Hamburg får ny «seaside»

Hamburg skal fornyes: Etter forbilde fra Docklands i London skal havneområdet integreres i bysentrum og renoveres. Leiligheter, kontorer, butikker, kultur og gastronomiske tilbud skal få ny fart i hansabyen. Det gigantiske byggeprosjektet antas å vare i 25 år, men de første konkurransene er allerede unnagjort i «HafenCity» ? byens nye ansikt og «seaside».

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

HafenCity er med sine vel 155 hektar et av største byggeprosjektene i byens historie. Etter mer enn 100 år skal bysentrum igjen forbindes med elven Elbe ? dermed rår byen plutselig over et potensial som av mange karakteriseres som epokegjørende. Målet er å videreutvikle Hamburg som internasjonal metropol samtidig som byens identitet og historiske forpliktelser ivaretas. I en balansegang mellom vekst og integrasjon, økonomiske impulser og sosial utjevning, innovasjon og tradisjon, ligger de langsiktige utfordringene for realisering av havneområdet. En såkalt Masterplan er utarbeidet, tilstrekkelig fleksibel for å kunne tåle endringer i løpet av de 25 årene som utviklingstiden er beregnet til.Bruttoarealet for den totale bygningsmasse anslås til å omfatte 1,5 millioner kvadratmeter ? fordelt på leiligheter, kontorer, butikker, barnehager, parker, kafeer, kultur- og fritidsinstitusjoner. Kort sagt, et tverrsnitt av det moderne samfunn. Om lag 25.000 kvadratmeter leiligheter og 35.000 kvadratmeter kontor- og næringslokaler skal årlig ut på markedet.

5.500 nye leiligheter? Et av Hamburgs fremste kjennetegn er byens «skyline», fremfor alt preget av de store kirkene og rådhuset. Med utbyggingen av HafenCity får byen en helt ny front mot elven Elbe. Dette er på den ene siden den viktigste utviklingskunsteriske og arkitektoniske utfordringen vi står overfor de kommende årene. På den annen side har vi også de største mulighetene til å gi byen nye kulturelle og bærende impulser. For å nå disse målene trenger man mot og innovasjonskraft, men også tilstrekkelig historieforståelse for å ta vare på byens identitet og opprinnelighet, sier senator for byutvikling i Hamburg, dr. Willfried Maier, til NæringsEiendom.Dagens havneområde består av havnelagre, spedisjonslagre og store omlastingsfasiliteter. En del av bygningene står også tomme og disse skal bort:? Med HafenCity vil vi skaffe nye sentrumsnære boliger, arbeids-plasser og et bredt utvalg av kulturelle aktiviteter. Mye av hensikten er også å gjøre sentrum igjen til et attraktivt bo-område, vi planlegger derfor rundt 5.500 nye leiligheter på området. For å imøtekomme en varierende etterspørsel vil boligtilbudet tilpasses forskjellige typer husholdninger og befolkningsgrupper. Et særlig potensial ser vi imidlertid også for luksusleiligheter ? mulighetene for slike er i sentrum ellers en sjeldenhet. Vi vil også legge stor vekt på parker og grøntanlegg, samt aktivt bruke vannet som arkitektonisk element i hele området.

20.000 nye arbeidsplasserOgså for næringsutviklingen i hansa-byen ser Maier et stort potensial med HafenCity:? Vi har en stor mulighet til å profilere Hamburg på ny. Ikke minst i vår tidsalder med internett og nye «new economy» tør denne plasseringen vise seg ytterst lukrativ. Men også mer tradisjonelle virksomheter vil ha et godt utgangspunkt ? befolkningsmengden og behov er absolutt tilstede. Vi regner med å kunne skaffe rundt 20.000 arbeidsplasser i forskjellige tjenesteytende næringer, fremholder han.Byen regner dessuten med glimrende muligheter for en utvidelse og oppblomstring innen handel, kultur, fritid og turisme: Her bestreber man seg på en gjensidig utfyllende profilering mellom Hamburg som internasjonal metropol og den tradisjonelle tilknytningen til havnen, havet og kommunikasjon i ordets videste betydning.

