PLASS: - Wanda ble startet med et felles mål om å gi folk i byen enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, når de trenger det, sier CEO Lars Syse Christiansen.
PLASS: - Wanda ble startet med et felles mål om å gi folk i byen enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, når de trenger det, sier CEO Lars Syse Christiansen.

Hentet 40 millioner på rekordtid

Gründerne i Wanda har hentet 40 millioner kroner fra kjente selskaper som ProVenture, OBOS, Posten og Oda.

Publisert Sist oppdatert

Tusenvis strømmer til skylagring for ting. Wanda som tilbyr ekstra plass levert på døren, har nå gjennomført 3.000 ordrer i Oslo og Stavanger.

– Folk har større forventninger til enkelhet nå. «Levert på døren» er godt etablert og for mange minner Wanda mer om andre på døren tjenester som Oda og Foodora, enn vanlig lagring, sier CEO Lars Syse Christiansen.

Selskapet henter nå 20 millioner kroner gjennom et konvertibelt lån fra eksisterende eiere og Innovasjon Norge. ProVenture og OBOS tar lead i lånet, hvor også Posten og Oda-trioen Karl Munthe Kaas (CEO), Andre Knüppel (COO) og Vegard Vik (CFO) deltar. Selskapet har nå hentet 40 millioner kroner i finansiering i løpet sitt første driftsår.

– Vi bruker teknologi og logistikk for å redefinere hvordan vi forholder oss til plass og tingene vi fyller den med. Vi kunne ikke bedt om mer relevante investorer, sier Syse Christiansen.

Et enklere byliv

Wanda ble lansert i Oslo høsten 2020 og gir kundene enkel tilgang til plassen de trenger, når de trenger det. Selskapet henter og returnerer tingene hjemme hos kunden, og benytter ubrukte sentrale lokaler for å levere effektive og bærekraftige lagre. Det er enkelt, trygt og rimelig, og selskapets produktsjef ser et stort potensial i plattformen som nå bygges:

– Da vi startet Wanda var målet å gi folk i byen enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass. Nå ser vi at vi også er perfekt posisjonert for å levere tjenester som gjør det enklere å ta vare på tingene våre, sier produktsjef Mathias Hovet.

Wanda har levert flere innovasjoner gjennom 2021, med lansering av både lokk til Oda-esker og tilbud om prepping av ski og snowbaord for kunder som benytter Wanda til sesonglagring.

Partnere blir også viktige for videre vekst:

– Partnerskap er en viktig del av vår vekststrategi, og Oda-eskene er et eksempel på en ekte vinn-vinn for både Oda, Wanda og våre kunder som får et enklere byliv, forteller vekstsjef Karin Berg.

Selskapet har flere spennende partnerskap under utvikling:

– Vi har bare så vidt kommet i gang. Denne høsten blir full av action både i Norge og nye markeder – watch this space!, avslutter Berg.