BYDEL: Dagens industriområde skal bli et møtepunkt for urbant byliv og bærekraftig mobilitet. Dette er ett av flere arkitektforslag.
BYDEL: Dagens industriområde skal bli et møtepunkt for urbant byliv og bærekraftig mobilitet. Dette er ett av flere arkitektforslag.

2.000 nye boliger for 5.000 mennesker helt sør i byen

Nå har arkitektene sagt sitt om hvordan de mener den nye bydelen kan bli.

Publisert

Obos skal de kommende årene utvikle et nytt nabolag med opp mot 2.000 boliger, arbeidsplasser, kafeer og butikker ved Rosenholm stasjon. Dette er togstasjonen som ligger en drøy kilometer sør for Holmlia stasjon, på grensen til Viken nesten så langt sør man kommer i Oslo.

Fem arkitektmiljøer har nå lagt fram sine visjoner for bydelen. Dette er et av de første stoppene på veien mot en planprosess, så det er ennå langt fram. Går alt etter planen kan de første beboerne trolig flytte inn om seks, sju år ifølge en pressemelding.

Fra industri til boliger

I dag er dette området fylt av næringsbygg, inkludert noen som så sine beste dager for mange år siden. Obos har brukt 850 millioner kroner på å kjøpe eiendommer der, og meningen er å forvandle det hele til en urban bydel.

Derfor inviterte boliggiganten tidligere i år lag fra Asplan Viak/ Dyrvik Arkitekter, A-lab, Ghillardi + Hellsten Arkitekter, samt Norconsult og Rodeo arkitekter for å komme opp med visjoner og helhetlige planer for nye Rosenholm. Intensjonen med parallelloppdraget er å få best mulig innspill fra flere fagmiljøer før planprosessen starter for fullt.

Planlegger langsiktig

– Endelig er vi i gang. Nå skal vi gå i tett dialog med våre medlemmer i Oslo Sør og Nordre Follo, naboer, politikere og planmyndigheter for å skape et bærekraftig nabolag. Vi ønsker at Rosenholm skal bli et attraktivt område med møteplasser, butikker, spisesteder og kulturtilbud. Vi går bredt ut og skal lytte til alle innspill for å skape et best mulig nabolag, sier prosjektleder Mario Vahos i Obos.

Han understreker at planleggingen er helt i startfasen:

– Vi gjennomførte nylig en spørreundersøkelse blant medlemmer i Oslo sør. Det kom mange innspill og vi er i kontakt med nøkkelpersoner i nabolaget for å få i gang en god samtale om hvordan vi sammen kan utvikle Rosenholm. Nøkkelen til suksess er å få til gode og åpne samarbeidsprosesser – ikke minst med Oslo kommune og nabolaget, påpeker han.

Satser sør i Oslo

Obos har i mange år satset på boligbygging sør i Oslo, og utviklingen av Rosenholm er bare ett av flere store byutviklingsprosjekter i området.

På Mortensrud skal konsernet bygge rundt 800 leiligheter, og det har i mange år vært store planer for å bygge ut Gjersrud-Stensrud noen kilometer unna. Her kan det i framtiden bli rundt 10.000 nye boliger og 25.000 innbyggere. Boligkonsernet har også foreslått å knytte Gjersrud-Stensrud og Rosenholm togstasjon sammen med en tunnel for el-busser. Prislappen så langt er 2,6 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS