Kronikkforfatterne er Arve Juritzen, fraksjonsleder for byutvikling, Oslo Høyre, og Mehmet Kaan Inan, fraksjonsleder for miljø og samferdsel, Oslo Høyre.
Foto: Oslo Høyre
Arve Juritzen og Mehmet Kaan Inan: – En vingeklipt svale
De to Høyre-politikerne kommer med tilsvar til Rasmus Reinvangs Oslo-kronikk. De satte kaffen i halsen da Reinvang skrøt av Arbeiderpartiets nye fokus på byene.
Kronikkforfatterne er Arve Juritzen, fraksjonsleder for byutvikling, Oslo Høyre, og Mehmet Kaan Inan, fraksjonsleder for miljø og samferdsel, Oslo Høyre.
Rasmus Reinvang kritiserer den offentlige
debatten for overdrevent søkelys på distriktene og krever at i denne valgkampen
må det bli storbyens tur i en
kjempefin artikkel i Estate. Delvis kjempefin, da. For mens vi stort sett
var veldig enige både med hans påstand og hans analyse, kom vi plutselig helt
på slutten til et punkt der vi satte kaffen i hver vår hals. Der skriver nemlig
Reinvang at Arbeiderpartiet endelig har satt byene i fokus, etter at de kvittet
seg med Senterpartiet i regjering.
Med endringene i inntektssystemet, som frarøvet
Oslo en halv milliard kroner, ferskt i minne var det mildt sagt overraskende å
lese at Arbeiderpartiet ble kåret til storbyenes reddende engel. Reinvang
kommer med kun ett eksempel som begrunnelse for kåringen, nemlig at kommunalminister
Kjersti Stenseng har lovet igangsetting av 130 000 nye boliger innen 2030. For
oss gir det liten mening at Støre-regjeringen lover noe som de selvsamme
storbykommunene den sulteforer blir nødt til å gjennomføre.
Reinvang selv kaller løftet en enslig
svale. Vi tenker at den ikke bare er enslig, men også vingeklipt. Høyre har en
hel flokk med helt friske storbysvaler i stortingsvalgprogrammet
for 2025-2029. At staten skal finansiere opp mot 70 prosent av de store
kollektivprosjektene i og rundt de store byene, videreutvikle byvekstavtaler og
ha mer fleksibilitet i Husbankens regelverk, er bare tre vi kommer på i farta. Det
står i kontrast til Støre-regjeringen som smører juridisk kompetanse tynt
utover gjenopplivede tingretter i distriktene, binder opp politiressurser på
lensmannskontorer ingen besøker, og prioriterer grendeskoler fremfor
storbyskoler med sammensatte sosiale utfordringer.
I 2023 tok Høyre makta i Oslo igjen, etter
8 år med rødgrønt styre. Vi kunne skrive mye om hvordan de sprengte bykassa før
de dro, men nøyer oss med å vise hva vi har gjort og planlagt med de mest
urbane utfordringene i storbyen vår – bolig og kollektivtransport.
I Oslo ligger vi i år godt an til å nå målet
om 3000 regulerte boliger årlig, som vil være det høyeste tallet siden 2020. Vi
har fjernet leilighetsnormen, så det blir enklere for utbyggere å treffe en
sammensetning av boliger folk etterspør, ikke en politikerne har drømt opp. Vi
har sørget for muligheten til å regulere tomter spesifikt til studentboliger,
og vil gjøre det enklere for flere aktører å bygge og drive studentboliger. Det
vil gi færre studenter i boligkø og mindre press på det åpne markedet. Imens er
Støre-regjeringen i ferd med å få vedtatt en husleielov som vil gjøre det
mindre attraktivt å tilby utleieboliger til de mange som trenger det i Oslo.
Og mens Arbeiderparti i regjeringen, helt
uten hjelp fra Senterpartiet, nekter å hensynta det økte kostnadsnivået når
bevilgninger til byens kollektivtilbud tildeles, har vi likevel klart å
redusere billettprisene og opprettholde kollektivtilbudet. Stikk i strid med
det gode prinsippet om å legge trafikkerte veier under bakken fjernet Støre-regjeringen
Manglerudtunnelen fra NTP, og de satte utbyggingen av Majorstuen stasjon på
spill før opposisjonen grep inn og ryddet opp. I tillegg har Støre-regjeringen
valgt å slå Flytoget og Vy sammen med tvang, noe som er med på å ødelegge et
eksisterende godt og miljøvennlig tilbud.
Så når Rasmus Reinvang spør hvilket parti
vil satse konkret på mulighetene byvekst gir, er svaret Høyre. Støre-regjeringen
har ved hver anledning valgt å prioritere Oslo ned.