Bygger ut for 10 mrd.
Den nye seksfelts motorveien mellom Lysaker og Ramstadsletta vil koste 10 milliarder kroner.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det fremkommer av Nasjonal transportplan, som samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) fremla fredag. I transportplanen legger regjeringen vekt på å følge opp de prioriteringene som er gjort lokalt i Oslopakke 3, som om å bygge ut E18 Vestkorridoren.
Regjeringen skriver at for å møte økende transportetterspørsel, ivareta miljøhensyn og legge til rette for byutvikling, må E18 gjennom Asker og Bærum utvikles for å sikre god fremkommelighet for både godstransport, kollektivtransport og gang- og sykkeltrafikk.
Seks feltE18 gjennom Bærum er om lag 9 kilometer lang. Denne strekningen planlegges nå utbygd som gjennomgående seksfelts vei med høystandard bussvei/kollektivfelt og sykkelfelt langs E18. Store deler av veien blir liggende i tunnel.
Strekningen bygges ut i to etapper, der den 4,5 kilometer lange strekningen Lysaker-Ramstadsletta er den naturlige første etappen. Den videre utbyggingen frem til Slependen blir neste etappe. Utbyggingen av Lysaker-Ramstadsletta omfatter også bygging av en toløps tunnel på 1,5 kilometer på tvers av E18 fra Gjønnes, til en ny atkomst på Fornebu.
I prosjektet inngår også en fullstendig ombygging for bedre å tilrettelegge for bussene i kollektivknutepunktet på Lysaker (se foto). Alle busstopp i begge retninger skal samles på samme side av E18 som jernbanen, altså på høyre side sydover. Det blir ifølge Nasjonal transportplan en god overgang til jernbane og eventuell framtidig T-baneløsning til Fornebu.
10,1 mrd.Prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta inngår i den såkalte Oslopakke 3. Det legges opp til at kommunedelplanen fremmes for formell behandling våren 2013. Planen forventes godkjent tidlig i 2014. Hele utbyggingen er anslått til å koste 10,1 milliarder kroner.
Regjeringen legger til grunn at prosjektet finansieres med statlige bidrag og bompenger fra Oslopakke 3, men også fra bomstasjoner for etterskuddsinnkreving øremerket til de enkelte strekningene i Vestkorridoren.
Åpning i 2014/2015I løpet av den første fireårsperioden i Nasjonal transportplan fullføres også utbyggingen av andre etappe av E18 Bjørvika-prosjektet, der trafikken åpnes i 2014/2015. Utbyggingen av ny atkomst fra E18 ned til Sydhavna i Oslo, medregnet kollektivfelt og gang- og sykkelveg på E18, starter i 2013. Prosjektet fullføres i første fireårsperiode.
Prosjektet Riksvei 50 Ulvensplitten – Sinsen i Oslo åpnes for trafikk i 2013 og fullføres i 2014.
Plasseringen av den nye bussterminalen i Oslo har vært omstridt. Regjeringen skriver i Nasjonal transportplan at i den siste seksårsperioden prioriterer regjeringen statlige midler til delfinansiering av den planlagte utvidelsen av Bussterminalen i Oslo.
Foto: Jernbaneverket