GONDOL: I Drammen er det konkrete planer om en gondolbane fra Marienlyst stadion til Konnerud, via Haukås. Ill.: Arkitekt Nils Tveit

Vil bruke 600 mill på en urban gondolbane

Det er ikke bare Oslo som drømmer om en gondolbane. Nå sysler blant andre Torstein Tvenge og Selvaag Bolig med samme tanken i Drammen.

Publisert

Mandag presenterte Joachim Hansen fra Strømskog Eiendom et gondolprosjekt i Drammen, som i 2019 skal ut på høring. Takket være privat grunnerverv kan den komme raskt på plass, melder drm24.

Den 3,5 kilometer lange banen er planlagt fra Marienlyst stadion og opp til Konnerudsenteret med et stopp på toppen av Haukåsløypa.

– Dette er en tretaubane, hvilket betyr at den har to sterke vaiere og et trekktau. Da kan mastene stå med ca 950 meters mellomrom, så det er ikke nødvendig å plassere disse i boligfelt. I tillegg vil de gå 20 meter over hustakene og være lydløse, sier Hansen.

Gondolbanen skal gjøre Marienlyst, Haukåsløypa og Konnerud mer attraktivt for drammensere og turister, men tretaubanen kan ikke realiseres uten interesse fra pendlerne.

I prosjektgruppen sitter Strømskog Eiendom, Fram Eiendom (Tvenge), arkitektbyrået Nils Tveit, Selvaag Bolig, Drammen slalåmklubb og Drammens Idrettsråd. Dette i samarbeid med Ticon, JMNorge, Byen Vår Drammen og Næringsforeningen i drammensregionen som støtter prosjektet. Ifølge lokalavisen blir regningen på 600 millioner kroner, og det er prosjektgruppen og Drammen kommune som skal punge ut dersom gondolbanen blir godkjent. Beløpet kan trolig betales tilbake raskt dersom banen blir populær.

– En tur koster mellom 60 og 100 kroner, men vi lanserer også månedskort til mellom 700 og 1000 kroner slik at vi når ut til de som reiser i arbeid, sier Hansen

Pendlere

Gondolene skal romme 30 personer, og ha avgang hvert minutt store deler av døgnet. De starter med 27 gondoler, som kan utvides til 56 totalt. I førsteomgang kan banen frakte 2000 personer i timen, men dette kan økes til 4000. Planen var i utgangspunktet å bygge en gondolbane fra Bragernes til Spiralen, men dette ville ikke engasjert den viktigste pendlergruppen.

– Banen kan brukes av turister, arbeidsreisende, turgåere og folk til arrangementene på Konnerud. Det er en fin måte å utvikle både Drammen og Konnerud på, mener Hansen.

Med et stopp i Haukåsløypa kan den bringe folk fra både Drammen og Konnerud til Strømskogen – som foreløpig er relativt ukjent mark for mange drammensere på grunn av vanskelig fremkomst. På Haukås stasjon vil Hansen bygge en restaurant med god utsikt over Drammen, samt et konferansesenter med scene for kulturinnslag. En tur fra Marienlyst til Konnerud vil gå unna på ti minutter, og dersom pendlerne tar imot tilbudet kan den avlaste busstrafikken til Konnerud.

– Gondolbanen reduserer nødvendigheten med ny konnerudnedføring, og kan gjøre Buskerudbypakke2 billigere og mer miljøvennlig. Vi er avhengige av å gjøre Konnerud mindre bilavhengig hvis vi skal gjøre Drammen større, smartere og sunnere innen 2036, sier Hansen.

 

Powered by Labrador CMS