Estate Nyheter

NYHETER – NORGE

Ingunn Sakshaug i Tumlare Corporation spør om turistene skal henvises til bakgater og containerområder.

– Manglende kunnskap om reiselivsbransjen

«Å forvente at eldre turister skal gå på fotsightseeing mellom Oslo S og Slottet, via Aker Brygge, Rådhuset og Akershus festning, eller sette seg på en bysykkel og ta samme runden, er et tydelig bevis på manglende kunnskap.»

Tore Årdal

fredag 6. juli 2018 4:00 (Oppdatert 5. juli 2018 22:12)



FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Det skriver daglig leder Ingunn Sakshaug i Tumlare Corporation AS i et høringsinnspill til Plan- og bygningsetaten (PBE) i forbindelse med Byrådets program for bilfritt byliv. Selskapet er en incoming operatør, som gjennom sitt globale salgsnettverk håndterer mer enn 50.000 turister fra hele verden i Norge. Av disse er 99 prosent innom Oslo, hvorav de fleste bor to eller flere netter i byen.

Bilfritt byliv

Etter endringene rundt Fridtjof Nansens plass som ble innført i 2017, tok Tumlare Corporation kontakt med VisitOslo på grunn av utfordringene gjestene opplevde. Det resulterte i en arbeidsgruppe med reiselivsbedrifter i Oslo, VisitOslo og Bymiljøetaten. Sammen fikk de utarbeidet en plan for håndtering og gjennomføring av turistsesongen 2018 i Oslo sentrum for turistbusser.

– Nå foreligger videre planer for Byrådets innføring av bilfritt byliv, som i enda større grad vil påvirke turistene som besøker byen vår. En av de største utfordringen reiselivsnæringen møter, er uvitenhet om vår bransje, noe som også ble klart under PBEs informasjons- og høringsmøte 14. juni, skriver Tumlare Corporation-sjefen til etaten.

Truer verdiskapingen

Selskapet viser til planforslaget hvor det fremgår at «sentrum har et godt kollektivnett og avstandene er korte, vi har bysykler og Fjordbåter…»

– De store volumene av turister som kommer til Norge, er godt voksne/eldre mennesker, som har en begrenset bevegelighet. I sine respektive hjemland er de vant til å kunne bevege seg rundt med fremkomstmidler som bil og offentlig transport. De går ikke mye. Dette gjelder både for turister som kommer til Norge med fly og cruiseskip. Å forvente at disse skal kunne gå på fotsightseeing mellom Oslo S og Slottet, via Aker Brygge, Rådhuset og Akershus festning, eller sette seg på en bysykkel og ta samme runden, er et tydelig bevis på manglende kunnskap, skriver Sakshaug, og fortsetter:

«For yngre turister, er dette helt klart gjennomførbart. Men det er heller ikke disse som legger igjen store penger i byen, da disse som regel bor på AirBnb, sofasurfing og andre alternativer som er tilpasset deres reisestil og budsjett. De som reiser i grupper, og dermed også da kjører buss, derimot, bor på hotell, spiser på byens restauranter, shopper, og besøker attraksjonene på stedet. Tas disse fra muligheten til å ha en lett adgang til disse tingene, vil verdiskapingen for byens næring gå ned.»

En betydelig næring

Hun noterer seg at det i planforslaget fremlegges at det har «føltes skjemmende for byliv og deler av næringslivet med for mange turistbusser, hvilket føles som et paradoks, med tanke på den verdiskapingen turister inn til Oslo faktisk bidrar til».

I 2016 stod reiselivsbransjen for en verdiskaping på 14,9 milliarder kroner i Oslo. Og denne næringen vokser raskere enn annet næringsliv i Oslo, med en årlig vekst på 7 prosent, mot 4 prosent i annet næringsliv.

– Reiselivsbransjen er absolutt ikke ubetydelig for Oslo, og bør i stor grad tas hensyn til når det planlegges for fremtiden, både med tanke på tilrettelegging og utbygging. I arbeidsgruppen fikk vi på plass en løsning for turistbussene med av/påstigning i Rosenkrantzgate. Dette er ikke en optimal løsning, men den beste løsningen som ville klare å kombinere turistflyten med byrådets reguleringer av trafikk i sentrum, skriver hun.

Farlige situasjoner

Med holdeplassen i Rosenkrantzgate kan turistene fremdeles besøke Akershus festning, Rådhuset, Aker Brygge og Karl Johan, som er viktige attraksjoner turistene vil ha med seg når de besøker byen. I tillegg er det da mulig derfra å gå til en stor del av shoppinggatene, og restaurantene hvor gruppene spiser lunsj eller middag.

