Oslo Areal-sjef Mona Ingebrigtsen mener strategien om å satse på kollektivknutepunktene gir Oslo Areal et godt utgangspunkt for fremtiden.

Spisser eiendomsstrategien

Oslo Areal tjener gode penger samtidig som eiendomsstrategien spisses.

Publisert Sist oppdatert

Oslo Areal oppnådde leieinntekter på 418,4 millioner kroner i fjor og andre driftsinntekter på 4,5 millioner. Driftsresultatet før verdiendringer var 341,7 millioner kroner, mens eiendomsporteføljen ble skrevet opp med 111,9 millioner. Dermed endte driftsresultatet på 480,6 millioner kroner. Før skatt var resultatet i Oslo Areal 417,3 millioner, mens selskapet satt igjen med 347,2 millioner kroner etter skatt.

Oslo Areal har det siste året spisset eiendomsstrategien. Selskapet skal konsentrere sin virksomhet rundt kollektivknutepunktene.

«Strategien om å satse på kollektivknutepunkter har blitt ytterligere styrket i 2016, og er nå et solid fundament for fremtiden. Samtidig som vi ser fremover, gleder vi oss over gode resultater i 2016, og en positiv giv i organisasjonen. Det er når virksomheten går bra man skal tenke nytt. En svært solid finansiell plattform setter Oslo Areal i stand til å gjøre det i årene fremover», skriver adm. direktør Mona Ingebrigtsen i årsrapporten.

Oslo Areal hadde ved årsskiftet 18 eiendommer med et samlet areal på 230 000 kvadratmeter. Utleiegraden var 93,3 prosent. 2016 var et år med flere justeringer i porteføljen. Eiendomsselskapet startet året med å kjøpe fem seksjoner i Chr. Kroghs gate 2. Senere økte Oslo Areal posisjonen i Galleri Oslo ved å kjøpe en seksjon der. Hovfaret 13 ble solgt til Daimyo og APT Properties, mens Grønland 34 ble solgt til DTZ Realkapital Corporate Finance. Oslo Areal fikk også godkjent reguleringsplan av Fyrstikkallen 1, en eiendom som også ble solgt.

Powered by Labrador CMS