oss i Plyo eller bestill en gratis demo her.

Powered by Labrador CMS