– I PBEs forslag variant 1 legges det opp til flytting av hovedsykkeltrasé fra Fridtjof Nansens plass til Rosenkrantzgate. Når vi ser trafikkavviklingen i dag i denne gaten, med av/påslipp av turister på høyre side, som i stor grad skal krysse gaten for å bevege seg til Rådhuset, vil en hovedsykkeltrasé her medføre mange farlige situasjoner for gående som krysser gaten, og for syklister – når bussene kjører ut fra holdeplassen. Dette forslaget må derfor revurderes, mener Sakshaug.

Lav prioritering

I PBEs forslag variant 1 fremkommer det også at turistbuss sammenfaller med motorsykler og privatbiler som prioritet 5 i trafikkgruppene.

– Denne lave prioriteringen underbygges ytterligere i reguleringsbestemmelsene for områdereguleringen for gater og byrom, hvor av/påstigning for turistbuss skal tillates på steder som «ikke er særskilt egnet for bylivstiltak». Vil dette si at PBE og Byrådet mener at besøkende til vår by og vårt land (våre beste markedsførere), skal henvises til bakgater og containerområder? spør Sakshaug,

Kommentar til “– Manglende kunnskap om reiselivsbransjen

  1. Flott skrevet artikkel av Ingunn Sakshaug. Byrådet aner virkelig ikke hva de har vedtatt og hvilke problemer dette medfører. Jeg har selv kjørt sightseeingbuss i Oslo i 43 år og vet hvilke utfordringer det innebærer. Greit at av- og påstigning skjer i Rosenkrantzgate, men i mellomtiden må bussen kjøre rundt i byen tom i 45 minutter. Når han så er tilbake for å plukkke opp viser det seg at gruppa blir 15 minutter forsinket. (Noe som er helt vanlig). Da må han kjøre en runde til og da kanskje han blir forsinket i trafikken og gruppa blir stående å vente 10 minutter på bussen med påfølgende irritasjon. Nei la oss ta tilbake Rådhusplassen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Estate Norge

Varsler massiv butikkdød

Nyheter / fredag 21. september 2018

– Rentehoppet får liten betydning

Nyheter / fredag 21. september 2018

Varsler erstatningskrav på 150-500 millioner (+)

Pluss / fredag 21. september 2018

Oslo Finans-syndikat med eiendomskjøp

Nyheter / fredag 21. september 2018

Lanserer VIP-løsning for boligkjøpere

Nyheter / fredag 21. september 2018

Vil ha 50 millioner for kombibygg (+)

Pluss / fredag 21. september 2018

Mest leste nyheter Estate Norge
Ofrer gullkalven for de neste 150 åreneOfrer gullkalven for de neste 150 årene 19. september 2018
Varsler massiv butikkdødVarsler massiv butikkdød 21. september 2018
Krevde 80 millioner kroner for tomteareal. Fikk 1,2 millionerKrevde 80 millioner kroner for tomteareal. Fikk 1,2 millioner 18. september 2018

Siste nytt fra Estate Vest-Norge

Skal rives og erstattes med tvillingtårn

Nyheter / fredag 21. september 2018

Fylkesutvalet går inn for å rive fylkeshuset og bygge to heilt nye tårn på tomten. Prislappen er på 941 millioner kroner.

«Verdens beste» bygg har fått ny eier

Nyheter / torsdag 20. september 2018

I 2003 ble bygget kåret til det beste bygget i verden. Nå har Telenor Eiendom solgt Telenorbygget i Birkelandsskiftet.

Skal renoveres for over en halv milliard kroner

Nyheter / onsdag 19. september 2018

Statsbygg har fått klarsignal av regjeringen til å rehabilitere Norges Handelshøyskole for over en halv milliard kroner.

Siste nytt fra Naringseiendom.no

Amfi Kanebogen nominert til Årets Kjøpesenter 2018

Nyheter / torsdag 20. september 2018

Olav Thon Gruppens kjøpesenter i Harstad er nominert til Årets Kjøpesenter-prisen av Nordic Council of Shopping Centers.

Dette bygget produserer og lagrer energi

Nyheter / onsdag 19. september 2018

REMA 1000s nye distribunal i Sandnes har en helhetlig energiløsning som gjør at bygget delvis er selvforsynt med elektrisitet.

New Norwegian Design

Nyheter / tirsdag 18. september 2018

THE THIEF og Noord har gått sammen om å presentere utstillingen «New Norwegian Design».