Kronikkforfatterne er Arve Juritzen, fraksjonsleder for byutvikling, Oslo Høyre, og Mehmet Kaan Inan, fraksjonsleder for miljø og samferdsel, Oslo Høyre.

Arve Juritzen og Mehmet Kaan Inan: – En vingeklipt svale

De to Høyre-politikerne kommer med tilsvar til Rasmus Reinvangs Oslo-kronikk. De satte kaffen i halsen da Reinvang skrøt av Arbeiderpartiets nye fokus på byene.

Publisert Sist oppdatert

Kronikkforfatterne er Arve Juritzen, fraksjonsleder for byutvikling, Oslo Høyre, og Mehmet Kaan Inan, fraksjonsleder for miljø og samferdsel, Oslo Høyre.

Rasmus Reinvang kritiserer den offentlige debatten for overdrevent søkelys på distriktene og krever at i denne valgkampen må det bli storbyens tur i en kjempefin artikkel i Estate. Delvis kjempefin, da. For mens vi stort sett var veldig enige både med hans påstand og hans analyse, kom vi plutselig helt på slutten til et punkt der vi satte kaffen i hver vår hals. Der skriver nemlig Reinvang at Arbeiderpartiet endelig har satt byene i fokus, etter at de kvittet seg med Senterpartiet i regjering.

Med endringene i inntektssystemet, som frarøvet Oslo en halv milliard kroner, ferskt i minne var det mildt sagt overraskende å lese at Arbeiderpartiet ble kåret til storbyenes reddende engel. Reinvang kommer med kun ett eksempel som begrunnelse for kåringen, nemlig at kommunalminister Kjersti Stenseng har lovet igangsetting av 130 000 nye boliger innen 2030. For oss gir det liten mening at Støre-regjeringen lover noe som de selvsamme storbykommunene den sulteforer blir nødt til å gjennomføre.

Reinvang selv kaller løftet en enslig svale. Vi tenker at den ikke bare er enslig, men også vingeklipt. Høyre har en hel flokk med helt friske storbysvaler i stortingsvalgprogrammet for 2025-2029. At staten skal finansiere opp mot 70 prosent av de store kollektivprosjektene i og rundt de store byene, videreutvikle byvekstavtaler og ha mer fleksibilitet i Husbankens regelverk, er bare tre vi kommer på i farta. Det står i kontrast til Støre-regjeringen som smører juridisk kompetanse tynt utover gjenopplivede tingretter i distriktene, binder opp politiressurser på lensmannskontorer ingen besøker, og prioriterer grendeskoler fremfor storbyskoler med sammensatte sosiale utfordringer.

I 2023 tok Høyre makta i Oslo igjen, etter 8 år med rødgrønt styre. Vi kunne skrive mye om hvordan de sprengte bykassa før de dro, men nøyer oss med å vise hva vi har gjort og planlagt med de mest urbane utfordringene i storbyen vår – bolig og kollektivtransport.

I Oslo ligger vi i år godt an til å nå målet om 3000 regulerte boliger årlig, som vil være det høyeste tallet siden 2020. Vi har fjernet leilighetsnormen, så det blir enklere for utbyggere å treffe en sammensetning av boliger folk etterspør, ikke en politikerne har drømt opp. Vi har sørget for muligheten til å regulere tomter spesifikt til studentboliger, og vil gjøre det enklere for flere aktører å bygge og drive studentboliger. Det vil gi færre studenter i boligkø og mindre press på det åpne markedet. Imens er Støre-regjeringen i ferd med å få vedtatt en husleielov som vil gjøre det mindre attraktivt å tilby utleieboliger til de mange som trenger det i Oslo.

Og mens Arbeiderparti i regjeringen, helt uten hjelp fra Senterpartiet, nekter å hensynta det økte kostnadsnivået når bevilgninger til byens kollektivtilbud tildeles, har vi likevel klart å redusere billettprisene og opprettholde kollektivtilbudet. Stikk i strid med det gode prinsippet om å legge trafikkerte veier under bakken fjernet Støre-regjeringen Manglerudtunnelen fra NTP, og de satte utbyggingen av Majorstuen stasjon på spill før opposisjonen grep inn og ryddet opp. I tillegg har Støre-regjeringen valgt å slå Flytoget og Vy sammen med tvang, noe som er med på å ødelegge et eksisterende godt og miljøvennlig tilbud.

Så når Rasmus Reinvang spør hvilket parti vil satse konkret på mulighetene byvekst gir, er svaret Høyre. Støre-regjeringen har ved hver anledning valgt å prioritere Oslo ned.

Powered by Labrador CMS