Solgt for 7,3 mrd.

Salget av Sektor Gruppen verdsetter etter det NEnyheter erfarer transaksjonen til ca. 7,3 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Dagens pris er derfor i overensstemmelse med det som tidlig ble skissert, en kjøpesum mellom 7 og 8 milliarder kroner. Partene vil offisielt i pressemeldingen bare gå ut med en kjøpesum på “i overkant av 7 milliarder kroner.

Niam kjøpte Sektor Gruppen for om lag 5 milliarder kroner i 2010. I mellomtiden har Sektor Gruppen kjøpt Linderud Senter (se foto) fra Braathen Eiendom for et sted over 700 millioner kroner. Total kostpris for Niam er derfor i underkant av 6 milliarder, eksklusive dirftskostnader. Niam gjør en gevinst på om lag 1,5 milliarder kroner, som nå skal føres tilbake til eierne.

Pluss/minus 6 prosentDirekteavkastningen for dagens kjøp er det verre å regne ut, fordi den avhenger av en rekke forhold, som forvaltningsavtaler for kjøpesentre og vekstmuligheter. Verken kjøpere eller selger vil si noe om den såkalte yielden.

Men etter det NEnyheter har grunn til å tro kan en selger regne ut en nettoyield rett under 6 prosent, mens en kjøper hensyntatt justeringsfaktorene kan komme til i overkant av 6 prosent.

– Direkteavkastningen er i området 6 prosent, er alt den nye storeier Petter A. Stordalen vil bekrefte overfor NEnyheter.

Kompliserende Årlige leieinntekter for Sektor Gruppen i år ligger på rundt 500 millioner kroner. I disse inntektene ligger det imidlertid også inntekter fra innleide sentre som NAF-huset i Oslo og Solsiden i Trondheim. Dette er med på å komplisere yieldutregningen.

Petter A. Stordalen var som vanlig opplagt og jublet nærmest som et barn på torsdagens hasteinnkalte presskonferanse.

– Det føles som å komme hjem. jeg startet min kjøpesenterkarriere for temmelig nøyaktig 25 år siden som senterleder på City Syd, sa Stordalen, som også var inne på eiersiden i Sektor Gruppen i 1998.

– Norges besteOverfor NEnyheter legger Stordalen vekt på at han får med seg det han kaller Norges beste management innenfor kjøpesenterforvaltning.

– Det tar mange år å bygge opp en sånt management. Sektor Gruppen har vist seg som den mest offensive og nytenkende aktøren innenfor forvaltning av kjøpesentre, sier han.

Om vekstambisjonene fremover, sier Petter A. Stordalen:– Jeg har kjøpt på et “bet” på privat norsk konsum, bra sysselsetting og bra management. Får vi en volumvekst i året på 2 prosent og en prisstigning på 2 prosent, da har du 4 prosent vekst fremover.

 

Powered by Labrador CMS