Artikkelforfatterne er advokat og partner Ingrid Sævold Moe og advokat Hanne Bentzen i Harris Advokatfirma.
Er de ekstra soverommene i bygården virkelig søknadspliktig?
Hva er egentlig hyblifisering, og hva må du som eiendomsbesitter tenke på hvis du mottar en henvendelse fra kommunen?
Fra 1.
januar 2022 har Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) innført et nytt prioritert
tilsynsområde: tilsyn med at etablerte hybler og boenheter i eksisterende bygg
er omsøkte og lovlige. Kommunene har nå begynt å følge opp dette, og mange
eiendomsbesittere mottar i disse dager krav om tilbakeføring av soverom. Dette
begrunnes ofte med at kommunen anser dette som en søknadspliktig bruksendring i
form av hyblifisering.
Hva er hyblifisering?
Begrepene
«hybel» og «hyblifisering» er ikke definert i bygningslovgivningen.
Kommuneplanens arealdel (KPA) i Bergen definerer hybel som «enkeltrom for
utleie i en boenhet som deler funksjoner som kjøkken, bad, gang etc. med andre
hybler eller med en primærleilighet». KPA i Oslo har en lignende definisjon,
mens Bodø definerer hybel som «boenhet som ikke oppfyller funksjonskravene til
en boenhet».
Hyblifisering
beskrives i Kommunal- og forvaltningskomiteens innstilling til ny
eierseksjonslov som «næringsmessig ombygging av boligseksjoner til en rekke
hybler med et antall beboere som boligen ikke har vært bygd for». Kort sagt
innebærer hyblifisering at en bolig ombygges og deles opp i flere hybler
(soverom) til utleie, slik at det tilrettelegges for et økt antall personer.
Det er ikke mulig å fastsette en klar grense for hvor terskelen går, men i
vurderingen vil det være relevant om økt belastning tilsidesetter de hensyn som
plan- og bygningsloven skal ivareta.
Legalitetsprinsippet – Krav til klar hjemmel for inngrep
Regelverket
rundt hyblifisering er uklart. For at kommunen kan pålegge deg å tilbakeføre
soverom eller kreve en søknad om legalisering, må det finnes hjemmel i lov
eller forskrift. Dette er slått fast i Grunnlovens § 113
(legalitetsprinsippet).
Har
kommunen sannsynliggjort at etablering av flere soverom var søknadspliktig på
etableringstidspunktet?
For å
avgjøre om etablering av flere soverom i en godkjent boenhet er søknadspliktig,
må etableringstidspunktet fastsettes. Det avgjørende er hvilke regler som gjaldt
da endringen ble gjort. Grunnlovens § 97 sier at en lov ikke kan gis
tilbakevirkende kraft. Dette betyr at regler som ble innført etter at endringen
ble gjort, ikke kan brukes som hjemmel for å kreve søknad i dag.
Det første
som må klarlegges er når endringen ble gjort. Det er kommunen som har
bevisbyrden, og det mest gunstige tidspunktet for eier må kunne legges til
grunn.
Deretter
må man undersøke hvilket regelverk som gjaldt på dette tidspunktet.
Dette kan kreve en rettshistorisk analyse for å finne ut hvilke regler som
gjaldt da.
Til slutt må
regelverket tolkes for å vurdere om pålegg om retting er gyldig.
Krav til forholdsmessighet
Selv om
kommunen har hjemmel i lov for å pålegge retting, må de også vurdere om
pålegget er rimelig i forhold til ulovligheten, jf. plan- og bygningsloven §
32-10. Hvis kommunen ikke har gjort en slik vurdering, kan pålegget være
ugyldig.
Søknadspliktig bruksendring
Hvis endringen er gjort i senere tid, kan
kommunen i noen tilfeller kreve søknad om bruksendring dersom hyblifisering
medfører endret bruk som påvirker hensyn ivaretatt av plan- og bygningsloven,
jf. pbl. § 20-1 første ledd bokstav d) og SAK10 § 2-1 bokstav b). Med andre
ord: Selv om boligen er godkjent som bolig, kan kommunen kreve bruksendring
dersom hyblifiseringen medfører økt belastning på omgivelsene, som behov for
større utearealer, flere parkeringsplasser eller endrede adkomstveier.
KPA
i Bergen stiller krav til søknadsplikt for hyblifisering, men har ikke
tilbakevirkende kraft. Kommuneplanen har heller ikke detaljbestemmelser som
stiller særskilte krav for hybler. I Oslo fastsetter KPA at minstestørrelse for
enkeltrom i hybel er 20 m2 BRA.
Det
er også verdt å fremheve at dersom det etableres soverom i et rom som ikke er
godkjent til varig opphold, må det søkes om bruksendring fra tilleggsdel til
hoveddel.
Pass på skillet mot selvstendig boenhet
Sørg for
at hyblifiseringen ikke går over til å bli en selvstendig boenhet som krever
søknad til kommunen. Ifølge SAK10 § 2-2 oppstår søknadsplikt for oppdeling av
boenhet når enhetene:
- Har alle hovedfunksjoner for bolig, som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett,
- Har egen inngang og
- Er fysisk atskilt fra øvrige enheter.
Artikkelforfatterne er advokat og partner Ingrid Sævold Moe og advokat Hanne Bentzen i Harris Advokatfirma.