Går mot Oslo S-planer
Jernbaneverket godtar ikke Rom Eiendoms planer for Oslo S.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
NSBs datterselskap Rom Eiendom har lagt fram en plan for nye Oslo S. Jernbaneverket skriver på hjemmesidene at planen innebærer at alt utenom det fredede Østbanebygget, som nå gjøres om til hotell, skal rives og erstattes av en helt ny stasjonsbygning.
Denne nye bygningen, kalt Stasjonsalleen, er ment å bli en tydelig hovedforbindelse i aksen nord-sør på tvers av stasjonen. Planen inneholder dessuten to nye bygg, der det ene bygget er et reise- og opplevelsessenter kalt «Krystallen» og er tenkt som et frittliggende bygg ved nye Øvre Torg.Men Jernbaneverket mener planene vil ødelegge for å utvikle Oslo S som kollektivknutepunkt.
I strid– Dette er dessverre fundamentert på og utenfor trakta, akkurat der en kan tenke seg å utvide kapasiteten vestover. Over flytogterminalen er det planlagt en høyblokk kalt «Fjordporten». Dette bygget vil blokkere en forbindelse vestover i sørenden av stasjonen. Alle tre byggene er i strid med premissene som ble satt for arkitektkonkurransen. I premissene var det viktig for oss å få presisert at det ikke skulle komme nye fundamenter, fordi det vil legge begrensinger i utviklingen av Oslo S som et framtidsrettet kollektivknutepunkt, sier seksjonssjef Sjur Helseth til Jernbaneverkets hjemmesider.
Allerede i dag er kapasiteten til og fra plattformene en utfordring. Det er viktig for Jernbaneverket at man ikke beslaglegger arealer på plattformene til store søyler eller andre hindringer.
En ny bussterminal vurderes anlagt over sporområdet vest for Nylandsbrua. Flytting av bussterminalen gjør byutvikling mulig på tomten til Galleri Oslo. Området kan ifølge Plan- og bygningsetaten utvikles som en vital del av Grønland.
Må tenke nyttMen målet er ifølge Jernbaneverket at plattformene skal fungere godt og gi en god opplevelse for passasjerene. Det ønsket er ifølge Helseth ikke mulig å innfri hvis det legges en bussterminal over sporet. Et slikt lokk vil kreve svære søyler som vil “spise” arealer. Sjur Helseth minner om at Jernbaneverket og Rom Eiendom laget et felles premissdokument for Oslo S i 2007.
– Med utgangspunkt i dette dokumentet vil vi tenke på nytt. Siktemålet må være å skape et kollektivknutepunkt som tåler mye mer trafikk, gir en god reiseopplevelse, er funksjonelt, og sikres maksimalt mot brann og andre alvorlige hendelser som terror, sier han.
Oslo S er et potensielt mål for terrorhandlinger. Skulle det skje noe alvorlig inne i Oslotunnelen, som en brann mellom Oslo S og Nationaltheatret, vil det være høyst aktuelt å tvangsstyre røyken gjennom tunnelåpningen og ut på stasjonsområdet.
– Dårlig idé– Da er det viktig at Oslo S er mest mulig åpen, poengterer Sjur Helseth. Han viser også til at stasjonsalleen i Roms planforslag har tre etasjer oppå seg.
– Tre etasjer over menneskemassene er en dårlig idé sikkerhetsmessig. Det er vanskeligere å holde ti tonn på plass enn ett tonn.
Byrådet har tidligere gitt full støtte til Rom Eiendoms og KLP Eiendoms høyhusplaner på Oslo S.
Illustrasjon: Rom Eiendom