Estate Nyheter

NYHETER – NORGE

-Tilrettelegging av flere p-plasser vil generere mer biltrafikk, mener PBE. (Ill.: Niels Torp Arkitekter)

Vil stoppe forslag om p-hus for 600 biler på Frogner

Mens Bymiljøetaten mener forslaget «Mobilitetshus Frogner» bør være et pilotprosjekt med stort fremtidig potensial, setter Plan- og bygningsetaten foten kontant ned.

Tore Årdal

torsdag 7. september 2017 4:00 (Oppdatert 8. september 2017 2:49)

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

– Vi jobber nå med å finne ut hva som har skjedd. Deretter må vi vurdere veien videre, er det eneste pressetalsmann Knut B. Steen i Grønnere Oslo AS vil si etter den knallharde dommen fra Plan- og bygningsetaten (PBE).

Som Estate Nyheter tidligere har omtalt, ønsker Grønnere Oslo AS å bygge to fjellhaller på Frogner med plass til 600 el-biler, sykkelparkering og -verksted. Forslagsstillernes tanke er at grønne mobilitetshus kan bidra vesentlig til å nå målsettingen om å halvere Oslos klimagassutslipp, for da må bruken av el-bil øke kraftig.

Ifølge tiltakshaverne skal de grønne mobilitetshusene være mye mer enn et vanlig parkeringshus. I tillegg til parkeringsplasser for el-biler, rommer konseptet blant annet sykkelparkering, sykkelverksted og selvvask for bil. Det legges også opp til et betydelig innslag av delingsbiler.

I en høringsuttalelse skriver Bydel Frogner at den er positiv til utredning av tiltaket gjennom en reguleringsplan.

– I bydel Frogner er det mange som har store utfordringer med å finne p-plass til bilen sin. Det er også mange med el-bil som konkurrerer om de el-ladeplassene som finnes. Mange kan heller ikke få bygget ut infrastruktur for lading av el-bil der de bor fordi det ikke er plass til det. Derfor kan et slikt anlegg kanskje gjøre det enklere for flere å gå over til el-bil, heter det i høringsuttalelsen.

Bymiljøetaten i Oslo kommune er også positiv til planene. Den påpeker at en eventuell etablering av et «grønt mobilitetshus» i fjellet under Kruses gate 9 kan bli en del av gode klimapolitiske løsninger i området.

– Prosjektet bør være et pilotprosjekt med stort fremtidig potensial, og dersom innhold og tilrettelegging blir optimal, kunne være en modell også for andre «mobilitetshus». I så fall vil det være viktig at Oslo kommune har sin egen klare oppfatning av hva et «mobilitetshus», som skal godkjennes som det, skal være, skriver etaten til PBE.

Med disse to høringsuttalelsene som underlag kunne det kanskje virke som om Grønnere Oslo AS kunne cruise gjennom kollektivfeltet til de to fjellhallene på Frogner. Men det var før område- og prosessavklaringen fra PBE dukket opp i blindsonen.

– Plan – og bygningsetaten stopper det private reguleringsforslaget for videre behandling fordi utbyggingen av eiendommen er i strid med flere overordnede vedtatte planer og føringer. Et parkeringsanlegg for 600 biler er uønsket i dette området, fastslår etaten skråsikkert.

PBE vurderer at bestillingen, slik den foreligger, bryter med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, hvor ett av målene er å bygge transportsystem som reduserer transportbehov. Ifølge etaten bryter den også med «Kommuneplan 2015 – Oslo mot 2030» når det gjelder mål for en bærekraftig byutvikling. I tillegg mener PBE at bestillingen ikke er i tråd med Byrådserklæring 2015-2019 hvor målet er å redusere all biltrafikk i Oslo med 20 prosent innen inneværende bystyreperiode.

– For å oppnå målene om redusert privat biltrafikk, må vi planlegge på en måte som reduserer bilavhengigheten, og kan derfor ikke anbefale anleggelse av parkeringsanlegg for 600 biler. Tilrettelegging av flere p-plasser vil etter etatens vurdering generere mer biltrafikk, skriver PBE.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Estate Norge

Proteststorm mot trikk

Nyheter / torsdag 18. januar 2018

Norge først ut med ny visualiseringsteknologi

Nyheter / torsdag 18. januar 2018

Hvor mye koster én time? (+)

Pluss / torsdag 18. januar 2018

Selger for 72 millioner (+)

Pluss / torsdag 18. januar 2018

A-lab satser på retail

Nyheter / onsdag 17. januar 2018

Ny partner i BDO

Nyheter / onsdag 17. januar 2018

Mest leste nyheter Estate Norge
Nærmer seg tidenes største eiendomshandel i StavangerNærmer seg tidenes største eiendomshandel i Stavanger 15. januar 2018
Bonum etablerer prosjektselskapBonum etablerer prosjektselskap 15. januar 2018
Kjøpte av Arctic-syndikatKjøpte av Arctic-syndikat 12. januar 2018

Siste nytt fra Naringseiendom.no

Unge ønsker å jobbe hjemmefra

Nyheter / onsdag 17. januar 2018

Det er en økende etterspørsel blant unge etter å kunne være mer fleksible i arbeidet. De ønsker ikke å være bundet til det fysiske kontoret fem dager i uken.

The post Unge ønsker å jobbe hjemmefra appeared first on NE.no.

Samstemt, men aldri kjedelig

Nyheter / tirsdag 16. januar 2018

Wikborg Reins nye kontorer i Dronning Mauds gate 11 har fått en egen identitet og uttrykk, som referer til selskapets historikk.

The post Samstemt, men aldri kjedelig appeared first on NE.no.

Morgendagens medarbeider

Nyheter / mandag 15. januar 2018

Hva ønsker de?

The post Morgendagens medarbeider appeared first on NE.no.

Kommunens utvidelse av gårdeiers ansvar

Blogg / fredag 12. januar 2018

Etter utvidelsen av fortauet har kommunens ansvar blitt redusert, mens arealet gårdeier skal vedlikeholde har vokst. Hva vil det si for leietaker?

The post Kommunens utvidelse av gårdeiers ansvar appeared first on NE.no.

Vil løfte området ved Akerselva

Nyheter / torsdag 11. januar 2018

Oslo Areal har store ambisjoner for Christian Krohgs gate 2. En utbygging av eiendommen kan gi nytt liv til gaten, som i dag er sliten og lite brukt.

The post Vil løfte området ved Akerselva appeared first on NE.no.

Fremtidens logistikk-utfordringer

Nyheter / tirsdag 9. januar 2018

Hva skjer når en bransje har brukt de siste 50 årene på å strømlinje vareforsyningen, for så å oppleve at alle de områdene de var gode på ikke lenger er godt nok? Samtidig som mer av handelen flyttes over til nettet har også kundeforventningene endret seg. 

The post Fremtidens logistikk-utfordringer appeared first on NE.no.