Slått av Akershus igjen

Oslo opplevde i fjor nok en gang svakere omsetningsvekst for butikkhandel enn Akershus, men Oslo sentrum klarte seg overraskende bra.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Per Gunnar Rasmussen og Instituttet for Bransjeanalyser (IBA) presenterte onsdag tallene for butikk- og detaljhandel for 2013, i regi av Oslo Handelsstands Forening. IBA har utført slike handelsanalyser siden 1998. Om lag 11 000 forretninger er med i undersøkelsen for 2013.

Den totale butikkhandelen i Oslo i fjor er estimert til 47,3 milliarder kroner. Det er en økning på 2,2 prosent fra 2012, som er på nivå med landsgjennomsnittet, men under veksten til Akershus, der butikkhandelen økte med 3,2 prosent. Mat- og drikkevarer i Oslo hadde en pen økning på 3,6 prosent, mens faghandelen bare vokste med 1 prosent.

Lillestrøm og Follo– Faghandelsbutikkene har hatt en langt sterkere vekst i Lillestrøm og Follo enn i Oslo, men utviklingen er bedre i Oslo enn i Asker & Bærum, sa Per Gunnar Rasmussen på presentasjonen.

Det er særlig bekledningsbutikkene og sport/fritid som gjorde det dårlig i Oslo i fjor, mens bekledning gjorde det bra i Akershus, med en omsetningsvekst på 4,3 prosent. Det skyldes til dels nyåpningen av Strømmen Storsenter.

Oppsummert gikk segmentene hus og hjem, dagligvarer og bil og båt bra i Oslo i 2013, mens sport/fritid, bekledning, interiør og elektro hadde et svakt fjorår.

Jevnt fallDekningsgraden for butikkhandel har falt jevnt og trutt på 2000-tallet. For 2013 anslår Rasmussen en total dekningsgrad for butikkhandelen i Oslo på 104,4, det vil si at omsetningen er 4,4 prosent høyere enn det innbyggertallet i Oslo skulle tilsi.

Mat- og drikkevarer hadde imidlertid en dekningsgrad nede på 95,8, som tyder på handelslekkasje ut av byen. For faghandelen er dekningsgraden 112,4, men Oslo-butikkene tapte relativt sett markedsandeler i fjor.

For all detaljhandel har dekningsgraden i Oslo falt fra 109,2 prosent i 2008 til 105,7 prosent i 2013. Serveringsbransjen i Oslo går derimot bra.– Det er imponerende hvordan serveringsstedene i Oslo går, med 7,7 prosent vekst i 2013, sa Rasmussen.

Tre i særklasseSer man på de ulike bydelene, er det tre områder av Oslo som dominerer. Det er sentrum med 7,8 milliarder kroner, Bydel Alna med 5,9 milliarder kroner, særlig på grunn av IKEA og Alna Storsenter, og Bydel Frogner, med 5,8 milliarder kroner.

– Alna og Frogner er de desidert største bydelene for butikkhandel, med nesten 6 milliarder hver, slo Rasmussen fast.

Sentrum gjorde det faktisk overraskende bra i fjor, med en omsetningsvekst på 3,6 prosent. Det litt udefinerbare området står nå for 16 prosent av butikkhandelen i Oslo. Vinneren ble Nordstrand, med 5,7 prosent, som i stor grad kan tilskrives nye Lambertseter Senter. CC Vest og Storo Storsenter bidrar sterkt til høy vekst i de respektive bydelene Ullern og Sagene.

To store tapereKun 5 av 15 offisielle bydeler i Oslo har en dekningsgrad over 100 prosent. Klart på bunn ligger bydeler som Grorud og Søndre Nordstrand. Generelt hadde ytre by den svakeste omsetningsveksten i fjor, de sentrumsnære bydelene den sterkeste vekst, og da områdene Oslo vest/nord og Oslo sentrum.

Basert på omsetningsutviklingen hittil i år, anslår Rasmussen 4 prosent vekst i butikkomsetningen, gitt at det blir samme utvikling resten av året som for fjoråret.

Powered by Labrador CMS