-Tilrettelegging av flere p-plasser vil generere mer biltrafikk, mener PBE.(Ill.: Niels Torp Arkitekter)

Vil stoppe forslag om p-hus for 600 biler på Frogner

Mens Bymiljøetaten mener forslaget «Mobilitetshus Frogner» bør være et pilotprosjekt med stort fremtidig potensial, setter Plan- og bygningsetaten foten kontant ned.

Publisert Sist oppdatert

– Vi jobber nå med å finne ut hva som har skjedd. Deretter må vi vurdere veien videre, er det eneste pressetalsmann Knut B. Steen i Grønnere Oslo AS vil si etter den knallharde dommen fra Plan- og bygningsetaten (PBE).

Som Estate Nyheter tidligere har omtalt, ønsker Grønnere Oslo AS å bygge to fjellhaller på Frogner med plass til 600 el-biler, sykkelparkering og -verksted. Forslagsstillernes tanke er at grønne mobilitetshus kan bidra vesentlig til å nå målsettingen om å halvere Oslos klimagassutslipp, for da må bruken av el-bil øke kraftig.

Ifølge tiltakshaverne skal de grønne mobilitetshusene være mye mer enn et vanlig parkeringshus. I tillegg til parkeringsplasser for el-biler, rommer konseptet blant annet sykkelparkering, sykkelverksted og selvvask for bil. Det legges også opp til et betydelig innslag av delingsbiler.

I en høringsuttalelse skriver Bydel Frogner at den er positiv til utredning av tiltaket gjennom en reguleringsplan.

– I bydel Frogner er det mange som har store utfordringer med å finne p-plass til bilen sin. Det er også mange med el-bil som konkurrerer om de el-ladeplassene som finnes. Mange kan heller ikke få bygget ut infrastruktur for lading av el-bil der de bor fordi det ikke er plass til det. Derfor kan et slikt anlegg kanskje gjøre det enklere for flere å gå over til el-bil, heter det i høringsuttalelsen.

Bymiljøetaten i Oslo kommune er også positiv til planene. Den påpeker at en eventuell etablering av et «grønt mobilitetshus» i fjellet under Kruses gate 9 kan bli en del av gode klimapolitiske løsninger i området.

– Prosjektet bør være et pilotprosjekt med stort fremtidig potensial, og dersom innhold og tilrettelegging blir optimal, kunne være en modell også for andre «mobilitetshus». I så fall vil det være viktig at Oslo kommune har sin egen klare oppfatning av hva et «mobilitetshus», som skal godkjennes som det, skal være, skriver etaten til PBE.

Med disse to høringsuttalelsene som underlag kunne det kanskje virke som om Grønnere Oslo AS kunne cruise gjennom kollektivfeltet til de to fjellhallene på Frogner. Men det var før område- og prosessavklaringen fra PBE dukket opp i blindsonen.

– Plan – og bygningsetaten stopper det private reguleringsforslaget for videre behandling fordi utbyggingen av eiendommen er i strid med flere overordnede vedtatte planer og føringer. Et parkeringsanlegg for 600 biler er uønsket i dette området, fastslår etaten skråsikkert.

PBE vurderer at bestillingen, slik den foreligger, bryter med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, hvor ett av målene er å bygge transportsystem som reduserer transportbehov. Ifølge etaten bryter den også med «Kommuneplan 2015 – Oslo mot 2030» når det gjelder mål for en bærekraftig byutvikling. I tillegg mener PBE at bestillingen ikke er i tråd med Byrådserklæring 2015-2019 hvor målet er å redusere all biltrafikk i Oslo med 20 prosent innen inneværende bystyreperiode.

– For å oppnå målene om redusert privat biltrafikk, må vi planlegge på en måte som reduserer bilavhengigheten, og kan derfor ikke anbefale anleggelse av parkeringsanlegg for 600 biler. Tilrettelegging av flere p-plasser vil etter etatens vurdering generere mer biltrafikk, skriver PBE.

Powered by Labrador CMS