PromenaderSentrum i den nye bydelen skal ligge rundt den såkalte Magdeburger Hafen. Denne delen av havneområdet skal utvikles til et stort offentlig område med «utstråling og en egen identitet». Utbyggingen av HafenCity skal følge i såkalte «delkvartaler» som er selvstendige nok til å fungere alene. Dermed oppnår man en stor grad av oversikt og lokal tilhørighet ? og naturligvis en lang utviklingstid. Det ligger derimot også en praktisk årsak til grunn for dette: Mennesker som flytter inn i leiligheter i løpet av de neste årene skal ikke bo på en «evig byggeplass» men fra begynnelsen av kunne nyte de omkringliggende arealer. Til tross for denne individualiteten vil HafenCity fremstå som en helhetlig bydel, den omfatter da også rundt 40 prosent av nåværende sentrumsarealer.Selve kai-områdene planlegges omgjort til storslagne promenader og skal være tilgjengelig for alle. Deres utforming skal være grunnlegende forskjellig fra de områdene som befinner seg i privat eie. For å understreke nærheten til vannet har flere båtterminaler og en stor marina prioritet.

Miljøvennlig? Vi satser også på en svært miljøvennlig utbygging, i henhold til intensjoner om klimabeskyttelse og energisparing. Hele energiforsyningen skal gjennomføres så ressursfattig som mulig. Blant annet innbyr hele sydsiden av halvøyen til utstrakt bruk av solaranlegg som på forskjellig vis skal integreres i bygg og arkitektur. Ikke forurenset overflatevann skal i hovedsak gjennom korte kanaler føres til elven Elbe og de mindre havnebekkene.? Kan det ikke oppstå problemer med et så stort mangfold av interessegrupper på et så lite område ? industri, bolig, kultur og fritid må ta hensyn til hverandre?? Nettopp denne miksen av ulike brukere er for mange byer et overordnet mål for å skaffe den nødvendige urbane fremtid. Vi skal imidlertid ikke glemme at de ulike areal- og bygningsbehov varierer, og man må helt klart ta hensyn til at ikke alle bruksformer kan ligge «vegg-i-vegg». Dette fordrer vel funderte og avveide konsepter, både hva horisontal og vertikal utstrekning angår, ikke minst i byggene selv, mellom bygninger og også de ulike kvartaler.

«Positive tegn»Den første arkitektkonkurransen for nybygg i HafenCity er allerede avgjort. Arkitektkontoret Prof. Friedrich + Partner vant konkurransen med et utkast til kontor- og videreutdanningssentrum for den tyske programvareleverandøren SAP. Häussler-Gruppen skal realisere bygget som får et bruttoareal på 10.000 kvadratmeter. Bygningen skal inneholde utdanningsrom, kontorer, kasino og et uteområde med terras-se så vel som 200 parkeringsplasser. Bygget skal tas i bruk i januar 2002.På en tomt som grenser til SAP-bygningen ønsker Häussler-Gruppen i andre utbyggingsskritt å realisere et bygg som er dobbelt så stort. For dette prosjektet skal det utlyses ny arkitektkon-kurranse.Bernd Tiedemann, adm. dir. for havneutviklingsselskapet er så lan-gt svært fornøyd med utviklingen:? Når SAP, et av verdens største sel-skaper innen datateknologi, velger HafenCity som lokaliseringssted for sitt nye sentrum, viser dette med all tydelighet hvilket attraktivt potensiale som ligger her. Også utformingen av bygget setter klare positive tegn for den videre utviklingen, sier Tiedemann.Som neste skritt i utbyggingsprosessen planlegges en høyvannssikker bruforbindelse mellom HafenCity og dagens sentrum ? en forutsetning for friksjonsfri ferdsel over elven direkte inn i dagens sentrum.

Powered by Labrador CMS