Bane NOR Eiendom ønsker å bygge et åtte etasje kontorbygg i Schweigaardsgate 35-51.Illustrasjon: Kristin Jarmund Arkitekter AS

Nytt signalbygg i Schweigaardsgate

Bane NOR Eiendom ønsker å bygge et nybygg på 8 etasjer i Schweigaardsgate 35-51.

Publisert

Schweigaardsgate 35-51 skal omreguleres til næringsformål, som innebærer at boligene øst på tomten, i Schweigaards gate 51, bygges om og integreres. Største del av planområdet benyttes i dag til bussparkering. Planlagt areal er rundt 21.000 kvadratmeter BRA, inklusive kjeller. Kristin Jarmund Arkitekter AS vant parallelloppdraget om utviklingen av eiendommen, og bistår i reguleringsprosessen.

– Schweigaardsgate 35-51 er det siste hullet i rekken av våre eiendommer i gaten som nå skal utvikles. Vår målsetting er å bidra til at flere reiser kollektivt, med 10 minutter til Oslo S er denne eiendommen veldig attraktiv for kontorbrukere, sier Rune Breivik, prosjektsjef i Bane NOR Eiendom.

Eiendomsselskapet har oppført Schweigaardsgate 17–19, der blant annet Skatt Øst holder til, Schweigaardsgate 21–23 som huser hovedkontoret til Gjensidige, NSB og deres eget kontor. Samt at Bane NOR Eiendom nå er godt i gang med byggingen av Schweigaardsgate 33.

– Vi ser at denne type kontorbygg er etterspurt i markedet, og det er mye som taler for at dette bør være kontor, vi ser jo og vet at sporområdet er veldig støyende, både i forhold til hvordan type tog som passerer – både persontog og godstog går forbi, og at sporområdet her ligger høyt oppe i forhold til gaten. Arealene påvirkes derfor mye av denne støyen, forklarer han.

Kontor vs. bolig

Bane NOR Eiendoms ønske er å bygge kontor for å skape en skjerm, mot de bakenforliggende arealene som nå utvikles til bolig. Plan- og bygningsetaten ønsker at de skal se på muligheten for å bygge boliger innenfor planområdet, særlig i østre del til tross for støyproblematikken fra jernbanen. Foreløpig pågår det en diskusjon med offentlige myndigheten om hvor langt de skal gå i bevaringen av nummer 51, og om hvorvidt de skal ta med seg bakgården eller ikke. Dette er ting de skal undersøke i forbindelse med planprosessen.

– Vi har Hollenderkvartalet, der vi har kjøpt en tomt av Oslo kommune som vi nå bygger boliger på. Vårt ønske er å bygge kontor som tilrettelegger for sentralt beliggende kontorareal, nært knyttet opp til Oslo S, for å bidra til at flere tar toget, og ikke minst å ruste opp Schweigaards gate som en bygate, sier han og legger til at de vil bidra til å skape et bedre bymiljø.

Intensjon fra Bane NOR Eiendom og Plan- og bygningsetaten er å ha publikumsrettet virksomheter i førsteetasjen mot gaten. Derfor vil det være mulig å etablere caféer, restauranter eller forretninger.

Effektiv utnyttelse

Å skape kombinasjonen av et rasjonelt kontor med noe som er unikt og spennende har vært viktig for utbyggeren.

– At det er volumer og flater som både er store nok og oppdelbare nok til å fungere for en stor leietaker eller flere små er viktig, sier Breivik.

– Bygget krager delvis ut over arealer som er avsatt til lagringsareal for jernbanen. Derfor er det viktig å se på hvordan bygget og jernbaneområdet skal løses under ett. Dette er detaljer vi må se nærmere på, fortsetter han.

Breivik påpeker at de prøver å utnytte tomten effektivt, slik at man både kan bygge et kontorbygg tomten, og at vi ivaretar behovet til jernbanen på en fornuftig måte.

– Vi har veldig tro på prosjektet, både arkitektonisk og beliggenheten, i skjæringspunktet mellom den nye og gamle bebyggelsen og nært Oslo S, avslutter han.

Powered by Labrador CMS